رصد بازار خودروهای وارداتی؛

جهش عجیب قیمت «میتسوبیشی اوتلندر» دربازار خودرو+ جدول

کدخبر: ۶۰۸۹۳۳
اقتصادنیوز: ارزیابی بازار وارداتی‌ها در هفته سپری شده از افزایشی شدن قیمت این دسته از خودروها حکایت دارد، بطور مثال «میتسوبیشی اوتلندر» در این مدت یک میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش قیمت داشت.
جهش عجیب قیمت «میتسوبیشی اوتلندر»  دربازار خودرو+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ براساس رصد بازار بررسی برخی از خودروهای وارداتی در سومین هفته آبان ماه رشد حداقل 300 میلیونی و حداکثر یک میلیارد و 500 میلیونی را تجربه کردند.

فعالان بازار خودرو معتقدند نزدیک شدن خودروهای وارداتی به بازار موجب شد تا شاهد آشتی خریداران این خودروها در بازار بودیم و به نوعی سروکله متقاضیان این خودروها در بازار پیدا شد. اما چه عاملی موجب شد تا خریداران این خودروها وارد بازار شوند، فعالان بازار خودرو در این خصوص به دو دلیل اعلام قیمت برخی از خودروهای وارداتی و باز شدن سایت انتخاب این دسته از خودروها اشاره می‌کنند. البته به گفته فعالان بازار خودرو شوک قیمتی دلار در روزهای آغازین جنگ غزه مسبب ورود پول به این بخش بازار بعد از حدود یکسال بود و بازار به حرکت درآمد. از سوی دیگر با توجه به اینکه جانشینی برای خودروهای ارزیابی شده وجود ندارد، عملا هر تقاضایی می‌تواند باعث افزایش قیمت در بازار شود.

از سوی دیگر سومین دوره ثبت‌نام برای متقاضیان خودروهای وارداتی که پس از نام نویسی در مرحله اول و اخذ نوبت دریافت، از روز سه‌شنبه می‌توانستند از بین شش خودروی وارداتی عرضه شده، سه اولویت مورد نظر خود را در سامانه یکپارچه انتخاب کنند، امشب به پایان خواهد رسید.‌ بسیاری تصور می‌کردند با مشخص شدن وضعیت سری اول ثبت نام‌ کنندگان که از اواخر سال گذشته 500 میلیون پول بلوکه شده داشتند بازار وارداتی‌ها شکل و شمایل کاهشی به خود خواهد گرفت. اما قیمت مصوب وارداتی‌ها نتوانست نظر این بازار را جلب کند و با این شرایط شاهد افزایش قیمت این خودرو‌ها در بازار بودیم.

در هفته‌ای که گذشت قیمت قطعی برخی از خودروهای وارداتی هم مشخص شد. مثلا دو  محصول جتا که زیرمجموعه فولکس واگن محسوب‌ می‌شوند بین 2 تا 2.5 میلیارد قیمت‌گذاری شدند.

 روند قیمت‌گذاری شده موجب شد تا بازار وارداتی‌ها از چله خارج شود و با این شرایط سمت و سوی این بازار در هفته جاری افزایشی رقم خورده است.

قیمت وارداتی‌ها در بازار

اما خودروهای وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می دهد، «آزرا» مدل 2019 در هفته جاری با کارکرد 35 هزار کیلومتر با قیمتی در حدود  4میلیارد و 600 تا 4میلیارد و 800 در بازار قیمت‌گذاری شد، این افزایش نسبت به آخرین روزهای مهر باز می‌گردد.  دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت‌گذاری از سوی فروشندگان باز می‌گردد، بطوریکه نبود نظارت قیمت خودروهای وارداتی موجب شده تا برخی از این خودروها که در بازار طرفدار بیشتری دارند با قیمت‌های متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند.

از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به «رنوتالیمسان» مدل 2018 اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد 50 هزار کیلومتر هم در بازار با بازه قیمتی 3 میلیارد و 100 میلیون تا 3 و میلیارد 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به بازه زمانی مورد بررسی می‌توان گفت رشدی گفت رشدی حدود 600 میلیونی داشته است.

اما «النترا» مدل 2018 هم در هفته سپری شده با کارکرد 22 هزار تا کارکرد با دامنه نوسانی 2 میلیارد و 400 میلیون تا 2 میلیارد و 600 میلیون در بازار قیمت‌گذاری شد و با این دامنه نوسان افزایش 300 میلیونی را تجربه کرد.

اما «میتسوبیشی اوتلندر» در هفته سپری شده با کارکرد 55 هزار کیلومتر با بازه قیمتی 3میلیارد و 300 میلیون تا 3 میلیارد و 500 میلیون قیمت‌گذاری خورد. این خودرو در بازه زمانی مورد بررسی رکورد افزایش قیمت را شکست و دامنه نوسان آن به یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

همچنین ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX35» مدل 2018 بدون کارکرد هم در هفته سپری شده با قیمت 3 میلیارد و 800 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته 5 میلیارد و 100میلیون تومان معامله شد و با این شرایط با افزایش 600 میلیونی وارد کانال جدید شد.

18 آبان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید