روسیه، عراق را به مذاکرات آستانه دعوت کرد

کدخبر: ۳۹۲۶۵۰
دولت روسیه از عراق برای حضور در نشست روند آستانه درباره سوریه دعوت کرد.
روسیه، عراق را به مذاکرات آستانه دعوت کرد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، سایت وزارت خارجه عراق امروز (شنبه) اعلام کرد که «ماکسیم ماکسیموف» سفیر روسیه در بغداد با «نزار الخیر الله» قائم مقام وزارت خارجه عراق دیدار و دعوت رسمی از این کشور برای شرکت به عنوان ناظر در نشست فرایند آستانه را تسلیم وی کرد.

برپایه این گزارش، پانزدهمین نشست کشورهای ضامن صلح سوریه موسوم به روندآستانه قرار است روزهای شانزدهم و هفدهم فوریه جاری (۲۸ و ۲۹ بهمن) در شهر سوچی روسیه برگزار شود و در آن تحولات اوضاع امنیتی، سیاسی و انسانی در سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ماکسیموف و الخیر الله در این دیدار درباره مسائل مختلف بین المللی و منطقه ای مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

دوطرف در این دیدار بر نزدیکی دیدگاههای عراق و روسیه درخصوص راههای حل و فصل بحران سوریه و لزوم ایجاد یک راه حل سیاسی از طریق ایجاد دوباره پل های اعتماد بین سوری ها با گرایش های مختلف آنها و بدون دخالت های خارجی تاکید کردند.

در این دیدار همچنین موضوع دستیابی عراق به واکسن روسی کرونا نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزارت امور خارجه روسیه پیش از این همکاری این کشور با ایران و ترکیه در روند مذاکرات آستانه برای حل مسائل سوریه را از مهم ترین دستاوردهای سیاست خارجی مسکو در سال ۲۰۲۰ خوانده بود.

جمهوری اسلامی ایران، روسیه از بیش از ۵ سال پیش مذاکرات در فرمت آستانه را آغاز کردند و در این مدت ۱۴ دور مذاکرات در این فرمت برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه و برخی کشورهای منطقه نیز شرکت کرده اند 

از مهم ترین دستاوردهای این مذاکرات امضای تفاهم نامه ایجاد مناطق امن در سوریه است که در دور چهارم مذاکرات آستانه به دست آمد.

در چارچوب مذاکرات در فرمت آستانه، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه سه دیدار در تهران، سوچی و آنکارا با یکدیگر دیدار کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید