اقتصادنیوز بررسی کرد؛

3 عامل اثرگذار در کاهشی شدن قیمت خودرو + جدول

کدخبر: ۳۷۸۹۰۴
بازار خودرو پس از پنج روز ثبات امروز 23 آذر دنده عقب کشید و وارد روند نزولی شد.
3 عامل اثرگذار در کاهشی شدن قیمت خودرو + جدول

به گزارش اقتصادنیوز، رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که امروز تمام محصولات پرتیراژ ایران خودرو نسبت به روز گذشته افت 3 تا 17 میلیون تومانی را ثبت کردند و محصولات سایپا نیز به غیر از «پراید 131» و «تیبا صندوقدار» افت 2 تا 7 میلیون تومانی را تجربه کردند.  

اما پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که چه عواملی باعث نزولی شدن بازار خودرو شده است.

فعالان بازار خودرو در این خصوص سه عامل اثرگذار عنوان می کنند؛ عامل اول به «انتظار برای افزایش عرضه در بازار» باز می گردد. عاملی که فعالان بازار خودرو معتقدند سهم بالایی در افت قیمت خودرو داشته است. اوایل هفته گذشته حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد، «طی دو هفته، تمام خودرو‌های مستقر در پارکینگ‌ها در راستای ایفای تعهدات خودروسازان باید به متقاضیان عرضه شود تا به این طریق التهاب در بازار خودرو فروکش کند».  این الزام موجب شده تا توقع انتظاری خریداران برای کاهش قیمت افزایش پیدا کند به همین دلیل به گفته فعالان بازار خودرو تقاضا در بازار خودرو شکل کاهشی به خود گرفته است و این امر در نهایت موجب شد تا با شروع هفته جدید شاهد افت قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار باشیم.

دومین عامل به «تردید نسبت به قیمت های کنونی و چشم انداز غیرتورمی برای بازار خودرو» مربوط می شود.

 اما سومین عامل به «کم نوسانی در بازارهای لیدر به خصوص بازار ارز و کاهش نوسان قیمت دلار و درهم» در برمی گیرد. به گفته فعالان اقتصادی به دلیل اینکه بخش زیادی از تقاضای تجاری ما به واسط درهم پوشش داده می شود کاهش نوسان می تواند روی بازار ارز نیز اثرگذار باشد و به این طریق شاهد کاهش قیمت در بازار و نیما خواهیم بود؛ اتفاقی که می تواند هزینه های تولید یا همان مواد اولیه را تعدیل کند.  

 مجموع این عوامل موجب می شود تا اثر انتظاری نیز در بازار به وجود آید؛ بطوریکه با کاهش قیمت دلار این تصور در میان برخی به وجود می آید که بازار تعدیل خواهد شد.

از سوی دیگر به گفته فعالان این بخش کم عمق شدن بازار خودرو موجب شده تا چه در عرضه و تقاضا فراوانی بالایی وجود نداشته باشد به همین دلیل قیمت هایی که اعلام می شود بیشتر از اینکه قیمت های معامله شده باشد قیمت های پیشنهادی هستند.  


در این خصوص بیشتر بخوانید:

قیمت محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو در بازار

قیمت محصولات پرتیراژ سایپا در بازار


ایران و سایپا 23

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید