جنجال هیوندای با شاسی بلند جدید خود/ این ماشین به ایران می آید؟+تصاویر

کدخبر: ۵۹۳۷۵۸
اقتصادنیوز: نسل پنجم هیوندای سانتافه چه در نمای بیرونی چه در داخل کابین، محصولات لندرور را در ذهن تداعی می‌کند.
جنجال هیوندای با شاسی بلند جدید خود/ این ماشین به ایران می آید؟+تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دیجیاتو، چند هفته قبل بود که هیوندای با معرفی نسل جدید سانتافه جنجال زیادی برپا کرد. علت این امر به سبک طراحی، به‌خصوص نمای عقب خودرو مربوط می‌شود. در آن مقطع این شرکت کره‌ای به انتشار چند تصویر از نمای بیرونی و داخلی بسنده نمود و مشخصات فنی را به اطلاعیه‌های بعدی موکول کرد. حالا به فاصله کوتاهی، هیوندای با انتشار اطلاعات بیشتر و البته رونمایی از یک مدل مفهومی بر مبنای سانتافه جدید، دوباره توجه رسانه‌های خودرویی را به خود جلب کرده است.

نسل پنجم هیوندای سانتافه طولی برابر با ۴۸۳۰ میلی‌متر دارد که در مقایسه با نسل چهارم، ۴۶ میلی‌متر بلندتر است. عرض این شاسی‌بلند کره‌ای همچون قبل ۱۹۰۰ میلی‌متر است، اما درعوض فاصله محوری با ۴۸ میلی‌متر رشد، اکنون به ۲۸۱۵ میلی‌متر می‌رسد. از نظر ارتفاع باید گفت سقف سانتافه جدید ۱۷۲۰ میلی‌متر تا زمین فاصله دارد که ۱۰ میلی‌متر بیشتر از قبل است.

فضای داخلی گسترده‌تر و امکانات بیشتر

بدیهی است که بدنه بزرگ‌تر می‌تواند به‌معنای فضای داخلی گسترده‌تر باشد. با توجه به رشد ابعاد، سانتافه مخصوص بازار آمریکا نیز با سه ردیف صندلی به فروش خواهد رسید. صندوق بار این نسل از سانتافه گنجایشی برابر با ۷۲۵ لیتر دارد. این رقم در مقایسه با حجم صندوق بار نسل چهارم ۹۱ لیتر رشد کرده است.

هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ با آپشن Relaxation Seats برای ردیف دوم قابل سفارش خواهد بود. این آپشن که با آیونیک ۵ معرفی شد، تجربه‌ای مشابه با بی‌وزنی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. این صندلی‌ها برقی هستند و راحتی آن در سطحی بالا قرار دارد.

آنچه درباره جنجالی‌ترین ماشین جدید هیوندای نمی‌دانید/ عکس

نسل جدید سانتافه به چندین و چند قابلیت کاربردی مجهز است که ازجمله آن‌ها می‌توان به دو پد مخصوص برای شارژ بی‌سیم، محفظه بزرگ در کنسول میانی با امکان دسترسی توسط سرنشینان جلو و عقب و همچنین استرلیزه کردن اشیای داخل جعبه داشبورد با استفاده از نور فرابنفش اشاره کرد.

نسل پنجم هیوندای سانتافه چه در نمای بیرونی چه در داخل کابین، محصولات لندرور را در ذهن تداعی می‌کند؛ امری که مسلماً برای مشتریان این برند انگلستانی خوشایند نخواهد بود! نمایشگر لمسی موجود در محل تلاقی کنسول میانی و داشبورد یکی از وجوه تشابه سانتافه با تولیدات لندرور است. این نمایشگر اندازه‌ای برابر با ۶.۶ اینچ دارد و راننده می‌تواند از طریق آن و سایر دکمه‌های فیزیکی، سیستم تهویه و سیستم صوتی را کنترل کند. فرمان سانتافه ۲۰۲۴ نیز به‌وضوح یادآور لندرور دیفندر است! در پشت این فرمان خوش‌فرم دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی درون پنلی واحد قرار دارد.

آنچه درباره جنجالی‌ترین ماشین جدید هیوندای نمی‌دانید/ عکس

شرکت هیوندای در اطلاعیه جدید خود فضای پای سرنشینان ردیف دوم و سوم را به‌ترتیب ۱۰۷ و ۷۶ سانتی‌متر اعلام کرده است. بد نیست بدانید فضای پای سرنشینان ردیف سوم ۶.۸ سانتی‌متر افزایش یافته است.

لیست پیشرانه‌های هیوندای سانتافه ۲۰۲۴

هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ در بازارهای مختلف با پیشرانه‌های متفاوتی به فروش خواهد رسید. در سرزمین مادری و آمریکای شمالی این شاسی‌بلند پرسروصدا با موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو و پیشرانه هیبریدی با موتور ۱.۶ لیتری توربو قابل انتخاب خواهد بود. موتور ۲.۵ لیتری ۲۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد و مدل مجهز به آن صفر تا صد را در ۸ ثانیه طی می‌کند. در این نسخه گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه خودکار وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های محور جلو یا هر چهار چرخ را بر عهده دارد. پیشرانه هیبریدی ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. نیروی این پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب سانتافه مجهز به این پیشرانه برابر با ۹.۵ ثانیه است.

آنچه درباره جنجالی‌ترین ماشین جدید هیوندای نمی‌دانید/ عکس

در اروپا، هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ با با پیشرانه هیبریدی شارژی نیز قابل انتخاب خواهد بود. این پیشرانه که قلب اصلی آن را همان موتور ۱.۶ لیتری تشکیل می‌دهد، ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. جالب اینکه با وجود قدرت کمتر نسبت به مدل هیبریدی معمولی، شتاب این نسخه ۹.۱ ثانیه اعلام شده است.

در برخی از بازارها، هیوندای سانتافه جدید با موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی نیز عرضه خواهد شد. این موتور ۱۹۱ اسب‌بخار قدرت دارد و در عرض ۱۱.۵ ثانیه سرعت خودرو را به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند.

نسخه کانسپت هیوندای سانتافه XRT

هم‌زمان با انتشار مشخصات فنی، هیوندای برای جلب‌توجه حداکثری، تریم XRT را در قالب یک مدل مفهومی رونمایی کرده است. شاید بدانید این تریم خصوصیات آفرودی دارد. در کانسپت XRT، هیوندای سانتافه چهره خشن‌تری به نمایش می‌گذارد. تایرهای این کانسپت محصول شرکت معروف BF Goodrich و همه‌جارو هستند. برای بهبود زوایای ورود و خروج و افزایش توانمندی در عبور از انواع پستی و بلندی‌ها، سپرهای استاندارد جای خود را به سپرهای مخصوص داده‌اند. این نسخه مفهومی به ریل‌های سقفی، نردبان عقب و محفظه‌های حمل لوازم مجهز است. نکته عجیب اینکه به‌نظر می‌رسد در طراحی این مدل مفهومی طراحان هیوندای نیم‌نگاهی به آپشن‌های لندرور دیفندر داشته‌اند!

آنچه درباره جنجالی‌ترین ماشین جدید هیوندای نمی‌دانید/ عکس

هرچند هیوندای اعلام کرده است که فعلاً برنامه‌ای برای تولید نسخه خیابانی کانسپت سانتافه XRT ندارد، اما با رونمایی از لندکروزر جدید و بالاگرفتن تب آفرودسواری، به‌احتمال‌قوی در آینده نزدیک شاهد عرضه این نسخه خواهیم بود.

قیمت و زمان عرضه

هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ از روزهای آتی راهی نمایندگی‌های کمپانی در کره جنوبی خواهد شد. این شاسی‌بلند جدید از نیمه اول سال آینده در آمریکا و اروپا به فروش خواهد رسید. هیوندای در این اطلاعیه نیز از انتشار قیمت خودداری کرده است، بااین‌حال پیش‌بینی می‌شود مدل پایه از نسل پنجم سانتافه قیمتی نزدیک به ۴۰ هزار دلار (حدود ۲ میلیارد تومان) داشته باشد. مدل پرچمدار نیز احتمالاً حامل برچسبی ۵۰ هزار دلاری خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید