رصد بازار خودروهای داخلی؛

سردرگمی بازار خودرو در اولین هفته فعالیت رسمی در قرن جدید + جدول

کدخبر: ۴۸۷۲۱۳
اقتصادنیوز: نخستین هفته رسمی معاملاتی فرودین ماه 1401 ، در بازار خودرو با سردرگمی پشت سرگذاشته شد.
سردرگمی بازار خودرو در اولین هفته فعالیت رسمی در قرن جدید + جدول

به گزارش اقتصادنیوز ؛ ارزیابی بازار خودروها نشان می دهد که در نخستین هفته معاملات سال جدید، بازار آرام بود، خریدار چندانی در آن دیده نمیشد و قیمت مدل 1400 خودروها نیز تغییر چندانی نداشت حال آنکه فاصله قیمت بین محصولات تولیدی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ قابل توجه بود، فعالان بازار خودروها در این هفته از اختلاف قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی خودروها در مدل 1400 تا 1401 خبر می دادند.

از سوی دیگر در این هفته، از سرگیری واردات خودرو که قطعی به نظر می‌رسید و بسیاری منتظر بهار بودند تا مجوز واردات 70 هزار خودروی شخصی صادر شود و کمی انحصار در بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، به یکباره منتفی شد. این خبر در نخستین روز فعالیت بازار خودروها در سال جاری از سوی رییس کمیسیون تلفیق بودجه اعلام شد و در نهایت پس از کش و قوس فراوان از سوی وزارت صمت تایید شد.

همچنین، نوسان رو به رشد نرخ ارز از روز یکشنبه که فعالیت بازار خودروها آغاز شد، هم در قیمت گذاری خودروها تاثیر گذار بود. نرخ ارز این هفته از 26 هزار و 241 تومان به 27 هزار و 265 تومان رسید.

وضعیت بازار خودرو

براساس ارزیابی های صورت گرفته در این هفته، یعنی از روز یکشنبه که آغاز معاملات بود تا روز پنج شنبه، هشت خودروی «شاهین»، «کوییک R»، «کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا 2»، «سمند LX با موتورEF7»، «سمند سورن پلاس» افزایش قیمت را در بازار خودروها ثبت کردند و «ساینا» و «پژو 207 سقف شیشه ای» با کاهش قیمت در بازار رو به رو شدند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

این هفته خانواده کوییک افزایش قیمت را تجربه کردند؛ هم کوییک R و هم کوییک معمولی. این دو خودرو به ترتیب یک و 2 میلیون تومان افزایش قیمت یافتند و 199 و 194 میلیون تومانی شدند.  

«شاهین» دیگر خودروی گران شده در نخستین هفته معاملات بود. این خودرو که سال قبل نوسان چندانی را در بازار معاملاتی خود نمی دید، امسال را با افزایش چهار میلیون تومانی آغاز کرد. شاهین در نخستین هفته معاملات 344 میلیون تومان قیمت خورد.

kh4

قیمت تیبا در بازار خودرو

در نخستین روزهای معاملات خودرو در فروردین ماه، خانواده تیبا هم با افزایش قیمت همراهی کردند. «تیبا صندوقدار» و «تیبا 2 معمولی» هر دو 2 میلیون تومان گران شدند و به ترتیب 180 و 185 میلیون تومان به فروش رسیدند. این در حالی بود که در میان محصولات گروه سایپا، قیمت «ساینا» یک میلیون تومان ارزان شد و از 194 میلیون تومان در روز یکشنبه به 193 تومان در روز پنج شنبه کاهش یافت.

kh5

قیمت محصولات پژو در بازار

از سوی دیگر در نخستین هفته معاملات، «پژو 207 دنده ای» و «پژو 207 سقف شیشه ای» دو راه جدا از هم را در بازار معاملات طی کردند. قیمت «پژو 207 دنده ای» در طول هفته تقریبا ثابت بود و 375 تومان قیمت خورد و این در شرایطی بود که «پژو 207 سقف شیشه ای» از ابتدا تا انتهای معاملات هفته کاهش 3 میلیونی قیمت را تجربه کرد و 382 میلیون تومان شد.

kh2

قیمت خانواده سمند در بازار

در نخستین روزهای معامله، سمندها نیز راه 207 ها را رفتند. «سمند LX با موتورEF7» 2 میلیون تومان افزایش قیمت یافت، «سمند LX» ثبات قیمت را ثبت کرد و «سمند سورن پلاس» هم 3 میلیون تومان افزایش قیمت را به نمایش گذاشت. این خودروها در پایان هفته به ترتیب، 307، 274 و 310 میلیون تومان قیمت خوردند.

kh1

قیمت سایر پرطرفدارها

در میان سایر خودروهای پرطرفدار بازار، در آغاز معاملات قرن، «دنا پلاس توربو» رشد 2 میلیونی در بازار داشت و با قیمت 480 میلیون تومان معامله شد. «دنا معمولی» ثبات قیمت را در بازار معاملاتی خود ثبت کرد و 372 میلیون تومان دست به دست شد و «رانا پلاس» نیز بدون تغییر 306 میلیون تومان به فروش رفت.

kh3

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید