قیمت برخی خودروها در بازار کمتر از کارخانه شد

کدخبر: ۵۹۳۰۸۲
اقتصادنیوز: دیروز در خبری اعلام شد که بسیاری از متقاضیان سامانه یکپارچه فروش خودرو انصراف داده‌اند که به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، علت این امر کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار است.
قیمت برخی خودروها در بازار کمتر از کارخانه شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو اواخر فصل بهار سال جاری برگزار شد که طبق آمار غیررسمی بالای ۲ میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کردند و بنا به برنامه و ظرفیت تولید خودروسازان، نوبت تحویل برخی از متقاضیان به سال آینده موکول شد.

بازگشایی سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای این افراد

با این حال طبق جدیدترین آماری که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه کرده حدود ۱۰ درصد از متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی نسبت به پرداخت وجه خرید خودرو اقدام کرده‌اند؛ یعنی ۹۰ درصد از متقاضیان از خرید خودرو منصرف شده‌اند.

از سویی دیگر طبق همین آمار، برای یکی از خودروسازان دولتی نیز از ۲۱۰ هزار نفری که در سامانه ثبت نام کرده بودند فقط ۱۴۰ هزار نفر اقدام به تکمیل وجه کرده‌اند.

 

متقاضیان چرا انصراف می‌دهند؟

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: تقریباً از حدود سه ماه پیش رکود بازار شروع شده و همچنان ادامه دارد. در این مدت نوسانات جزئی در قیمت ارز داشتیم که این نوسانات خود را در قیمت خودرو هم نشان داد و ۵ درصدی قیمت خودرو بالا رفت اما باز هم همزمان با ورود دلار به کانال ۴۹ هزار تومان، قیمت خودرو نیز در بازار پایین آمد.

وی افزود: بنابراین اکثر سرمایه گذاران در بازار خودرو که در سامانه یکپارچه فروش خودرو به دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها ثبت نام کرده بودند وقتی می‌بینند فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار تنها یک تا دو درصد است و حتی در مواردی کمتر از قیمت کارخانه هم شده است، دیگر تمایلی به خرید از سامانه ندارند. از سویی دیگر می‌ترسند که قیمت در بازار کمتر هم شود.

بازار خودرو

موتمنی گفت: در حال حاضر در بازار هم معاملات به دلیل بحث واردات خودرو در نقطه صفر است و مردم منتظر آئین نامه و جزئیات واردات خودرو هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خریدار و فروشنده بلاتکلیف هستند و با شروع واردات نه تنها بازار خودرو رونق می‌گیرد بلکه خریدار و فروشنده هم تکلیف خود را می‌دانند.

 

فروش قسطی؛ راهی برای جذب مشتری

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران در مورد اینکه با توجه به کاهش استقبال مردم از خرید خودرو، شرکت‌ها از چه طریقی می‌توانند خودروی خود را بفروشند، گفت: زمانی که مشتری کم می‌شود شرکت برای فروش محصولات خود فروش قسطی می‌گذارد و پیش بینی می‌شود که این اتفاق در بازار ایران هم رخ دهد؛ به عنوان نمونه یکی از خودروهای شرکت کرمان موتور در بازار ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از کارخانه است بنابراین به صورت لیزینگی می‌فروشند.

موتمنی تاکید کرد: در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد و خودروهای خارجی به صورت واقعی وارد بازار شوند و به نوعی عرضه خودرو افزایش یابد قطعاً قیمت‌ها در بازار روند نزولی را ادامه خواهند داد.

رضا فاطمی امین وزیر سابق صمت نیز سال گذشته وعده داده بود که با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود قیمت کارخانه و بازار خودروها به هم نزدیک شود از پاییز ۱۴۰۲ فروش اقساطی خودروها کلید خواهد خورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید