فروش جهانی خودرو کاهشی می شود

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر تولید جهانی خودرو

کدخبر: ۴۸۹۵۰۲
جنگ اوکراین و روسیه چه تاثیری بر تولید جهانی خودرو در جهان خواهد داشت؟ در ماه مارس، S&P Global Mobility و قبل از آن IHS Markit پیش بینی تولید جهانی خودروی خود را در سال های 2022 و 2023 به میزان 2.6 میلیون دستگاه کاهش دادند با این شرایط در بدترین سناریو در مجموع به کاهش 4 میلیون وسیله نقلیه می رسد.
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر تولید جهانی خودرو

به گزارش اقتصادنیوز؛ تهاجم روسیه به اوکراین ناظران صنعت خودرو را به کاهش پیش بینی تولید و فروش برای دو سال آینده سوق داده است. این بحران کارخانه ها را در اروپای شرقی تعطیل کرد و باعث افزایش قیمت مواد اولیه گرانبها شد. براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.

برخی از کارخانه ها در اوکراین سعی کرده اند در بحبوحه جنگ به کار خود ادامه دهند. گزارش شده است که کارگران مجبور شده اند برای فرار از شلیک موشک از محل کار خود فرار کنند.

سناریوها درباره تولید جهانی خودرو

بنا به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در ماه مارس، S&P Global Mobility و قبل از آن IHS Markit پیش بینی تولید جهانی خودروی خود را در سال های 2022 و 2023 به میزان 2.6 میلیون دستگاه کاهش دادند. بدترین سناریو در مجموع به کاهش 4 میلیون وسیله نقلیه می رسد.

انتظار می رود تولید خودروهای اروپایی حدود 9 درصد کاهش یابد، تقریبا یک میلیون خودرو.

بخشی از این کاهش مستقیما به دلیل از دست دادن فروش خودرو در روسیه و اوکراین است، اما این کشورها با هم سهم کوچکی از بازار جهانی خودرو را تشکیل می دهند، چیزی حدود 2 درصد از کل در سال 2021.

نگرانی بزرگتر، کمبود مواد و قطعاتی است که در حال حاضر به خودروسازان اروپایی ضربه زده است و در صورت ادامه جنگ، ممکن است به سایر بازارها هم سرایت کند.

فروش جهانی خودرو کاهشی می شود

به طور جداگانه، تحلیلگران S&P Global Ratings پیش بینی کرده اند که در سال 2022 فروش جهانی خودرو 2 درصد کمتر از سطح سال 2021 خواهد بود. این کاهش قابل توجهی نسبت به افزایش 4 تا 6 درصدی فروش برای سال 2022 است که این گروه آخرین بار در اکتبر 2021 پیش بینی کرده بود.

این گزارش بر اختلالات در تامین قطعات خودروهای حیاتی از این منطقه تاکید می کند، شاید مهمترین آنها دسته سیم های اوکراینی باشد.

مواد خام هم در معرض خطر هستند، روسیه حدود 40 درصد از پالادیوم خام جهان را تولید می کند که برای تمیز کردن اگزوز خودروها از آن استفاده می شود.

این منطقه همچنین تولیدکننده نیکل است که در باتری خودروهای الکتریکی استفاده می شود. حتی مواد معدنی و فلزات رایج مانند آهن هم تحت تاثیر قرار می گیرند. همه این ها مواد کلیدی هستند که برای ساخت اتومبیل استفاده می شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید