خبر مهم برای متقاضیان خودروهای مونتاژی

کدخبر: ۵۸۵۱۷۱
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت درباره مصوبه جدید قیمت خودروهای مونتاژی، گفت: مصوبه جدید از زمان ابلاغ لازم‌الاجراست و عطف بماسبق نمی‌شود.
خبر مهم برای متقاضیان خودروهای مونتاژی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سپهر دادجوی توکلی در گفت و گو با صدا و سیما درباره قیمت خودروهای مونتاژی، اظهار داشت: با توجه به اینکه از سوی شورای رقابت بازار خودروهای مونتاژی انحصاری تشخیص داده شد لذا در مصوبه 566 مورخ 16 اردیبهشت برای اولین بار قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت ابلاغ شد. البته لازم است بیان شود که فرآیند محاسبه صورت های مالی یک فرآیند بسیار پیچیده ای بود. 

مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: اما به دلیل اینکه بازار معطل نماند قیمت خودروهای مونتاژی در آن مقطع زمانی براساس صورت های مالی 6 ماهه ابتدای سال 1401 و اطلاعاتی که از سال 1400 موجود بود محاسبه شد و در نتیجه طی فرآیندهای لازم و بررسی های انجام شده قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد. 

وی با اشاره به مصوبه 543 شورای رقابت بیان داشت: یکی از خصوصیات مصوبه 543 (دستورالعمل قیمت خودروهای سواری) سیال بودن و به روز بودن آن است و لذا قیمت های خودروها براساس جمیع جوانب تعیین می شود. بنابراین وقتی فاکتورها و برون دادهای مختلف در بازار خودرو حاکم است ما نمی توانیم به صورت قاطع قیمت ها را به صورت کاملا دستوری و یک طرفه تعیین کنیم. 

دادجوی توکلی اظهار داشت: روز گذشته که شورای رقابت مصوبه جدید قیمت خودروهای مونتاژی به شماره 584 را مصوب کرد این مصوبه براساس صورت های مالی کامل 1401 و با در نظر گرفتن جمیع جوانب از جمله تأثیر قیمت ارز قیمت مصوب شد و با در نظر گرفتن این مسائل قیمت خودروهای مونتاژی مصوب و اصلاح شد، همچنین قیمت تعدادی از خودروهای مونتاژی که قبلا توسط شورا مصوب و ابلاغ شده بود نیز به روز شد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت های امروز خودروهای مونتاژی براساس صورت های مالی سه ماهه اول ابتدای امسال تعیین شده است؟ گفت: محاسبه صورت های مالی و قیمت تمام شده کار بسیار پیچیده ای است که در سازمان حمایت انجام و بعد در کارگروه مصوب می شود و سپس در صحن شورا رقابت مورد رای قرار می گیرد که فاکتورهای 3 ماهه نخست سال 1402 هم در آن بصورت کارشناسی دیده شده است. 

دادجوی توکلی در خصوص زمان اجرای قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی بیان داشت: مصوبه شورا از زمان ابلاغ یعنی 17 تیر 1402 لازم الاجرا است اما عطف به ماسبق نمی شود. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ابلاغ قیمت تعدادی از خودروهای مونتاژی در 16 اردیبهشت اما مونتاژکاران قیمت های مصوب را اجرایی نکردند و چرا تخلف کرده اند؟گفت: این موضوع تخلفی است از سوی بعضی از خودروسازان که با توجه به شکایت های بسیار زیاد به ما اعلام شده است و لذا به آن رسیدگی خواهیم کرد. 

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: در مورد قیمت خودروها استناد ما باید به بیع باشد در واقع در سامانه یکپارچه برای متقاضیان خرید خودروها نوبت تعیین شد و لذا آن را نمی توانیم به بیع و انجام قرارداد و پیش پرداخت تسری دهیم اما اگر فردی قراردادی امضا کرده است و پیش پرداخت هم داشته است باید خودرو به قیمت قبل به آن فرد عرضه شود. 

شورای رقابت در مورخ 11 بهمن سال گذشته مصوبه 543 را با عنوان دستورالعمل قیمت خودروهای سواری مصوب و ابلاغ کرد که براساس این مصوبه بازار خودروهای داخلی انحصاری تشخیص داده شد و لذا با ابلاغ این مصوبه شورای رقابت به قیمت گذاری خودروهای سواری ورود کرد. 

براین اساس شورای رقابت در فروردین امسال قیمت تعدادی از خودروهای تولید داخل را مصوب کرد و پس از آن نیز در اردیبهشت قیمت 17 خودروی مونتاژی مصوب شد که نکته حائز اهمیت در مورد قیمت خودروهای مونتاژی کاهش قیمت خودرو در مصوبه شورای رقابت نسبت به قیمت کارخانه ای این خودروها بود. 

همچنین شورای رقابت روز گذشته براساس مصوبه 584  قیمت تعدادی دیگر از خودروهای مونتاژی را مصوب و امروز این قیمت ها را ابلاغ کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید