بایدن عقب می‌کشد، پوتین پیش می‌کشد؛ اسرائیلی‌ها نگران‌تر از همیشه!

کدخبر: ۳۹۲۵۹۵
یک روزنامه سعودی وابسته به دربار پادشاهی نگرانی اسرائیل را درست خوانده و از سرنوشت توافق ابراهیم و عقب نشینی بایدن از خاورمیانه نگران است!
بایدن عقب می‌کشد، پوتین پیش می‌کشد؛ اسرائیلی‌ها نگران‌تر از همیشه!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز (عربستان) در گزارشی با عنوان:«در حالی که آمریکا خود را از خاورمیانه عقب می کشد» به بی توجهی دولت بایدن به اسرائیل و تماس نگرفتن او با نتانیاهو پرداخته و نوشته است که نگرانی اسرائیل را درست خوانده و نوشت: «روسیه برای تبدیل خود به میانجی صلح در منطقه تلاش می کند.»در ادامه می خوانیم:

درحالی که اسرائیل از عدم تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو در روزهای پس از ورود به کاخ سفید نگران است و این اقدام بایدن را بیانگر عدم اشتیاق به بازگشت به روند صلح می داند، روسیه خود را به عنوان جایگزین احتمالی امریکا در این گفتگو ها و مذاکره با گروه های مختلف سیاسی فلسطینی در معرض توجه قرار داده است.

جابجایی سیاسی در هر دو جبهه شامل رویگردانی امریکا از منطقه و پرکردن جای آن به وسیله روسیه، در حال روی دادن است.

اسرائیلی ها به درستی نگران از دست دادن حمایت های بی قیدوشرط حامیان امریکایی خود هستند. هرب کینون روز دوم فوریه در جروزالم پست نوشت: ۱۹۵ کشور در جهان وجود دارد... بایدن با ۱۸۸ کشور تماس نگرفته است، ولی تنها در اسرائیل است که  مردم نگران این عدم تماس هستند.

شاید این بی اعتنایی بایدن پیام هشداری به نتانیاهو باشد که اسرائیل دیگر اولویت امریکا نیست. با توجه به سوء محاسبات نتانیاهو در سیاست خارجی،حمایت از اسرائیل در سال های اخیر به مساله حزبی در امریکا تبدیل شده است. اکثر جمهوریخواهان و تنها شمار اندکی از دمکرات ها با این دولت همدلی نشان می دهند.

همزمان باعقب نشینی امریکا از خاورمیانه، روسیه نیز اولویت های سیاست خارجی خود را به شکل قابل توجهی ساختاربندی  و حضور خود را در این منطقه تقویت کرده که شروع آن با مداخله سال ۲۰۱۵ مسکو در سوریه بوده است. روسیه اکنون خود را شریک سیاسی و میانجی میان اسرائیل و فلسطینیان نشان می دهد.

این روزنامه مدعی شد: نتانیاهو پیشنهادهای پوتین را با امید برآورده شدن همه خواسته های اسرائیل از سوی یک دولت جمهوریخواه، رد کرده بود ، درحالی که جنبش های تقریباً در انزوا قرار گرفته فلسطینی مانند حماس وجهاد اسلامی مسکو را به عنوان قدرت بین المللی قادر به ایجاد توازن در برابر حمایت کورکورانه امریکا از اسرائیل می دانند.
اعتبار مسکو در میان مردم عادی و گروه های فلسیطنی درحال تقویت شدن است- به ویژه آن که در ماه گذشته مشخص شد آنها به زودی واکسن روسی اسپوتنیک را نیز دریافت خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید