جاسوسی اماراتی ها از روابط شخصی میشل اوباما و مادر امیر قطر

کدخبر: ۳۹۲۰۶۸
دولت امارات متحده عربی با به کار گرفتن ماموران زبده آژانس امنیت ملی آمریکا سال‌ها پروژه جاسوسی از شخصیت‌های سرشناس، دولت‌های دوست و دشمن و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را پیش برده است.
جاسوسی اماراتی ها از روابط شخصی میشل اوباما و مادر امیر قطر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، یکی از مهم‌ترین اهداف این گروه هکری دولت قطر و مقام‌های ارشد حکومت و نظام پادشاهی آن بود. در واقع هکرهای در استخدام امارات می‌خواستند روابط احتمالی میان قطر و برخی گروه‌ها از جمله اخوان المسلمین را آشکار کنند. ضمن آنکه آنها با هک کردن گوشی و دیگر ابزار الکترونیک موزه بنت ناصر، همسر امیر وقت و مادر امیر فعلی قطر در جریان ارتباط شخصی او با میشل اوباما، بانوی اول پیشین آمریکا پی برده بودند.

بنابر گزارش نیویورک تایمز، بر اساس آنچه در کتاب تازه نیکول پرل‌راث با نام «آنها می‌گویند جهان این‌گونه به پایان می‌رسد» آمده، گروه هکری امارات با دست یافتن به میزان درآمد جاسوس‌ها و هکرها به آنها پیشنهادهای اغواکننده سه یا چهار برابری می‌دادند و ماموران آژانس امنیت ملی آمریکا و جاسوس‌های اسرائیلی را به خدمت می‌گرفتند. از سوی دیگر، کمتر کسی به اهداف این پروژه شک می‌کرد، چرا که سوی دیگر آن یکی از متحدان نزدیک آمریکا در منطقه خلیج فارس بود.

پی بردن به پشت پرده اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر، هک کردن گوشی‌ها و ابزار دیجیتال بسیاری از خبرنگاران و گزارشگران شبکه خبری الجزیره و چند مورد دیگر در برنامه گروه هکری مستقر در ابوظبی قرار داشت. آنها سال ۲۰۱۵ به برنامه سفر همسر امیر قطر به اجلاس جهانی نوآوری در آموزش دست یافتند و با هک کردن گوشی موزه بنت ناصر، به روابط او با همسر رئیس جمهوری وقت ایالات متحده پی بردند.

یکی از ماموران پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا که مدت‌ها با امارات در این پروژه جاسوسی همکاری می‌کرد، پس از خروج از ابوظبی پلیس فدرال آمریکا را در جریان برنامه‌ها و ماموریت‌هایش قرار داد. حالا اف‌بی‌آی در حال بررسی پرونده است تا احتمالا علیه بخش‌هایی از آن اقدام قانونی کند. بر اساس قوانین آمریکا، هک کردن شبکه‌های ایالات متحده یا دستبرد زدن به اطلاعات ارتباطی آمریکایی‌ها ممنوع است و پیگرد دارد.

دولت امارات متحده عربی که در یکی دو ماه اخیر روابط خود را به قطر به حال عادی بازگردانده، هنوز به افشاگری‌های موجود در گزارش نیویورک تایمز و کتاب «آنها می‌گویند جهان این‌گونه به پایان می‌رسد» خانم پرل‌راث واکنش نشان نداده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید