تاثیر ترکیبات موجود در چای سبز بر مقابله با سرطان

کدخبر: ۳۹۲۸۸۴
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که یک آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز می‌تواند به مقابله با سرطان کمک کند.
تاثیر ترکیبات موجود در چای سبز  بر مقابله با سرطان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وب‌سایت رسمی "موسسه پلی تکنیک رنسلیر" (RPI) آمریکا اعلام کرد، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که یک آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز می‌تواند سطح یک پروتئین طبیعی ضد سرطان موسوم به "p53" را افزایش دهد. همچنین پروتئین p53 به خاطر توانایی آن در ترمیم آسیب DNA یا تخریب سلول‌های سرطانی، به عنوان "نگهبان ژنوم" شناخته می‌شود.

این پژوهش که تعامل مستقیم میان p53 و ترکیب موسوم به "اپی‌گالوستاچین گالت"(EGCG) بررسی می‌کند، به هدف جدیدی برای کشف داروی سرطان اشاره دارد.

"چونیو وانگ"(Chunyu Wang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هم p53 و هم اپی‌گالوستاچین گالت، بسیار جالب هستند. جهش در p53، در بیش از ۵۰ درصد سرطان‌های انسانی یافت می‌شود؛ در حالی که اپی‌گالوستاچین گالت، آنتی‌اکسیدان مهمی در چای سبز است که یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان به شمار می‌رود. ما اکنون متوجه شده‌ایم که یک تعامل مستقیم و ناشناخته بین این دو مورد وجود دارد که راه جدیدی را برای ابداع داروهای ضد سرطان نشان می‌دهد. پژوهش‌ ما کمک می‌کند تا توضیح دهیم که اپی‌گالوستاچین گالت چگونه می‌تواند به تقویت فعالیت ضد سرطانی p53 بپردازد و راه را برای تولید داروهایی که ترکیباتی مانند اپی‌گالوستاچین گالت را در بر دارند، باز کند.

به گفته پژوهشگران، p53، چندین عملکرد شناخته شده ضد سرطان دارد که از میان آنها می‌توان به توقف رشد سلول‌ برای امکان ترمیم DNA، فعال‌سازی ترمیم و آغاز مرگ سلول در صورت عدم ترمیم آسیب DNA اشاره کرد. یکی از پایانه‌های این پروتئین موسوم به "N-terminal"، شکلی انعطاف‌پذیر دارد و با توجه به تعامل آن با مولکول‌ها می‌تواند به طور بالقوه عملکردهای گوناگونی داشته باشد.

اپی‌گالوستاچین گالت، یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که کمک می‌کند تا آسیب‌های ناشی از سوخت و ساز اکسیژن برطرف شوند. این آنتی‌اکسیدان به وفور در چای سبز یافت می‌شود و همچنین به عنوان یک مکمل گیاهی به کار می‌رود.

وانگ و گروهش دریافتند که تعامل میان p53 و اپی‌گالوستاچین گالت، جلوی تخریب پروتئین را می‌گیرد. p53 معمولا پس از تولید در بدن، به سرعت تخریب می‌شود و در این زمان،  N-terminal با پروتئین موسوم به "MDM2" تعامل می‌یابد. این چرخه منظم تولید و تخریب، سطح p53 را در یک حالت ثابت نگه می‌دارد.

این پژوهش، در مجله(Nature Communications) به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید