آینده مبهم صنعت خودروسازی جهان در سایه کرونا

کدخبر: ۳۷۴۹۶۲
گزارش‌های منتشر شده در بازارهای جهانی از افزایش اندک فروش خودرو در بازارهای جهانی حکایت دارد، اما به سبب افزایش شیوع ویروس کرونا و از سرگیری قرنطینه در اکثر نقاط جهان، آینده روشنی پیش‌روی صنعت خودرو مشاهده نمی‌شود.
آینده مبهم صنعت خودروسازی جهان در سایه کرونا

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا: آمارها نشان می دهد؛ کارخانه‌ها در سراسر جهان مشکلی با تولید انبوه خودرو ندارند، ولی در شرایط فعلی، کمبود شدید مشتریان یکی از مهمترین معضلات در جهان محسوب می شود.

جدیدترین آمار سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نشان می‌دهد تولید خودرو جهان در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ با ریزش ۳۲ درصدی روبرو شده که این مساله نشان می دهد ویروس کرونا تاثیر شدیدی بر بازار جهانی خودرو داشته است.

بر اساس اعلام این سازمان از آغاز سال جاری میلادی میزان تولید خودرو به ۳۱ میلیون و ۱۳۱ هزار دستگاه رسیده و به این ترتیب در این دوره ۱۴ میلیون و ۹۳۵ هزار دستگاه خودرو کمتر (معادل ۳۲.۴ درصد) نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ میلادی تولید شد.

در میان کشورهای اروپایی آلمان و فرانسه بیشترین آسیب را  در صنعت خودروسازی متحمل شده‌اند.

فرانسه که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ بالغ یک میلیون و ۲۳۲ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود، در نیمه نخست ۲۰۲۰ به میزان۵۵۱ هزار دستگاه تولید داشت.

همچنین میزان تولید خودرو در آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز اروپا نیز با افت ۷. ۳۹ درصدی روبرو شده و به یک میلیون و ۵۹۵ هزار دستگاه تنزل یافت.

به گزارش شینهوا، دولت آلمان یک بسته حمایتی دیگر به ارزش سه میلیارد یورو با هدف تقویت صنعت خودرو این کشور را  تصویب کرده که با احتساب این رقم میزان کل کمک مالی برلین به این صنعت را در ۲۰۲۰ به پنج میلیارد یورو افزایش یافته است.

پیش بینی شده است این بسته محرک اقتصادی، سبب افزایش تولید خودرو و رونق صنعت اتومبیل‌های برقی در آلمان شود.

کرونا همچنین صنعت خودروسازی در آمریکا را نیز فلج کرد. براساس گزارش سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، صنعت خودرو در آمریکا با ریزش ۴. ۳۸ درصدی تولید در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ روبرو شده است.

میزان تولید خودرو آمریکا که در نیمه نخست ۲۰۱۹ بالغ ‌بر پنج میلیون و ۶۷۳ هزار دستگاه بود، این رقم در مدت زمان مشابه در سال جاری میلادی به سه میلیون و ۴۹۴ هزار دستگاه رسید. میزان تولید خودرو در ژاپن نیز کاهش یافت و در نیمه نخست ۲۰۲۰ به سه میلیون و ۶۲۰ هزار دستگاه خودرو رسید که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه با افت ۲. ۲۷ درصدی روبرو شده است.

در میان کشورهای تولید کننده خودرو در جهان، وضعیت چین از همه بهتر بود و میزان فروش وسایل نقلیه در چین که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان به شمار می آید،  افزایش ۱۲.۵درصدی در ماه اکتبر (مهر-آبان) امسال نسبت به یک ماه قبل از آن، داشته است. به این ترتیب میزان فروش خودرو در چین در هفت ماه گذشته روند افزایشی را در پیش گرفت.

به گزارش انجمن تولیدکنندگان خودروی در چین، فروش خودرو در بازار این کشور در ماه اکتبر به دو میلیون و ۵۷۰ هزار دستگاه رسیده است.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید