رصد بازار خودروهای داخلی؛

چالش مانکن در بازارخودرو! + جدول

کدخبر: ۴۸۰۳۲۰
اقتصادنیوز: این روزها بی خبری عجیبی بر بازار خودروها سایه انداخته و باعث شده که بازار خودروها بر خلاف رسم هر ساله که در اسفندماه با افزایش تقاضا و گرم شدن معاملات روبه رو می شد، اسفندماه امسال را به سردی پشت سر بگذارد و قیمت ها ثبات کامل را تجربه کنند. بی تحرکی این روزها بازار شباهتی عجیب با چالش مانکن فضای مجازی در چند سال پیش دارد.
چالش مانکن در بازارخودرو! + جدول

به گزارش اقتصادنیوز ؛ تنها اتفاقاتی که اواخر هفته پیش در بازار خودرو رخ داد به بازدید سرزده رییس جمهور از شرکت ایران خودرو باز می گردد. در این دیدار رئیس جمهور در بازدید سرزده از ایران خودرو 8 دستور برای تحول در صنعت خودرو صادر کرد، دستوراتی که اجرای آن ها با توجه به زیان انباشته خودروسازان، بدهی های گسترده آن ها، توقف دو خودرو ایران خودرو در سال آینده و ... پرداخت. هرچند  اثرات این دستورات در بازار خودرو نمایان نشده اما باید صبر کرد واکنش بازار نسبت به این دستورالعمل ها را مشاهده کرد.

از سوی دیگر بررسی بازار خودروها در نیمه اسفندماه نشان می دهد که بازار تمایلی به تغییر قیمت ندارد، ثبات بر بازار سایه انداخته و آنطور که فعالان بازار خودروها می گویند، نوسان نرخ دلار در هفته ای که پشت سر گذاشته شد هم بازار خودروها را به تغییر وادار نکرد و قیمت ها ثابت ماندند. برخی فعالان بازار معتقدند که بازار خودروها سرگردان است و به همین دلیل قیمت ها دست از نوسان برداشته اند و ثبات قیمت در پیش گرفته اند. چرا که هر ساله در این موقع از سال، خریداران وارد بازار می شدند، معاملات داغ میشد و قیمت ها هم رشد می کردند اما امسال در آستانه سال جدید، خبر چندانی از خریداران نیست و بازار هم نمی تواند رسم هر ساله گرم شدن معاملات و افزایش قیمت را به جا بیاورد. به همین دلیل در هفته منتهی به نیمه اسفند ماه تمامی خودروهای پرطرفدار به جز سمند LX و دنا پلاس توربو که یک میلیون تومان کاهش قیمت یافتند، قیمت ها ثابت بود و هیچ تغییر قیمتی در مقایسه با هفته اول اسفندماه در بازار خودروها مشاهده نشد.

وضعیت بازار خودرو

در دومین هفته اسفند ماه، «سمند سورن»، «رانا پلاس»، «دنا معمولی»، «پژو 206 تیپ 2»، «پژو 206 تیپ 5»، «پژو 206 صندوقدار»، «شاهین»، «کوییک معمولی»، «کوییک R»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا 2» و «ساینا» ثبات قیمت را در مقایسه با هفته قبل ثبت کردند. «سمندLX با موتورEF7» و «دنا پلاس» تنها خودروهای بازار بودند که با تغییر قیمت رو به رو شدند، البته تغییر قیمتی این دو خودرو هم ناشی از افزایش تقاضا یا رشد قیمت نبود و این دو خودرو با کاهش قیمت یک میلیون تومانی به نیمه اسفند رسیدند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

این هفته خانواده کوییک، هم با سایر خودروها همراه شد و ثبات قیمت را در کارنامه معاملاتی خود ثبت کرد. بر همین اساس در هفته ای که پشت سر گذاشته شد، «کوییک معمولی» و «کوییک R» هر دو به ترتیب 194 و 199 میلیون تومان دست به دست شدند.

«شاهین» هم که در هفته نخست اسفند ماه با کاهش سه میلیون تومانی قیمت رو به رو شده بود، این هفته همچون سایر خودروها ثبات قیمت را حفظ کرد و 342 میلیون تومان به فروش رفت.

شاهین 13

قیمت تیبا در بازار خودرو

خانواده تیبا که هفته نخست اسفندماه کاهش قیمت های 2 تا چهار میلیون تومانی را تجربه کرده بودند این هفته ثبات قیمت داشتند. «تیبا صندوقدار» و «تیبا 2 معمولی» در هفته منتهی به نیمه اسفندماه همچنان 181 و 184 میلیون تومانی بودند.

«ساینا» هم در این هفته با سایر خودروها همراه شد و با ثبات قیمت در مقایسه با هفته گذشته، 194 میلیون تومان دست به دست شد.

تیبا 13

قیمت محصولات پژو در بازار

اسفندماه برای خانواده پژو 206 با ثبات قیمت آغاز شد و این ثبات همچنان ادامه دارد. روندی که 206 ها در اسفندماه در پیش گرفته اند کاملا بر خلاف اتفاقاتی است که در بهمن ماه در بازار این خانواده افتاد چرا که 206ها در هفته پایانی بهمن ماه رکورددار افزایش قیمت در بازار خودروها شدند و 12 تا 13 میلیون تومان افزایش قیمت یافتند اما با شروع اسفندماه بازار این خودروها با ثبات قیمت گره خورد و قیمت مدل های مختلف این خانواده بدون تغییر باقی ماندند. بر همین اساس «پژو 206 تیپ 2» و «پژو 206 تیپ 5» این هفته نیز همچون هفته گذشته به ترتیب 269 و 330 میلیون تومان قیمت داشتند و صندوقدار این خانواده یعنی «پژو 206 صندوقدار» نیز همچنان 325 میلیون تومان قیمت داده شد.  

پژو 13

قیمت خانواده سمند در بازار

داستان خانواده سمند این هفته کمی با سایر خودروها متفاوت تر بود، چرا که در بازار این خانواده هم ثبات و هم کاهش قیمت مشاهده شد. در دومین هفته اسفند ماه «سمند LX با موتورEF7» یک میلیون تومان کاهش قیمت یافت و 280 میلیون تومانی شد اما «سمند سورن» همچون سایر خودروها با ثبات قیمت همراهی کرد و 314 میلیون تومان به فروش رسید.  

سمند 13

قیمت سایر پرطرفدارها

در میان سایر خودروهای پرطرفدار بازار، در هفته ای که پشت سر گذاشته شد تنها «دنا پلاس توربو» بود که با کاهش یک میلیون تومانی قیمت رو به رو شد و سایر خودروها هیچ تغییر قیمتی را تجربه نکردند.  

«رانا پلاس» و «دنا معمولی» در دومین هفته اسفندماه همچون هفته نخست، به ترتیب 309 و 351 میلیون تومانی بودند و «دنا پلاس توربو» هم با کاهش یک میلیون تومانی 489 میلیون تومان قیمت خورد.  

رانا 13

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید