افشای واکسیناسیون‌های مخفیانه؛

واکسن کرونا دولت را به مرحله سقوط رساند /ادامه رسوائی کرونایی در پرو

کدخبر: ۳۹۳۳۹۴
افشای واکسیناسیون‌های مخفیانه در پرو باعث ناامیدی کارمندان بهداشت شده و اعتبار و شهرت رئیس‌جمهور سابق، مارتین ویزکارا را نیز مخدوش کرده است.
واکسن کرونا دولت را به مرحله سقوط رساند /ادامه رسوائی کرونایی در پرو

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بر اساس اعلام رئیس جمهور پرو،  487 از مقامات دولتی در این کشور، از جمله وزرای پیشین امور خارجه و بهداشت، از موقعیت خود برای دریافت مخفیانه و خارج از نوبت واکسن ویروس کرونا سوءاستفاده کرده‌اند. این در حالی است که پیش از این دولت اعلام کرده بود که پزشکان و سایر کادر درمانی در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دارند.

فرانسیسکو ساگاستی، رئیس جمهور موقت پرو، که نزدیک به سه ماه پیش از این و در پی بحران سیاسی در این کشور به قدرت رسیده، اعلام کرده در پی تشدید رسوایی دسترسی نابرابر به واکسن‌های کرونا که دولت را در آستانه سقوط قرار داده،  اسامی این مقامات را به دادستانی تحویل خواهد داد.

افشای واکسیناسیون‌های مخفیانه باعث ناامیدی کارمندان بهداشت شده و اعتبار و شهرت رئیس‌جمهور سابق، مارتین ویزکارا را نیز مخدوش کرده است. او تایید کرده که به همراه دو تن از اعضای خانواده‌اش، پیش از این‌که کنگره او را در ماه نوامبر به دلیل ادعای فساد برکنار کند، واکسینه شده اند.

الیزابت آستیت وزیر امور خارجه، پیلار مازتتی وزیر بهداشت و دو معاون وزیر درگیر در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در روزهای اخیر نیز مجبور به کناره گیری شدند. آستیت روز یک شنبه در نامه استعفای خود اذعان کرده که در اواخر ژانویه به صورت مخفیانه واکسن ترزیق کرده، اما در ادامه افزوده که «من نمی‌توانم به خودم اجازه دهم که بیمار شوم». این گفته‌ها با خشم عمومی مردم پرو مواجه شده است.

گودوفردو تالاورا، رئیس فدراسیون پزشکی پرو نیز در واکنش به این رسوایی گفته اکنون ما می فهمیم چرا آن‌ها در خرید واکسن اینقدر صبر کردند. هیچ عجله‌ای در کار نبود. آن‌ها واکسینه شده بودند.

تا پیش از این، مازتتی به عنوان وزیر بهداشت و مسئول اصلی مبارزه با ویروس کرونا در پرو به عنوان یک قهرمان ملی به شمار می‌رفت و اکنون با این رسوایی بسیار در شوک فرورفته‌اند. او در جمعه پیش در طی یک کنفرانس با رئیس جمهور اطمینان داده بود تنها پس از واکسیناسیون تمام کادر درمان واکسن را تزریق خواهد کرد؛ جایی که گفته بود: «کاپیتان آخرین نفری است که کشتی را ترک می‌کند. ما در رأس نهادها باید الگویی باشیم برای آن‌که نفر آخر باشیم».

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید