کادویی که کرونا بعد از یک سال به جهان داد!

کدخبر: ۳۹۳۶۲۱
یک سال پیش در همین روزها بود که ردپای کرونا در ایران مشاهده شد و اکنون نیز ردپای این ویروس جهش‌یافته انگلیسی در برخی از استان‌ها دیده شده که این موضوع باعث ایجاد وحشت و دلهره در دل ایرانی‌ها شده است.
کادویی که کرونا بعد از یک سال به جهان داد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اکنون زندگی آدمیان به دو بخش قبل و بعد از شیوع کرونا تقسیم شده است. قبل از شیوع کرونا زندگی با سرعت زیادی در جریان بود؛ خیابان‌ها صدای سرسام‌آور ماشین‌ها را تحمل می‌کرد، مغازه‌ها با آن ویترین‌های رنگارنگ و جذاب که روح تازه‌ای به شهر می‌بخشید و پارک‌هایی که بازی کودکان را تماشا می‌کرد. اما با آمدن کرونا همه چیز رنگ باخت، لبخندها پشت ماسک جا خشک کردند، پارک‌ها در حسرت خنده کودکانه ماندند و شهرها ماند با دنیایی از حسرت قدرنشناسی ایام گذشته.

یک سال پیش در همین روزها بود که ردپای کرونا در ایران مشاهده شد و اکنون نیز ردپای این ویروس جهش‌یافته انگلیسی در برخی از استان‌ها دیده شده است. انگار تاریخ بار دیگر به یک سال قبل برگشت زده است. روزهایی که اطلاعات چندانی از کرونا نداشتیم و در غباری از ابهام قدم می‌زدیم. روزهای‌مان را می‌شمردیم تا تابستان برسد تا شاید این ویروس دست از سرمان بردارد. هر چند خیال باطلی بود که کرونا از خود برجای گذاشت و این روزها همان داستان را با دوست جدید کرونا از نوع انگلیسی‌اش تکرار می‌کنیم.

سر و کله کرونای انگلیسی از کجا پیدا شد؟

از دو ماه پیش اخبار مربوط به ویروسی جهش‌یافته از خانواده کرونا در مناطقی از کشور انگلیس به گوش رسید. در ابتدا گفته شد این ویروس قدرت سرایت بالایی دارد ولی مرگ و میر افزایش نداشته است، هرچند با گذشت زمان خلاف این ادعا ثابت شد تا وحشتی سیاه، بار دیگر جهان را در برگیرد. ویروسی که این روزها ته دل ایرانی‌ها را هم به لرزه درآورده است.

متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با جهش ویروس کرونا، اظهار می‌کند: ویروس کرونا نیز همانند همه ویروس‌ها دچار تغییرات آنتی‌ژنی شده و آنتی‌ژن‌های سطحی آن تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر پیدا کرده است. اکنون ویروس کرونا نه فقط در انگلستان، بلکه در آفریقای‌جنوبی و نیجریه نیز جهش پیدا کرده و به دلیل مشاهده اولین مشاهده تغییر آنتی‌ژنی ویروس کووید - ۱۹ در انگلستان نام ویروس جهش‌یافته کرونا انگلیسی نام‌گذاری شده است.

امیرحسین مقتدرمژدهی با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی همان علائم ویروس کووید - ۱۹ و کلاسیک را دارد و تغییری در علائم به وجود نیامده است، می‌افزاید: شدت انتقال ویروس کرونای انگلیسی از انسان به انسان بیشتر است و به دنبال آن با افزایش میزان سرایت و ابتلا به این بیماری، میزان مرگ و میر نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی با تست‌های RAPID و PCR قابل تشخیص است، خاطرنشان می‌کند: پس از در اختیار قرار دادن ژنوم ویروس جهش‌یافته کرونا توسط انگلستان، ژنوم این ویروس در کشور قابل تشخیص می‌شود، گفتنی است در حال حاضر تست  PCR در بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی کووید - ۱۹ انجام می‌شود و تنها ۲۰ درصد خطا وجود دارد.

در روزهای گذشته وزیر بهداشت از ورود و نفوذ ویروس کرونای انگلیسی به کشور ابراز نگرانی و عنوان کرده که نسبت به مقابله با این ویروس نباید سهل‌انگاری کرد و باید در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه رفتار کنیم، زیرا اگر ستون‌های سخت‌گیرانه رعایت پروتکل‌ها را محکم نگیریم، پایه‌ دستاوردهای ما به شدت لرزان خواهد شد.

دکتر نمکی به زنجانی‌ها نیز به دلیل هم‌جوار بودن استان زنجان با استان قزوین به زنجانی‌ها نیز هشدار داده است و مسئولان استان زنجان نیز از شیوع ویروس کرونای انگلیس ابراز نگرانی کرده‌اند و از عادی‌انگاری مردم در خصوص ویروس کرونا هراسانند.

آشنایی با علائم ویروس کرونای انگلیسی

اینکه آیا علائم ویروس کرونای انگلیسی با کرونای خودمان که یک سال است روزگارمان را سیاه کرده، فرقی هست یا نه که متخصصان می‌گویند در علائم هیچ تفاوتی وجود ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در رابطه با علائم ویروس کرونای انگلیسی، اظهار می‌کند: ویروس کرونا هزار چهره است، به همین دلیل هیچ تفاوتی در علائم ظاهری نوع جهش‌یافته آن وجود ندارد و از علائم سرماخوردگی تا علائمی مثل سردرد، درد بدن، تب و لرز و آبریزش بینی و گلودرد همراه با سرفه را دارد.

محمدرضا صائینی در رابطه با سایر علائم ابتلا به ویروس کرونا، خاطرنشان می‌کند: ویروس کرونا می‌تواند علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال را داشته باشد و حتی در برخی از موارد نیز سرگیجه از علائم این بیماری است.

سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن اعلام کرد: ۸۹ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید - ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۱۱۷ نفر رسید و طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۰۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید - ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید - ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۴ نفر رسید.

بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۹ تا ۲۸ بهمن) به طور متوسط در هر ساعت حدود ۳۱۱ نفر در ایران مبتلا و ۳ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت حدود ۲۶۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند. در این اینفوگرافیک روند شیوع کرونا در ایران طی یک ماه اخیر (از ۲۸ دی تا ۲۸ بهمن) را مشاهده می‌کنید.

کرونای انگلیسی و آفریقایی در کودکان و نوجوانان

کرونا همه سنین را دوست دارد و هیچ‌کس از تیغ برنده آن در امان نیست، هرچند عده‌ای ناآگاه گمان می‌کنند کودکان در امان هستند، در حالی‌ که عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در رابطه با تفکر غلط مردم در خصوص مبتلا نشدن کودکان به کروناویروس، اظهار می‌کند: با شیوع پاندمی کروناویروس برخی از عموم مردم بر این باور بودند که کرونا کودکان را درگیر نمی‌کند، درست است که میزان مرگ و میر کودکان با این ویروس کمتر از سالخوردگان بود ولی احتمال آلودگی و درگیری کودکان به خصوص کودکانی که دارای بیماری‌های نقص ایمنی بوده که برخی از خانواده‌ها از وجود این بیماری‌ها در کودکان خود بی‌اطلاع بوده‌اند، به عنوان خطر مهم وجود داشته است.

شمس‌الدین اطهاری در رابطه با کرونای جهش‌یافته انگلیسی، می‌افزاید: کروناویروس جهش‌یافته با عنوان انگلیسی با توجه به قدرت انتشار بسیار بالا از طریق تنفس و نیز بروز هر نوع تغییر در ژنوم ویروس، می‌تواند در کودکان بیشتر بروز پیدا کند و باعث آلوده کردن کودکان و نوجوانان شود و با توجه به تغییرات ژنتیکی ویروس، پاتوژنسیتی آن کامل مشخص نبوده و با توجه به تفاوت بدن انسان‌ها باعث ایجاد تغییرات خفیف تا بسیار شدید در بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه قدرت انتشار ویروس کرونای انگلیسی بیشتر از نوع مشابه این ویروس بوده و تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد، تصریح می‌کند: در حالت عادی کودکان مبتلا به کووید - ۱۹ علائم بالینی کمتری از خود نشان می‌دهند و در جامعه سبب انتقال ویروس می‌شوند، بنابراین کودکان ناقلان خاموش و فعال ویروس کرونا هستند.

طبق اعلام وزارت بهداشت؛ همه گروه‌های سنی، از جمله گروه سنی کودکان و نوجوانان در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند، بنابراین لزوم استفاده از ماسک در این گروه سنی و نظارت مداوم والدین در نحوه استفاده صحیح از آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، بنابراین توصیه می‌شود برای کودکان از ماسک‌های متناسب با اندازه صورت استفاده کرده و نحوه استفاده صحیح از آن را آموزش دهید.

گفتنی است برای کودکانی که مهارت لازم برای استفاده از ماسک را ندارند، مانند کودکان دچار اختلالات تکاملی، ناتوانی، کم‌شنوایی، معلولیت و غیره از محافظ صورت یا شیلد استفاده شود و در صورتی که کودک دارای اختلالات شناختی یا تنفسی شدید است و در تحمل استفاده از ماسک مشکل دارد، حتماً با پزشک مشورت شود.

این متخصص از کشنده‌تر و خطرناک‌تر بودن ویروس کرونای آفریقایی برای همه سنین در مقایسه با انواع دیگر ویروس کرونا خبر داده و ادامه می‌دهد: برخی مطالعات قدرت کشندگی ویروس کرونای آفریقایی را بیشتر از انگلیسی برآورد کرده‌اند و برخی از خبرگزاری‌ها شروع به اخطار دادن در خصوص پاندمی بعدی با ویروس از خانواده Paramyxoviridae با منشاء حیوانات آلوده کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با راه‌های پیشگیری از ابتلا به انواع جهش‌یافته کرونا، خاطرنشان می‌کند: تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی و آفریقایی و سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی و قطع زنجیره انتقال آن‌ها؛ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و حضور نداشتن در تجمعات و دوری از هرگونه دورهمی بوده و شست‌وشوی مرتب دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی، جداسازی و قرنطینه افراد مشکوک باید به دقت انجام شود تا شاهد کنترل بیماری در جامعه و حفاظت افراد باشیم.

و اما ...

ویروس از بدن انسان تغذیه و از طریق تنفس از انسانی به انسان دیگر منتقل شده و قدرت پیدا می‌کند و تنها راه مبارزه با ویروس عصیانگر کووید - ۱۹ و نوع جهش‌یافته انگلیسی و آفریقایی، استفاده از ماسک و رعایت آداب تنفسی، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی بوده و واکسن فقط برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است نه درمان آن.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید