سقف قیمت محصولات مشترک خودرویی جابه جا شد

عقب نشینی خودروهای مونتاژی از کانال میلیاردی + جدول

کدخبر: ۳۷۶۱۴۹
​خودروهای مونتاژی از کانال میلیاردی عقب کشیدند. رصد مونتاژی هایی که در تعطیلات فعلی بازار ارزیابی آنها امکانپذیر است نشان می دهد که قیمت این خودروها در بازار در محدوده 360 تا 990 میلیون تومان معامله شدند.
عقب نشینی خودروهای مونتاژی از کانال میلیاردی + جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ ریزش قیمت در بازار مونتاژی ها در حالی رقم خورد که حدود دو هفته پیش (25 آبان) این خودروها سقف قیمتی یک میلیارد تومان در بازار را شکسته بودند و قیمت برخی از این خودرو در بازار به بالای یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده بود. افت قیمت خودرو در بازار در حالی رقم خورد که کشور در حال سپری کردن تعطیلات دو هفته است، اما این تعطیلات نیز نتوانست بازار خودرو را تعطیل کند و نگاهی به سایت های آنلاین نشان دهنده آن است که فعالان این بازار زیرپوستی در حال فعالیت هستند و معاملات با مبایعه نامه انجام می شود و خریداران برای دریافت سند و پلاک تا اتمام تعطیلات باید منتظر بمانند.

دلایل افت قیمت

برخی از فعالان بازار خودرو اثرات روانی جریانات سیاسی بر نرخ ارز و افت آن را دلیل کاهشی شدن بازار خودرو می دانند و برخی دیگر معتقدند طرح پیشنهادی بهارستان نشین ها در خصوص ساماندهی بازار خودرو که در آن آزاد شدن واردات خودرو نیز مدنظر قرار گرفته نیز بر روند نزولی شدن بازار اثر گذار بوده و موجب شده تا در کنار خودروهای پرتیراژ داخلی مونتاژی ها نیز افت قیمت در بازار را تجربه کنند. طرحی که موجب شد تا خودروها از پارکینگ ها خارج شوند و این امر   انتظار برای عرضه بیشتر خودرو را به همراه داشت و در نزولی شدن بازار خودرو اثرگذار بوده است.

اما شاید بتوان احتمال بازگشت شرکای خودروسازان به کشور را یکی از عوامل مهم در افت قیمت مونتاژی دانست. رفع تحریم ها به طور عام و رفع تحریم ها در صنعت خودرو به طور خاص با توافق نامه مرسوم به برجام و در یک کلام جابجایی خوش بینی با بدبینی نسبت به آینده را از دیگر عوامل افت قیمت در بازار خودرو عنوان کرد.برخی معامله گران تصور می کنند با احیای برجام توافق های اقتصادی ناشی از آن نیز احیا می شود. در این چارچوب تصور می شود خودروهایی که پس از این توافق به صورت مونتاژی وارد بازار ایران شد و قطعات آن از سوی برخی شرکت های اروپایی و آسیای شرقی تامین می شد مجددا تولید شود. عرضه این خودورها پس از خروج آمریکا از برجام به دلیل خروج تدریجی شرکای خودروسازان از ایران مختل شد. این اتفاق رشد قیمت مونتاژی ها را  به همراه داشت؛ اما با تغییر قدرت سیاسی در آمریکا و احتمال بازگشت شرکای خودروسازان  یا باز شدن پای شرکای جدیدبه کشور این روزها شاهد نزولی شدن قیمت خودروهای مونتاژی در بازار هستیم.  

قیمت هایما در بازار

 «هایما» خودروی چینی که آبان سال جاری تولید آن در ایران خودرو متوقف شد، در رده خودروهای چینی لوکسی قرار دارد که طرفداران بسیاری دارد، ایران خودرو اعلام کرد که امکان ارسال قطعات منفصله این خودرو به ایران فراهم نیست و  این امر موجب شد تا تولید این خودرو متوقف شود. براساس رصد بازار امروز «S7 هایما» اتومات در مدل 99 با قیمت 651 میلیون تومان در بازار قیمت خورده این در حالی است که این خودرو حدود دو هفته پیش (25 آبان) با قیمت  810 تا 850 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده بود.

  « S5هایما» با گیربکس CVT مدل 99 نیز امروز 580 میلیون تومان داد و ستد شد؛‌ این خودرو حدود دو هفته پیش قیمتی برابر با 770 میلیون تومان داشت.

قیمت نیو مزدا 3  در بازار

مزدا 3 جدید در سال 1389 توسط گروه بهمن در 2 نوع سدان و هاچبک عرضه شد. این خودرو تا سال 1398 در خط تولید گروه بهمن قرار داشت. با وجود توقف تولید این خودرو هنوز در بازار می توان مدل کارنکرده آن را پیدا کرد. براساس رصد بازار مزدا نیز دو هفته پیش با قیمتی درحدود یک میلیارد و 100 میلیون خرید و فروش می شود اما امروز قیمت آن به زیر یک میلیارد رسید، ارزیابی بازار نشان می دهد که رنگ سربی این خودرو با قیمت 900 میلیون و رنگ سفید آن نیز با قیمت 870 میلیون تومان در بازار معامله شده است.

قیمت پژو 2008  در بازار

پژو 2008  یک خودروی خانوادگی چندکاره، در کلاسSUV های جمع و جور است که توانسته در بازار ایران طرفداران بسیاری را به خود جلب کند. افزایش تقاضا در بازار برای  این خودرو موجب نجومی شدن قیمت این خودرو در بازار شد، بطوریکه دو هفته پیش پژو 2008  مرز یک میلیارد تومان را رد کرد. پژو 2008  در زمان ورود به بازار ایران قیمتی در حدود 110 میلیون تومان داشت. افت قیمت این روزهای بازار خودرو شامل این خودرو نیز شد بطوریکه پژو 2008 مدل 1398  با رنگ سفید در بازار با قیمت 820میلیون و با رنگ مشکی با قیمت960 تومان در بازار خرید و فروش شد.

قیمت جک در بازار

جک از دیگر خودروهای چینی در بازار است که مدل شاسی بلند آن طرفداران بسیاری دارد. مدل 99 « G4 جک» که در رده های خودروهای سدان قرار دارد با قیمت 360 میلیون تومان در بازار داد و ستد شد این در حالی که دو هفته پیش این خودرو قیمتی در حدود 430 میلیون تومان به خود گرفته بود.  « S3 جک» نیز امروز در بازار 520 میلیون تومان قیمت خودرو و به این طریق نسبت به دو هفته پیش افت قیمت 50 میلیون تومانی را تجربه کرد.

تیگو 7 در بازار 

چری تیگو 7 توسط شرکت مدیران خودرو عرضه شده است. تیگو 7 بزرگترین شاسی بلند خانواده تیگو به شمار می آید. این خودرو چینی نیز در بازار با قیمت 990 میلیون تومان معامله شد این در حالی است که این خودرو دو هفته پیش در کانال یک میلیاردی قرار داشت و با قیمت یک میلیارد و 80 میلیون تومان در بازار معامله می شد.

 

خودروهای مونتاژی

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید