علائم مصرف گل در جوانان و نوجوانان

کدخبر: ۳۹۲۲۶۲
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تشریح علائم مصرف گل در جوانان و نوجوانان گفت: تغییرات رفتاری، پرخاشگری، گیجی عدم تحرک و کندی ریتم کلام و همچنین در بسیاری مواقع قرمزی چشم‌ها از علائم مصرف گل است.
علائم مصرف گل در جوانان و نوجوانان

به گزارش اقتصاد نیوز،ماریت قازاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم آشنایی والدین با علائم مصرف گل در جوانان و نوجوانان افزود: والدین باید متوجه تغییرات رفتاری فرزندان خود باشند چون بالاخره والدین رفتار فرزندان خود را می شناسند؛ لازم است اگر آنان با تغییر رفتار مواجه شدند به موقع اقدامات لازم را انجام دهند.او  با معرفی خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ از خانواده ها خواست جهت اطلاع بیشتر با این خط تماس بگیرند.

وی با برشمردن علامت فیزیکی مصرف «گل» شامل خشکی دهان، گیجی، عدم تمرکز، تغییر مدل صحبت کردن و کندتر شدن نحوه کلامی اضافه کرد: علامت‌های رفتاری مصرف «گل» نیز شامل خشم، پرخاشگری و آستانه تحمل پایین است؛ مصرف‌کنندگان «گل» افسرده و منزوی می‌شوند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: همچنین مصرف «گل» که طولانی می‌شود، روی حافظه و تمرکز خیلی تاثیر می‌گذارد. در حالت‌های مصرف بالای «گل» نیز علائم توهم و هذیان پیش می‌آید که شامل توهم دیداری و شنوایی است.

قازاریان افزود: همچنین مصرف «گل» در نوجوانان و جوانان موجب شادی مفرط و خنده بی مورد می‌شود و والدین می‌توانند متوجه شوند که فرزندشان مانند قبل نیست. در بسیاری مواقع علامت فیزیکی مصرف «گل»، قرمز شدن چشم است. افراد پس از مصرف «گل»، دست به کارهای پرخطر می‌زنند و مثلا رانندگی پرخطر انجام می‌دهند. مصرف «گل» در دانش‌آموزان و دانشجویان به ندرت افت تحصیلی ایجاد می‌کند. مصرف «گل» روی عملکردهای شغلی تاثیر می‌گذارد مثلا باعث می‌شود تا فرد هر روز سر کار نرود و غیبت کند و بی‌حوصله باشد.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد به خانواده‌ها توصیه کرد تا علاوه بر توجه به تغییرات رفتاری، روی عملکرد کودکان در فضای مجازی نیز نظارت داشته باشند البته این نظارت نباید به گونه‌ای باشد که مانند پلیس عمل کنند و مدام پشت سر فرزندشان باشند بلکه تنها نظارت داشته باشند که فرزندان بی‌محابا در فضای مجازی نچرخند. همچنین لازم است که والدین اطلاعات خود را افزایش دهند و روی رفت و آمد و تغییرات خلقی فرزندان خود نظارت داشته باشند.

قازاریان افزود: ممکن است برخی تغییرات رفتاری بر اثر مصرف «گل» نباشد اما اگر والدین می‌بینند که در رفتار فرزندان تغییرات کوچکی رخ داده باید با آنان گفت‌وگو کنند و اگر مشکلی وجود دارد برای رفع آن با فرزند خود همراهی کنند و اگر از مشکلات کودک سر در نمی‌آورند از متخصصان مربوطه کمک بگیرند که برای این کار می‌توانند با خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ تماس بگیرند. اگر از مصرف مواد پیشگیری شود بهتر از آن است که به دردسر بیافتند.

وی تصریح کرد: متاسفانه باور نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه «گل» اعتیادآور نیست درحالیکه «گل» اتفاقا اعتیادآور است و از مواد دروازه‌ای به شماری می‌رود به آن معنا که راه ورود به مصرف سایر مواد مانند سیگار و حشیش را باز می‌کند. مردم باید در این زمینه هشیار باشند.

قازاریان گفت: مردم در تماس با شماره ۰۹۶۲۸ در رابطه با «گل» بسیاری مواقع  از عوارض و علائم مصرف آن می‌پرسند چون خانواده‌ها به برخی رفتارهای فرزندان، شک می‌کنند؛ گاهی نیز مصرف‌کنندگان تماس می‌گیرند و درباره کلینیک‌های درمان و مدت درمان می‌پرسند. مصرف کنندگان در بسیاری مواقع می‌خواهند بدانند که آیا اعتیاد به «گل» قابل درمان است.

براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

همچنین براساس آخرین نتایج پیمایش ملی اعتیاد، در مصرف کنندگان مستمر، پس از تریاک، مصرف خانواده حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد رتبه دوم را را دارد و اغلب مصرف کنندگان گل را مردان، افراد دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم و مجردها تشکیل می‌دهند. 

براساس پیمایش ملی اعتیاد، ۵۱.۹ درصد مصرف کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید