شهرهای نارنجی،زرد و آبی در کرونایی در آخر هفته

کدخبر: ۳۹۲۲۵۸
بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
شهرهای نارنجی،زرد و آبی در کرونایی در آخر هفته

به گزارش اقتصاد نیوز؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

خیز چهارم کرونا با ساده انگاری رعایت پروتکل‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: با توجه به ناپایدار بودن شرایط بیماری در کلیه استان‌ها، هرگونه ساده انگاری و سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند منجر به ایجاد خیز چهارم بیماری در کشور شود.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۰۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد جانباختگان کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

پشت چراغ نارنجی؛ گسل کرونا در ساوه باز هم فعال شد

داشتیم کرونا را در دقایق آخر بازی شکست می دادیم اما دریغ که وادادگی و بی خیالی برخی ها سبب شد تا ویروس دوباره در ساوه کامبک بزند و حالا در وضعیتی نامناسب و پشت چراغ نارنجی هستیم و شاید هم قرمز!

اجرای محدودیت های تردد و بستن تالارها در ساوه که همزمان با سراسر کشور در ماه گذشته اجرا شد، شیب کرونا را نزولی کرد و این شهرستان را از وضعیت قرمز تا آبی بهبود بخشید اما دریغ که ساده انگاری و بی تفاوتی برخی از شهروندان و آغاز مراسم های عروسی و سفرهای پرشمار به مناطق ییلاقی شهرستان از قبیل شهر و روستاهای نوبران و غرق آباد، دوباره گسل کرونا را فعال کرد تا جایی که سخنگوی دانشکده علوم پزشکی برای این شرایط حتی تعبیر انفجار را هم به کار برد.

همین ۲ هفته پیش بود که یک فرد مبتلا بدون توجه و احساس مسئولیت وارد یک مراسم عروسی در ساوه شد و ۱۲ نفر را مبتلا کرد؛ از شلوغی مسیرهای منتهی به شهر غرق آباد و سد الغدیر و روستاهای کوهپایه و یولاق هم حرفی نزنیم بهتر است و حجم خودروهای عبوری، گویاست.

بسیاری از ساکنان ساوه را اهالی سایر استانهای کشور تشکیل می دهند که در مراکز صنعتی این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و با تأسف در هفته های نخست بهمن و تعطیلات اخیر راهی دیار خود شدند که ره آورد آنها ابتلای شمار زیادی از همسایگان، اعضای خانواده و همکاران شان بود و طبق گفته سخنگوی دانشکده علوم پزشکی این وضعیت باعث شد تا شهرک فجر ساوه در کنار شهر غرق آباد به ۲ کانون پرخطر شهرستان تبدیل شوند.

افزایش چهار برابری شمار مبتلایان در سه هفته؛ احتمال قرنطینه غرق آباد

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در این رابطه گفت: در مناطق نوبران و غرق آباد به خاطر فرایند مهاجر و مسافرپذیری که دارند شاهد افزایش و گسترش شیوع ویروس کرونا و شمار مبتلایان هستیم.

دکتر «محمود کریمی» افزود: آمارهای دانشکده حاکی از آن است که وضعیت شهر غرق آباد و روستاهای گردشگری منطقه در زمینه شیوع ویروس کرونا اصلا مساعد نیست و به همین خاطر پیشنهاد قرنطینه این مناطق را مطرح کردیم تا در چند روز تعطیلی پیش رو از ورود مسافران جلوگیری و در نتیجه شیب شیوع کرونا هم نزولی شود و اینکه وضعیت چند ده بیماری که از این شهر داریم را تثبیت نماییم.

به گفته او، داده های دانشکده علوم پزشکی ساوه نشان می دهد که در نیمه نخست بهمن نسبت به ماه دی، شمار بیماران مبتلا به کرونا در غرق آباد حدود چهار برابر افزایش یافته که مسأله ای نگران کننده است.

وی اظهار داشت: در درون شهر ساوه هم کانون های آلوده ای از قبیل شهرک فجر وجود دارد که درصد شیوع و ابتلا در آن نسبت به سایر مناطق بیشتر است و دلیل این مسأله هم سفر برخی از ساکنان این محله به استانهای دیگر بود که در بازگشت سبب ابتلای خود و اعضای خانواده، همسایگان یا همکاران شان در کارخانه ها شده اند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه از مردم درخواست کرد که از سفرهای غیرضروری درون و برون شهری بپرهیزند و با خودمراقبتی به کاهش زنجیره شیوع ویروس کرونا کمک نمایند.

برنامه واکسیناسیون در ساوه و شیوه جدید فعالیت تالارها

دکتر کریمی در مورد واکسیناسیون گروههای هدف در شهرستان ساوه نیز، گفت: تا قبل از پایان سال تلاش می کنیم که کادر بهداشت و درمان و برخی گروههای آسیب پذیر را واکسینه کنیم و در سال آینده هم طبق برنامه ابلاغی سعی خواهیم کرد تا تیر ماه نسبت به افزایش شمار افراد واکسینه شده اقدام کنیم تا در نهایت این بیماری مهار شود.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: باز شدن تالارها و آغاز اجرای برنامه های نمایشی و جنگ های شادی را می توان پاشنه آشیل مبارزه با کرونا در این شهرستان دانست.

وی افزود: قرار بر این شد که تالارها با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند و مشکل دیگر هم این است که بعد از تالار معمولا عروس و دامادها به منزل و فضایی کوچکتر با ازدحام زیاد جمعیت می روند که وجود تنها یک نفر مبتلا می تواند سبب ابتلای ۱۰ تا ۱۵ نفر باشد؛ از این رو امکان نظارت و بازرسی از این خانه ها برای ما میسر نیست و یکی از موارد افزایش شیوع همین مسأله است.

دکتر کریمی برای بیان وخامت اوضاع هفته جاری نسبت به مدت مشابه ماه قبل در زمینه افزایش شیوع کرونا و شمار مبتلایان از واژه «انفجار» استفاده کرد و گفت: قصدم از این تعبیر بیان حاد بودن شرایط افزایش چند برابری بیماری در این مدت است که ضرورت توجه شهروندان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی را ایجاب می کند.

وی تاکید کرد: طبق آمارهایی که در دسترس دانشکده علوم پزشکی ساوه قرار دارد، در هفته سوم بهمن نسبت به نخستین هفته از همین ماه شمار مبتلایان به کرونا در سطح شهرستان چهار برابر افزایش یافته است که یکی از دلایل آن باز شدن تالارها و برگزاری مراسم های عروسی و جنگ های شادی است.

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در پروتکل های جدید و مورد تایید وزارتخانه قرار است تالارهای عروسی با هر ظرفیتی که دارند صرفا با حضور ۳۰ تا ۵۰ نفر مراسم ها را برگزار کنند و از قرارگاه زیستی شهرستان نیز انتظار داریم در مورد اجرای این دستورالعمل جدیت داشته باشد.

وی تاکید کرد: با روند کنونی شیوع کرونا در ساوه قرار گرفتن در وضعیت نارنجی محتمل است و ما حتی به برخی از خانواده هایی که قصد برگزاری مراسم عروسی دارند نیز اعلام کردیم که فعلا از توزیع کارت های دعوت خودداری کنند اما اگر روند فعلی (وضعیت زرد) تداوم یابد، تالارها می توانند با حداکثر ۵۰ نفر برنامه های خود را اجرا کنند.

وی همچنین بخشی از دستورالعمل های مربوط به شیوه فعالیت تالارها را ارسال کرد که بر اساس آن باید فاصله ایمن ۲ متری میان افراد در بخش های عمومی مانند نمازخانه، سلف سرویس و مسیرهای ورود و خروج رعایت شده و نحوه خدمات دهی هم باید به گونه ای باشد که منجر به تشکیل صف نشود.

به گفته دکتر کریمی، طبق این دستورالعمل تالارها در مناطق آبی باید با حداکثر ۷۵ و در شهرهای زرد نیز با ۵۰ نفر فعالیت کنند و هر مهمان هم باید چهار مترمربع فضا در اختیار داشته باشد.

وی گفت: بر همین اساس مراسم در فضای باز نیز باید با رعایت فاصله طولی ۲ متر و فضای در اختیار چهار مترمربع برای هر مهمان باشد و حداکثر افراد مجاز در شهرهای آبی ۱۵۰ و در مناطق زرد نیز ۱۰۰ نفر است.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند پارسال تاکنون ۱۳ هزار و ۲۷۸ در شهرستان های ساوه و زرندیه مبتلا شدند و در همین مدت ۳۲۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

کرونا دوباره چهره بیشتر شهرستان‌های فارس را زرد کرد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نشستن دوباره رنگ زرد کرونا بر چهره شیراز و بیشتر شهرستان‌های فارس اظهار تاسف کرد و افزود: بازگشت دوباره فارس به رنگ زرد بیانگر عادی‌ انگاری شرایط و نادیده گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

سید روح اله حسینی روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمارهای مربوط به کرونا در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون،۶۱۰هزار و ۶۲۰ مورد تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۷۰ هزار و ۸۹۵ نفر بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

وی افزود : همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۳ هزار و۳۴۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد هزار و ۹۷۶ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۲ هزار و۸۷۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

 دکتر حسینی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز ۶۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۸۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های مراقبت های ویژه خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اعلام جان باختن ۳ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ در استان فارس را سه هزار و ۱۸۹ نفر اعلام کرد.

وی همچنین از بهبودی ۱۶۵ هزار و ۶۳۱ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان بر اساس رنگ بندی

او با اعلام آخرین وضعیت کرونا در فارس بر اساس رنگ بندی برنامه «ماسک» عنوان کرد: شهرستان های اقلید، مرودشت، سپیدان، رستم، خرامه، سروستان، کوار، فراشبند، فیروزآباد، مُهر، خُنج و گراش در وضعیت آبی قرار دارند وسایر شهرستان های استان فارس به رنگ‌زرد کرونایی در آمده اند.

دکتر حسینی با این هشدار که حضور در میهمانی ها و تجمعات به ویژه در روزهای تعطیل و همچنین رعایت نکردن توصیه های بهداشتی موجب افزایش این بیماری شده است، از مردم خواست تا با جدی گرفتن و رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانیم از خود، خانواده و اطرافیان در مقابل این ویروس خطرناک محافظت کنیم.

آمار فوت کرونا برای دومین روز متوالی در استان همدان صفر شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای دومین روز متوالی و پنجمین بار در ۲ ماه گذشته به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش و ثبت نشده است.

"محمد طاهری" روز پنج‌شنبه افزود: شمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی کرونا(اسفند سال گذشته) تاکنون به یک هزار و ۴۹۷ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین با شناسایی پنج بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۲۸۲ نفر افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۴ مورد بود که از این تعداد ۴۲نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۷، بهار ۵۹۱، تویسرکان ۶۵۴ ، رزن ۴۴۱، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۸ و کبودراهنگ ۶۵۷ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۹۳ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۲ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۹۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان روز (شنبه) در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان، گفت که براساس اعلام ستاد ملی کرونا و جدیدترین بررسی های انجام شده در خصوص رنگ بندی شهرهای استان همدان، «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» در وضعیت نارنجی، «همدان، ملایر و نهاوند» در وضعیت زرد و «فامنین ، کبودرآهنگ، اسدآباد» نیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته‌اند.

قم یک روز دیگر بدون فوتی کرونا را سپری کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در این استان گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم بهمن ماه ۹۹ ، هیچ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست نداده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر عصر پنجشنبه در گفت و گویی، ادامه داد: در ۲۴ سال گذشته، ۱۳ بیمار با علائم کرونایی در مراکز درمانی استان پذیرش و ۱۱ بیمار جدید نیز بستر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: هم اکنون ۹۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که متاسفانه در میان آنها هفت بیمار بدحال وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۴ بیمار کرونایی پس از بهبود از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

موج چهارم کرونا سخت‌تر از موج‌های اول تا سوم خواهد بود

مسوول تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موج چهارم کرونا اگر از راه برسد به مراتب سخت‌تر از موج‌های اول تا سوم خواهد بود زیرا در فصل زمستان قرار داریم و همزمانی بیماری کرونا با بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی بر سختی کار بیش از پیش می‌افزاید.

دکتر محمدجعفر صادقی با بیان این که اگر همکاری مردم کمرنگ شود رسیدن به موج چهارم دور از انتظار نیست افزود: بررسی‌ها نشان داده که حساسیت مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک کاهش یافته است و در کنار آن افزایش میزان مراجعات مردمی به مراکز منتخب کرونا و همچنین افزایش میزان تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۱ را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی این دانشگاه در بحث رهگیری افرادی که در تماس نزدیک با موارد مشکوک یا مثبت کرونا بودند تاکنون ۴۰ هزار و ۸۸۰ نفر را شناسایی و رهگیری کرده است.

مسوول تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای چهار هزار و ۸۱۲ نفر هم کار مراقبت در منزل توسط مراقبان سلامت انجام شده است و روزانه هزار و ۸۰۰ نفر توسط مراقبان سلامت که عضو تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی این دانشگاه هستند رهگیری می‌شوند.

در حال حاضر هزار و ۹۳ خانه بهداشت در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است.

روند شیوع ویروس کرونا در شهرستان ری افزایشی است

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری با بیان اینکه وضعیت شیوع و ابتلا به کرونا در این شهرستان زرد است، گفت: روند شیوع این ویروس در حال افزایش است.

علیرضای صدرایی روز پنجشنبه اظهار داشت: هم اکنون تعداد مراجعه کنندگان سرپایی در مراکز درمانی شهرستان ری در حال افزایش است، مردم باید شیوه نامه های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی طی روزهای اخیر بین مردم کاهش پیدا کرده است، افزود: اگر روند همینگونه پیش رود امکان بروز موج جدید شیوع در شهرستان ری وجود دارد.

صدرایی خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان استفاده از ماسک بین مردم بسیار خوب است ولی متاسفانه آنگونه که باید فاصله گذاری اجتماعی به خوبی رعایت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های مختلف شهرستان ری همکاری خوبی با ستاد مقابله با کرونا داشته اند، افزود: تلاش کارکنان شبکه بهداشت، مراکز درمانی و همکار خوب بین بخشی موجب روند کاهشی ابتلا به کرونا در این شهرستان شده است ولی این شرایط باید ادامه داشته باشد.

صدرایی یادآور شد: رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات، سازمان ها، اصناف و از مهم مهمتر بین مردم باعث بهبود وضعیت شهرستان ری در مقایسه با سایر نقاط استان شده است.

این مسئول یادآور شد: هم اکنون هفت مرکز ۱۶ ساعته برای مراجعان کرونایی در شهرستان ری فعال است.

شهرستان ری با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده است.

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۵ هزار و۷۲ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۵ هزار و۷۲ نفر رسید.

" مریم کوشکی" روز پنجشنبه به خبرنگاران اعلام کرد: تاکنون ۱۹۸ هزار و ۸۴۰ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ۱۹۸هزار و ۸۴۰ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۳۳هزار و ۷۵۴ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و۳۲۷نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون شهرستان های الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم آباد، دلفان، کوهدشت و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق اعلام این وزارتخانه، شهرستان های ازنا، رومشکان، دورود و چگنی نیز در وضعیت آبی هستند، و این در حالی است که نسبت به هفته گذشته، دورود از وضعیت زرد به آبی و بروجرد و کوهدشت از آبی به زرد رسیده‌اند.

تعداد افراد بستری به کرونا در یزد به ۱۹۰ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا گفت: هم اکنون ۱۹۰ بیمار مشکوک به این ویروس در بیمارستان‌های استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۷ نفر افزایش دارد.

سید ابراهیم سلمانی افزود:  از این تعداد ۴۷ نفر به دلیل و خامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه  تحت درمان قرار دارند. 

همچنین در ۴۸ ساعت گذشته ۲ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان یزد جان خود را از دست دادند و سلمانی اشاره ای به تعداد بیماران شناسایی شده نکرد .

به گفته وی اعتقاد به پایان کرونا کاملا اشتباه است و هرگاه غفلت شود آمار افراد بستری  و مرگ و میرهای مبتلایان به کرونا  افزایش می یابد و در صورت تداوم رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، مراجعه به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی افزایش می یابد. 

کارشناسان همچنان توصیه می کنند مردم اصول سه گانه « شفا» یعنی  شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند

واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در سقز آغاز شد

فرماندار ویژه سقز با بیان اینکه ۲۵ دُز واکسن کرونا وارد شهرستان شده است، گفت: اولین واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان آغاز شد.

کامیل کریمیان روز پنجشنبه در بازدید از اولین مرحله واکسیناسیون کرونا در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان اظهار داشت: با توجه به شیوع دوباره کرونا در سقز و افزایش آمار بستری ها و مراجعه به مراکز درمانی و همچنین ادامه این وضعیت در شهرهای همجوار، رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه ضروری است.

وی از اقشار مختلف مردم، نخبگان، فرهنگیان و فعالان فرهنگی به ویژه اصحاب رسانه خواست تا با اعلام هشدارها و درج توصیه ها، کماکان، شهرستان را برای گذر از بحران یاری دهند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز نیز اظهار داشت: در نخستین مرحله، یعنی امروز  ۱۵ دُز واکسن برای ۱۵ نفر از گروه هدف که اعلام شد تزریق می شود و فردا هم ۱۰ نفر دیگر این واکسن را دریافت می کنند.

انور بهرامی افزود: واکسن‌ طبق مرحله بندی ابتدا بر روی گروه هدف که همان پرسنل شاغل در ICU شامل پزشکان متخصص داخلی و عفونی، پرستاران و کمک پرستاران و خدمات که در بخش کرونایی فعالیت می‌کنند، تزریق می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت نهایی شدن، تزریق واکسن در تمامی مراکز درمانی انجام و در فازهای بعدی واکسن در بین گروه‌های آسیب پذیر و مراکز نگهداری سالمندان و غیره تزریق می‌شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز یادآور شد: این واکسن از نوعی آنتی ویروس است و طبق مشخصات باید طی سه هفته تکرار تا ایمنی زایی در بدن محقق شود از این رو نوبت دوم تزریق ۲۱ روز بعد از تزریق اولیه می باشد.

این پزشک متخصص داخلی با اشاره به واکسیناسیون کووید ۱۹ گفت: خطر انتقال بیماری کماکان ادامه دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و شستشوی دست ها در طول روز به ویژه در بیرون از منزل ادامه داشته باشد.

وی به نوع این واکسن اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون کووید ۱۹ از نوع اسپوتنیک روسی بوده که در کشور در حال تزریق است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

وضعیت شیوع کرونا در ۶ شهرستان کردستان به رنگ زرد بازگشت

رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد کرونا کردستان گفت: هم اکنون وضعیت شیوع ویروس کرونا در ۶ شهرستان این استان به علت عدم تداوم رعایت مسائل بهداشتی از سوی برخی افراد به حالت زرد برگشته است.

محمدابراهیم زارعی روز پنجشنبه اظهار داشت: به دنبال ساده انگاری کرونا از سوی برخی از مردم شاهد افزایش تعداد مبتلایان و بستری شدگان بیماری کویید ۱۹ در بیمارستان‌های استان هستیم .

وی اضافه کرد: هم اکنون وضعیت شیوع ویروس در شهرستان‌های بانه، بیجار، سقز، سنندج، کامیاران و قروه به دلیل این ساده انگاری از رنگ آبی (کم خطر) به رنگ زرد (خطر متوسط) بازگشته که تداوم این رویه، زنگ خطری برای شروع یک پیک خطرناک در استان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان افزود: وضعیت شیوع کرونا در اواخر دی و اوایل بهمن ماه در تمام شهرستان‌های استان به رنگ آبی با خطر کم درآمد اما هم اکنون این وضعیت تنها در شهرستان‌های سروآباد، دیواندره، دهگلان و مریوان تداوم دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون وضعیت ابتلا و گردش ویروس کرونا در این استان شکننده‌تر شده است گفت: انتظار داریم مردم کماکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک حال ستاد استانی در مدیریت بیماری کووید ۱۹ باشند و دستگاه‌های عضو ستاد نیز موظف هستند نظارت‌های خود را بیشتر کنند.

زارعی یادآور شد: در ابتدای آذر بواسطه داشتن ۶ شهرستان قرمز و چهار شهرستان نارنجی، وضعیت این استان از نظر شیوع ویروس کرونا در مجموع قرمز بود که با اعمال طرح جامع محدویت‌های پویا ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا هم اکنون این وضعیت حالت بهتری از آن موقع دارد.

در حال حاضر ۱۱۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۱ نفر در سنندج، ۱۳ نفر در سقز، چهار   نفر در مریوان، چهار نفر در قروه، ۶ نفر در کامیاران، سه نفر در بانه، ۶ نفر در بیجار ، پنج نفر در دیواندره و در دهگلان یک نفر تحت درمان قرار دارند ضمن اینکه ۲۶ نفر از بیماران کرونایی بدلیل وخامت حال در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

تعداد بیماران کرونایی بستری در گلستان روبه افزایش است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با گلایه از ساده‌انگاری‌ مردم برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا، از افزایش روزانه شمار بستری شدگان این ویروس به حدود ۸۰ نفر خبر داد.

سراج‌الدین عارف‌نیا روز پنجشنبه گفت: شمار بستری‌شدگان مبتلا یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی گلستان روزانه به ۸۰ نفر رسیده در حالی که در سه ماه گذشته به طور میانگین این رقم بین ۴۰ تا ۴۵ نفر بود.

وی بابیان اینکه اکنون نمودار بیماران بستری کرونا در مراکز درمانی گلستان بین ۵۰ تا ۸۰ نفر در روز در نوسان است، افزود: حساسیت عمومی برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در استان کاهش یافته است.

دکتر عارف نیا اضافه کرد: با وجود اینکه هشدارهای رعایت شیوه ‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا به صورت مستمر از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی می‌شود اما عادی انگاری آفت شیوع دوباره کرونا در کشور و استان گلستان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به آغاز طرح ملی واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در کشور نیز اشاره کرد و گفت: تا زمان واکسیناسیون عمومی حداقل ۱۰ ماه زمان لازم است بنابراین افراد باید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را در این مدت ادامه دهند.

دکتر عارف نیا افزود: هم اکنون وضعیت شیوع کرونا در شهرهای گلستان زرد و نارنجی است و اندکی غفلت می تواند وضعیت قرمز را در استان گسترش دهد.

وضعیت کرونا در اهواز و شادگان نگران‌کننده است

ریس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: وضعیت بستری و مبتلایان کرونا در شهرستان‌های اهواز و شادگان نگران کننده است.

سید محمد علوی که برای بررسی وضعیت کرونا در شادگان به این شهرستان سفر کرده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: در روزهای اخیر با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی متاسفانه شاهد خیز ناگهانی کرونا در خوزستان به ویژه در شادگان بودیم.

وی افزود: هم اکنون اهواز و شادگان تنها شهرستانهای خوزستان هستند که در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند که البته روند آن در شادگان شتابان و بیشتر است.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: برای کنترل این بیماری به مشارکت مردمی و هماهنگی‌ بین بخشی و دستگاه‌های دولتی نیاز است زیرا کنترل این بیماری فقط توسط وزارت بهداشت امکانپذیر نیست.

علوی با بیان اینکه جان مردم و جامعه هدف در خطر است، ادامه داد: در چند روز اخیر آمار بستری و افراد مبتلا به کرونا در خوزستان روند افزایشی به خود گرفته که آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری را نیز افزایش خواهد داد.

وی افزود: وضعیت در شادگان بسیار نگران کننده است و باید مصوبات استانی ستاد مدیریت کرونا در این شهرستان با شدت بیشتری عملی شود تا در روزهای آینده شاهد کاهش تعداد مبتلایان و افراد بستری ناشی از کرونا در این شهرستان باشیم.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: علایم شناسایی ویروس کرونا در حال تغییر است لذا باید تا حد امکان نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: ارگان‌های دولتی و حوزه بهداشت و درمان اقدام لازم برای مقابله و کنترل ویروس کرونا را انجام می‌دهند ولی آنچه مردم را درگیر این بیماری می‌کند رفتار آنان است.

وی بیان کرد: استان خوزستان در روزهای اخیر از وضعیت آبی به وضعیت زرد کرونایی رسید ولی پس از سه روز از وضعیت زرد برخی شهرستان‌ها به وضعیت نارنجی تغییر کرد.

علوی گفت: با توجه به شرایط شیوع کرونا از مردم تقاضا می‌شود با حساسیت لازم  پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و فقط در صورت ضرورت از منازل خود خارج شوند.

شادگان در جنوب خوزستان قرار دارد و در روزهای اخیر آمار مبتلایان و افراد بستری ناشی از کرونا در این شهرستان افزایش یافته است.

۶۰۷ هزار نفر در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان هستند.

بستری ۲۴ مبتلا به کرونا و جان‌باختن ۲ نفر در استان اردبیل

وضعیت نسبتا پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل با بستری ۲۴ نفر و جانباختن ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته ادامه یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز پنجشنبه گفت: مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان همچنان ۱۶۰ نفر می‌باشد که از این تعداد ۴۷ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت می‌باشند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: در این مدت ۲۲ بیمار با بهبود از بیمارستان  ترخیص شده‌اند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و ۹ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی و پارس‌آباد در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با وجود کاهش نسبی سطح شیوع کرونا در این استان، وضعیت همچنان شکننده است و در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

به گفته وی ، مجموع فوتی‌های کرونا در استان اردبیل طی ۱۱ ماه گذشته با جان باختن ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته، یک‌هزار و ۳۷۴ نفر می‌باشد.

دکتر حبیب‌زاده با تاکید بر ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در این استان افزود: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به نوسان آرام تعداد مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر، علت این امر را کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم عنوان کرد و گفت: نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری همچنان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

۹ هفته پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی یک ماه گذشته چهار بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید