اثر بازگشت قیمت‌ خودروها به سایتها

کدخبر: ۳۸۶۴۲۷
۱۰ روزی است که مجدد قیمت خودرو به سایت‌های خرید و فروش بازگشته در همین رابطه یک کارشناس صنعت خودرو در مورد تاثیرات درج این قیمت ها در سایت‌ها و اثرات آن بر بازار به تشریح نکاتی پرداخت.
اثر بازگشت قیمت‌ خودروها به سایتها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اردیبهشت ماه سال جاری بود که درج قیمت خودرو و مسکن در سایت‌ها ممنوع اعلام شد. روند افسارگسیخته قیمت‌های پیشنهادی در بازارهای خودرو و مسکن، مسئولان قضایی کشور را وادار کرد تا تصمیم بگیرند بار دیگر (در سال ۱۳۹۸ نیز قیمت‌ها از سایت‌های خرید و فروش حذف شده بود) قیمت‌های پیشنهادی برای فروش خودرو و مسکن را با هدف  کنترل قیمت‌ها و مدیریت بازار، از سایت‌ها حذف و درج قیمت در آگهی‌ها ممنوع اعلام شود. 

اواسط دی ماه سال جاری ( ۱۸ دی‌ماه ) پس از هشت ماه ممنوعیت، مجدد قیمت خودرو به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی این حوزه بازگشت. ممنوعیت درج قیمت‌ها در سایت‌ها در حالی صورت گرفت که از اردیبهشت تا نیمه دی ماه امسال، قیمت خودرو نزدیک به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد.

در رابطه با این موضوع و تاثیر آن بر بازار، حسن کریمی سنجری-کارشناس صنعت خودرو- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث بازگشت قیمت‌ به سایت‌های خودرویی، معمولا در شرایطی انجام می‌شود که قیمت‌ها رو به کاهش باشد. در واقع زمانی که رقابت برای کاهش قیمت ایجاد شود، اصولا موضوع شفاف‌سازی بیشتر مطرح خواهد شد و درج قیمت‌ها به منظور شفافیت انجام می‌شود.

وی افزود: زمانیکه رقابت برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد و به عبارتی تورم آتی بدبینانه و رو به بالا است، سیاست‌گذار خودرویی مانع شفاف‌سازی خواهد شد؛ چراکه با درج قیمت‌ها نوعی رقابت برای افزایش ایجاد می‌شود. اما بالعکس تورم آتی خوشبینانه است و پیش‌بینی می‌شود که شرایط به نحوی شود که فروشنده بیشتر از خریدار وجود داشته باشد، سیاست‌گذار خودوریی اینگونه برداشت می‌کند که با شفاف‌سازی قیمت‌ها، ممکن است رقابت برای کاهش قیمت در سایت‌ها انجام گیرد، فلذا اجازه به درج قیت‌ها می‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: به صورت کلی شفاف‌سازی و درج قیمت‌ها بهتر از نبود آن است . اینکه روند تولید و روند قیمت‌ها مشخص باشد، بهتر است تا مخفی باشد. اما در بعضی از مواقع که نقش دلالان پررنگ می‌شود و دلالان می‌توانند با موضوع قیمت‌ها و بازی کردن با آن، بازار را تحت کنترل خود گیرند، در این شرایط سیاست‌گذار نیز بایستی نقش خود را بدین شکل ایفا کند.

کریمی سنجری، حذف قیمت‌ خودرو از سایت‌ها را نوعی مُسکن برای مواقعی که تورم آتی بدبینانه پیش‌بینی می‌شود و رقابت برای افزایش قیمت خودرو ممکن است ایجاد شود، خواند و گفت: در این مواقع برای جلوگیری از حباب بیشتر، قیمت‌ها را کنترل می‌کنند و اجازه اعلام در سایت‌ها داده نمی‌شود. 

وی در پایان اظهار کرد: فلذا در حال حاضر بازگشت مجدد قیمت‌ها می‌تواند بیانگر این باشد که باتوجه به روند به نسبت آرام بازار طی این روزها، پیش‌بینی سیاست‌گذار خودرویی، کاهش قیمت‌ها طی ماه‌های پیش‌رو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید