مخالفت پلیس با دو پیشنهاد خودرویی

کدخبر: ۵۴۱۸۳۶
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما سن فرسودگی نداریم، گفت: زمانی یک نفر رفت و درباره سن فرسودگی اعتراضی را مطرح کرد و بعد هم گفتند سن فرسودگی نداریم؛ در نتیجه هیچ برنامه‌‌‌‌‌‌ای هم برای اسقاط نداریم. امروز خودرویی که ۵۰‌سال‌ تردد کرده و در شهر چرخیده با یک گواهی معاینه‌فنی می‌تواند ۵۰سال ‌دیگر هم در شهر بچرخد و تردد کند. آیا این درست است؟
مخالفت پلیس با دو پیشنهاد خودرویی
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، هادیانفر به دو پیشنهاد وزارت صمت در موضوع اسقاط خودروها نیز اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادهای وزارت صمت رعایت ۵/ ۱درصد برای اسقاط خودرو است؛ یعنی به ازای ۵/ ۱‌درصد از قیمت یک خودروی وارداتی، امکان شماره‌گذاری آن فراهم شده و طرح اجرا شود که ما با آن مخالفت کردیم. مثلا اگر قیمت یک خودرو ۳۰۰‌میلیون باشد با سه‌میلیون‌تومان می‌خواهد خودرویی را وارد کند. این شدنی نیست. یک پیشنهاد هم در مورد گواهی‌‌‌‌‌‌های صوری بود که ما با آن‌هم مخالفت کردیم. اسقاط خودرو باید جدی گرفته شود و تا زمانی‌که اسقاط خودرو در دستورکار دولت و مجلس نباشد ما هر روز شاهد ترافیک سنگین و آلودگی هوا خواهیم بود.

وی افزود: ظرفیت معابر تهران برای تردد ۸/ ۱‌میلیون دستگاه جوابگو است؛ در حالی‌که تعداد وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت بیش از پنج‌میلیون است. این‌ها مواردی است که باید به آنها توجه شود. از آن‌طرف هم که اسقاط خودروی فرسوده نداریم و با واردات خودرو هم که پیش‌بینی می‌شود سالی دو‌میلیون خودرو به چرخه حمل‌ونقل اضافه شود، با این شرایط معلوم است که چرخه ترافیک همین‌طور می‌‌‌‌‌‌ماند و ما شاهد افزایش ترافیک و آلودگی هوا نیز خواهیم بود. هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره صرف‌نظر از استاندارد یورو۶ برای برخی از خودروهای وارداتی گفت: ما با این موضوع هم مخالفت کردیم. این درست نیست که ما به بهانه تحریم، استانداردها را تغییر بدهیم. البته وزارت نفت هم درباره تولید سوخت یورو۶ تلاش می‌کند اما به هر حال به این موارد باید توجه کرد و ما با تصمیمات غیرکارشناسی مخالفیم.

هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی هوا نیز گفت: معضل آلودگی هوا یک بحث اساسی است. ۸۰‌درصد ناوگان مسافربری ما در شهرها در سن فرسودگی است و نوسازی آن رخ نداده است. امروز از ۱۲‌میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور ما بیش از ۵/ ۱۰میلیون آن کاربراتوری و آلاینده است. در بحث خودروهای سواری نیز وضعیت خوبی نداریم و نسبت تردد خودروی سواری به سرنشین ۵/ ۱نفر است؛ یعنی در هر خودرو که در حال حرکت است تنها ۵/ ۱نفر حضور دارد که این به‌نوعی نشان می‌دهد که اکثر خودروهای ما تک‌سرنشین است، در حالی‌که در هیچ‌جای دنیا اینطور نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید