چالش تولید خودروهای ناقص

178 هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان

کدخبر: ۴۶۷۶۰۵
چالش ریزتراشه که ماهها است خودروسازان بزرگ دنیا را درگیر خود کرده است، به خودروسازان داخلی نیز رسیده است. بطوریکه خودروسازان دلیل رشد تعداد خودروهای ناقص را مشکل تامین قطعاتی عنوان می کنند که امکان تولید داخل ندارند.
178 هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان

به گزارش اقتصادنیوز ؛ داده های اعلام شده حکایت از آن دارد که تعداد خودروهای ناقص که در پارکینگ دو خودروساز بزرگ دپو شده اند به 178 هزار دستگاه رسیده است. این عددی است که دو شب پیش اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور در برنامه تیتر امشب اعلام کرد. او گفته است این خودروها به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده اند.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، خودروسازان دلیل رشد تعداد خودروهای ناقص را چالش تامین قطعاتی عنوان می‌کنند که امکان تولید داخلی ندارند و به صورت مشخص می گویند که در جهان مشکل تولید ریزتراشه ها ایجاد شده و همین موضوع به افزایش تولید خودروهای ناقص به شدت دامن زده است. شرکت های خودروسازی اعلام می کنند باتوجه به بحران مالی و نقدینگی و از طرفی افزایش قیمت خودرو برای آن ها فرصتی ایجاد شده است که با تکمیل خودروهای ناقص بخشی از نیاز مالی خود را تامین کنند اما نبود قطعه باعث ادامه بحران در این مجموعه هاست و آن ها خود ترجیح می دهند هرچه سریعتر خودروها تکمیل و به بازار عرضه شود. علاوه بر این ها شرکت های خودروساز و کارشناسان این صنعت اعلام می کنند که چالش تحریم ها هم مشکل تامین ریزتراشه ها را برای شرکت های خودروسازی افزایش داده است زیرا آن ها هم در جا به جایی های مالی با مشکلات جدی رو به رو هستند و هم در حمل و نقل و انتقال قطعات به کشور راه سختی را در پیش دارند و همین موضوعات به بحران تولید خودرو دامن زده است. نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان گفته است قیمت یک ریزتراشه که در زمان عادی حدود ۳ دلار برای خودروساز تمام می ‌شد در حال حاضر به حدود ۴۰ دلار رسیده است.

تامین قطعه در دستور کار

در این خصوص معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا نیز با اشاره به اینکه تامین ۳۰ هزار دستگاه از قطعات مورد نیاز برای تکمیل حدود ۷۰ هزار دستگاه موجودی خودروهای ناقص سایپا انجام شده گفت: این خودروها در حال تکمیل، تجاری‌سازی و ورود به بازار هستند.

مسعود پروین در این خصوص به سایپانیوز گفت: با تامین صورت گرفته قطعات، تعداد کسری قطعات خودروهای ناقص در پارکینگ های سایپا به حدود ۴۰ هزار دستگاه رسیده که معادل یک ماه تولید در گروه خودروسازی سایپا است و تکمیل و تحویل آنها به سرعت در حال انجام است.

وی ادامه داد: روند کاهش این تعداد خودرو ناقص در مقایسه با تیراژ تولید ماهانه و براساس فرآیندهای تولیدی، کیفی، تجاری‌سازی و تحویل و حمل، آماری قابل قبول به حساب می آید.

معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا افزود: با وجود مشکلات ناشی از محدودیت های بین المللی، شرایط کرونایی و اختلال جهانی در تولید برخی قطعات با تکنولوژی بالا نظیر چیپ‌ست و IC، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، اقدامات لازم برای تامین بیش از ۱۵۰ هزار قطعه از کسری قطعه‌سازان توسط شرکت سایپا به عمل آمده و برنامه‌ریزی برای ادامه این روند و تکمیل محصولات باقیمانده با تمام توان ادامه دارد.

وی افزود: اولویت و ترجیح گروه خودروسازی سایپا این است که از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی و طرح های بومی‌سازی شده برای رفع این مشکل استفاده کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید