رصد بازار خودرو

سبقت فروشندگان از خریداران در بازار خودروهای وارداتی‌ها + جدول قیمت

کدخبر: ۵۹۲۶۶۲
اقتصادنیوز: تصویب آیین‌نامه واردات خودورهای کارکرده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شد تا وارداتی‌ها در هفته سپری شده به روند نزولی خود ادامه دهند.
سبقت فروشندگان از خریداران در بازار خودروهای وارداتی‌ها + جدول قیمت

به گزارش اقتصادنیوز ؛ هر چند هنوز از ورود خودروهای وارداتی بدون کارکرد در بازار خودرو خبری نیست و متقاضیان همچنان در انتظار ورود این خودروها به بازار هستند، اما اعلام خبر تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از سوی وزارت صمت موجب شد تا این هفته هم شاهد کاهش قیمت در بازار  خودرو باشیم. کاهشی که فعالان بازار خودرو معتقدند به اخبار جسته و گریخته واردات خودرو گره خورده است.     

علاوه بر عوامل ذکر شده به گفته فعالان بازار خودرو سردرگمی نرخ دلار هم در تداوم کاهش قیمت این خودروها اثرگذار بوده، بطوریکه نرخ دلار هفته سپری شده را با رشد شروع کرد اما این روند کم‌کم تغییر کرد و دلار در بازار نوسانی شد. روندی که بر بازار خودروهای وارداتی اثرگذار بوده است، بطوریکه فعالان بازار خودرو معتقدند بخشی از کاهش قیمت خودروهای وارداتی به نوسان نرخ دلار باز می‌گردد، نوسانی که سرگیجه بازار خودرو را به همراه داشته و موجب شد تا در بازار خبری از خریدار نباشد و همه به نوعی فروشنده محسوب شوند.

بی خبری از ترخیص خودروهای وارداتی در حالی که اواخر خردادماه سرپرست سازمان توسعه و تجارت اعلام کرده بود که به زودی حدود یک هزار دستگاه انواع خودرو وارداتی از گمرکات کشور ترخیص خواهد شد. از سوی دیگر مهدی ضیغمی تعداد خودروهای وارد شده به گمرکات کشور را نزدیک به 4 هزار دستگاه اعلام کرده بود که این تعداد با آمار اعلام شده از سوی گمرک همخوانی ندارد.

براساس آمار اعلام شده از سوی رییس کل گمرک ایران تاکنون 1621 دستگاه‌ خودرو به گمرکات اجرایی اظهار شد که حدود 928 دستگاه خودرو در حال طی تشریفات و حدود 690 دستگاه خودرو نیز ترخیص شده است. از سوی دیگر هرچند محمد رضوانی‌فر خبر از ترخیص 690 دستگاه خودورهای وارد شده به گمرکات داد که هنوز هیچ خودرویی وارد بازار نشده است.

قیمت وارداتی‌ها در بازار

اما خودروهای وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می دهد، «آزرا» مدل 2019 در هفته جاری نسبت به اواخر خردادماه با کارکرد 80 هزار کیلومتر با قیمتی در حدود 4 میلیارد و 500 میلیون تا 4 میلیارد و 800 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت‌گذاری از سوی فروشندگان باز می‌گردد، بطوریکه نبود نظارت قیمت خودروهای وارداتی موجب شده تا برخی از این خودروها که در بازار طرفدار بیشتری دارند با قیمت‌های متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند.

از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به «رنوتالیمسان» مدل 2018 اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد 60 هزار کیلومتر در بازار با بازه قیمتی 2 میلیارد و 800 میلیون تا 3 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد افت قیمت را تجربه کرد. اما «النترا» مدل 2018 هم در هفته سپری شده با کارکرد 40 هزار تا با دامنه نوسانی 2 میلیارد و 250 میلیون تا 2 میلیارد و 800 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد و دامنه نوسانی گسترده‌ای را تجربه کرد.

از سوی دیگر «میتسوبیشی اوتلندر» هم با کارکرد 70 هزار تا نیز در این هفته با قیمت 3 میلیارد و 400 میلیون تا 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در بازار قیمت خورد و نوسان اندک قیمتی داشت.

همچنین ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX35» مدل 2018 بدون کارکرد نیز در این هفته با قیمت 3 میلیارد و 900 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته 4 میلیارد و 700 میلیون تومان معامله شد.

26 مرداد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید