کووید-۱۹ بومی می‌شود؟

هراس اکونومیست از اِندِمیک کرونا

کدخبر: ۳۹۲۴۱۶
اقتصادنیوز: نشریه هفتگی اکونومیست سرمقاله خود هشدار داده است که بر اساس شواهد جدید، ویروس کووید-۱۹ که یک بیماری پاندمیک (Pandemic/همه‌گیر جهانی) است، می‌تواند در در جهش‌های خود در اقلیم‌های مختلف، اِندِمیک (Endemic/همه‌گیری بومی) شود، و بنابراین دولت‌ها باید هریک در مورد چگونگی مقابله با آن به فکر چاره باشند.
هراس اکونومیست از اِندِمیک کرونا

به گزارش اقتصادنیوز ؛ اکونومیست در سرمقاله خود با عنوان «واکسن‌ها چقدر خوب کار می کنند؟» نوشته است: پاندمی (Pandemic) ویروس Covid-19 ممکن است بومی (Epidemic) شود. دولت ها باید باغ خود در مورد چگونگی مقابله با آن بیاندیشند.

اکونومیست ۱۲ فوریه ۲۰۲۱

حتی معجزه‌ها هم حد و مرزهای خود را دارند. واکسن‌های مقابله با ویروس کرونا زودتر از انتظار رسیده‌اند و بهتر از آنچه بسیاری از افرادی که جسارت امید داشتند، عمل کرده‌اند. بدون آن‌ها، پاندمی جان بیش از 150 میلیون نفر را می‌گرفت.

با این وجود، در حالی که جهان آستین بالا می‌زند، مشخص شده است که انتظار اینکه واکسن‌ها، ویروس کووید-۱۹ تماماً محو کنند، نادرست است. در عوض این بیماری سال‌ها به گردش در خواهد آمد و به نظر می رسد بومی شود. وقتی ویروس کرونای جدید (Covod-19) برای اولین بار رخنمایی کرد، دولت‌ها به علت غافلگیر، گرفتار شدند. حالا آن‌ها باید از قبل به فکر چاره باشند.

واکسیناسیون را معجزه خواندن اغراق آمیز نیست. کمی بیشتر از یک سال پس از شناسایی ویروس، پزشکان 148 میلیون دوز تاکنون توزیع کرده‌اندتجویز کرده اند. در اسرائیل، که پیشتاز این مسیر است، افراد پذیرش شده در بیمارستان‌ها بیش از همه افراد زیر 60 سال هستند که واکسن دریافت نکرده اند. در مقابل، در میان افراد بالای 60 سال که تقریباً همگی واکسینه شده‌اند، در حال حاضر پذیرش‌ها تقریباً 40٪ کمتر از نقطه اوج در اواسط ژانویه هستند و این میزان کمتر هم خواهد شد.

اگرچه واکسن ها قادر به جلوگیری از همه موارد خفیف و بدون علامت کووید-۱۹ نیستند، اما به نظر می رسد که بیشتر بیماران را از مرگ و شدیدترین عفونت‌هایی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، نجات می‌دهد؛ چیزی که واقعاً مهم است. شواهد اولیه نشان می دهد که برخی از واکسن‌ها نیز کی‌توانند ویروس را متوقف می کنند. این امر باعث می شود که همه گیری همه گیر کند شود و در نتیجه کاهش قفل شدن بدون ایجاد مواردی که واحدهای مراقبت های ویژه را تحت فشار قرار می دهد ، آسان تر می کند. این یافته ها و بسیاری دیگر ، طی چند ماه آینده با ظهور اطلاعات بیشتر سخت خواهد شد (به مقاله مراجعه کنید).

گرچه واکسن ها قادر به جلوگیری از همه موارد خفیف و بدون علامت کووید -19 نیستند ، اما به نظر می رسد که بیشتر بیماران را از مرگ و شدیدترین عفونت هایی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند ، نجات می دهد ، چیزی که واقعاً مهم است. شواهد اولیه نشان می دهد که برخی از واکسن ها نیز ویروس را متوقف می کنند. این امر باعث می شود که شیوع همه‌گیری کند شود و در نتیجه بدون وجود مواردی که کارکنان واحدهای مراقبت‌های ویژه را تحت فشار قرار دهند، کار آسان‌تر می‌شود.

اما مشکل اصلی که امروز هم کمابیش ظهور کرده است، جهش‌های بومی کووید-۱۹ هستند که گاهی مُسری‌تر بوده و ممکن است با واکسن‌های تاکنون کشف شده، از بین نرود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید