رصد پژوهای موجود در ایران از ابتدا تاکنون

کدخبر: ۳۸۶۰۱۴
ولین حضور محصولات این کمپانی قدیمی فرانسوی در ایران مربوط به پژو ۴۰۴ اسطوره‌ای می‌شود که در سال ۴۲ اتفاق افتاد.
 رصد پژوهای موجود در ایران از ابتدا تاکنون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سایت دیوار، پس از آن پژو ۵۰۴ و پژو ۲۰۵ تا سال‌ها تنها نمایندگان فعال از پژو در ایران بودند. اما همین فعالان کم تعداد، زمینه‌ساز حضور جدی‌تر و طولانی مدت پژو در ایران شدند.

تا جایی که امروزه هر یک از اعضای این خانواده اروپایی، یکی از اصلی‌ترین خطوط تولید خودرو در ایران خودرو را به خود اختصاص داده‌اند و برخی از آن‌ها حضوری بیش از ۲۰ ساله در ایران به هم رسانده‌اند.

نقطه آغاز این داستان بی‌پایان اما با ورود پژو ۴۰۵ در ایران کلید خودرو. این خودرو که در سال‌های اول دهه ۷۰ و بعد از آزاد شدن دوباره واردات خودرو اتفاق افتاد، باب تازه‌ای از فعالیت پژو در ایران را گشود.

آغازی به قدمت نیم ‌قرن

پژو ۴۰۵ پس از مدت کوتاهی واردات در دو نسخه ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی کاربراتوری و انژکتوری، به لیست مونتاژی‌های داخل پیوست. در آن روزها، اهمیت چندانی نداشت که خط تولید این خودرو در اقصی نقاط جهان در حال توقف پی‌درپی است، بلکه در آن زمان پژو ۴۰۵ خودرویی بود که در زمان تولید به خودروی سال اروپا بدل شده بود و البته یادآور پژو ۴۰۴ اسطوره‌ای هم بود.

در ادامه، با ورود پژو پرشیا که در اروپا به عنوان فیس لیفتی برای ۴۰۵ شناخته می‌شد در ایران نمونه لوکس‌تر این خودرو و البته مونتاژ آن، جای پای پژو در ایران برای همیشه‌ای نامعلوم ثبات یافت.

پژو ۲۰۶ اما در این میان یادآور نمونه جذاب و محبوب‌تری بود. هاچ بک خاطره‌انگیز ۲۰۵ که روزگاری طلایی برای کمپانی سازنده خود رقم زده بود. حالا، بازار ایران به انواع تیپ‌ها و مدل‌های پژو مزین می‌شد.

پژو ۴۰۵ در نسخه‌های GLX، GLI و GL عرض اندام می‌کرد. پژو ۲۰۶ در تیپ‌های ۶گانه رخ می‌نمود و پژو پرشیا نیز با نام جدید پارس، در تیپ‌های ELX، LX و پژو پارس سال در بازار کشور جولان می‌داد. این پژوها عمدتا نمونه‌های دوگانه سوز نیز داشتند.

در این بین پژوهای نوظهوری مانند پژو آردی و پژو روآ را نیز باید به خلاقیت‌های ایران خودرو افزود. تولیداتی که با ترکیب بدنه پژو و موتورهای قدیمی‌تر مانند موتور پراید متولد شدند.

شرایط به شکلی پیشرفته است که این روزها اگر برای خرید خودرو به دنبال انتخاب یک پژو باشید و سری به صفحه خرید پژو دیوار بزنید، خواهید دید که با انبوهی از مدل‌ها و تیپ‌های گیج‌کننده مواجه خواهید شد و برای نتیجه بهتر نیاز به فیلتر بسیار دقیق‌تر و ریزتر خواهید داشت که البته صفحه در اختیارتان خواهد گذاشت.

خوشبختانه امکان بررسی تخصصی پژوهای مختلف نیز در زمینه فنی و امکانات فراهم آمده است.

موفق‌های ناکام

پژو ۴۰۷ و  ۲۰۷ نسخه‌های بعدی این کمپانی شناخته شده در ایران بودند. در میان این دو پژو ۴۰۷ به واردات محدود و حضور ناموفق بسنده کرد، اما پژو ۲۰۷ به لیست مستقبل‌های این خانواده پیوست.

حالا کم‌کم پای نمونه‌های صندوقدار پژو ۲۰۶، پژو پارس اتوماتیک و در ادامه پژو ۲۰۷ صندوقدار نیز به بازار باز شده بود تا ریشه دواندن پژو در صنعت خودروسازی کشور عمقی‌تر و بی‌پایان‌تر شود.

اما ماجرای حضور پژو در ایران، در فاصله گشایش کوتاه مدت پسا برجامی، باز هم رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت. خبرهای امیدوار بخشی از ورود پژو ۲۰۰۸ به عنوان نسخه مونتاژی جایگزین برخی پژوهای قدیمی منتشر شد و همچنین پژو  ۵۰۸ و ۳۰۱ که به نظر حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

هرچند این حضورها نیز یا ناکام باقی ماند و یا به سرنوشت شوم هم‌خانواده‌هایشان منجر شد. پژو ۲۰۰۸ همچنان در تعداد محدود و البته کیفیت نه چندان مطلوب در ایران مونتاژ می‌شود و پژو ۵۰۸ و ۳۰۱ نیز به دلیل توقف واردات محدود، ناشناخته باقی مانده و در بازار خرید و فروش نسخه‌های کارکرده نیز اوضاع چندان مطلوبی ندارند.

برای بررسی دقیق‌تر شرایط این خودروها نیز می‌توانید به خرید انواع خودرو دیوار مراجعه کنید. با این اوصاف، به نظر سرنوشت پژوها در ایران دو قسمت مشخص دارد، هرچه موفق‌تر و به روزتر در بازار جهانی، مغموم‌تر در ایران و هرچه قدیمی‌تر و فراموش‌شده در جهان، پیروزتر و ماندگارتر در ایران.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید