حاشیه های اعلام قیمت خودروهای مونتاژی

بازار خودرو زیر و رو می شود +جدول

کدخبر: ۵۷۲۲۶۷
آنطور که لیست قیمتی سازمان حمایت نشان می‌دهد، محصولات بهمن موتور، مدیران خودرو، کرمان خودرو، فردا موتور و ایلیا تعیین تکلیف شده‌اند.
بازار خودرو زیر و رو می شود +جدول

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روز گذشته شورای رقابت دستورالعمل قیمت محصولات مونتاژی را نهایی کرد. بعد از انتشار لیست قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ، شورای رقابت وعده داده بود قیمت محصولات مونتاژی شرکت‌های خودروساز را نیز مشخص کند. بررسی قیمت‌های جدید منتشرشده از متوسط رشد ۱۷ درصدی قیمت این خودروها بر اساس آنالیز قیمتی اعضای شورای رقابت حکایت دارد.

بورس تعطیل می شود؟

خبر مهم برای سهامداران بورس/ معاملات امروز بورس ابطال می‌شود؟

البته این افزایش قیمت روی قیمت های استخراج شده شورای رقابت اعمال شده است. قیمت هایی که اعضای شورای رقابت بعد از آنالیز و محاسبه به ان رسیده اند پایین تر از قیمت هایی است که پیش تر خودروسازان خصوصی برای مشتریان خود فاکتور می کردند.  

آنطور که لیست قیمتی سازمان حمایت نشان می‌دهد، محصولات بهمن موتور، مدیران خودرو، کرمان خودرو، فردا موتور و ایلیا تعیین تکلیف شده‌اند.

نکته قابل توجه این است که به نظر می‌رسد محصولات مونتاژی ایران  خودرو  تا اینجای کار از گزند آنالیز قیمتی توسط شورای رقابت قسر در رفته است و ایران‌خودرویی‌ها این امکان را دارند که اعضای خانواده هایما را با قیمت های  پیشین برای مشتریان فاکتور کنند. البته بعید است مدیران ایران خودرو از این اتفاق استقبال کنند. زیرا آنها به دنبال افزایش قیمت اعضای خانواده هایما بودند اما آنالیز قیمتی شورای رقابت سبب شده تیر آنها به سنگ بخورد. 

لیست قیمتی سازمان حمایت که در رسانه‌ها منتشر شده، شامل ۱۷ مدل محصول خودروساران خصوصی می‌شود که مدیران خودرو با ۷ محصول در صدر جدول قرار دارد؛ کرمان موتور چهار محصول دارد، فردا موتور سه محصول، بهمن موتور دو محصول دارد و ایلیا  خودرو  نیز تنها با یک محصول حاضر است.

آنطور که اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد، مبنای قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی متوسط نرخ ارز در بهمن ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ است. سایر هزینه‌های خودروسازان نیز بر اساس صورت‌های مالی آنها در بهمن سال گذشته محاسبه شده است. قیمت کارخانه‌ای خودروها در مبداء هم در این آنالیز قیمتی دخیل بوده است.

باید منتظر ماند و واکنش شرکت‌های خودروساز خصوصی را به این لیست قیمتی دید. این احتمال وجود دارد که آنها با توجه به نرخ تورم فزاینده و همچنین نوسانات ارزی، زیر بار اعمال قیمت های جدید نروند.

قیمت های جدید محصولات مونتاژی نه تنها فاصله قیمتی با بازار را کاهش نداده بلکه سبب ایجاد فاصله بیشتر میان قیمت های کارخانه ای با قیمت های بازاری این خودروها شده است. این نحوه قیمت گذاری روی عرضه خودروهای مونتاژی اثرمنفی گذاشته و بازار این خودروها را زیر و رو می کند.

لیست قیمت خودروهای مونتاژی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید