گزارش قتل خاشچقی به کنگره آمریکا فرستاده می شود

کدخبر: ۳۹۴۱۶۲
« جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا باردیگر تاکید کرد که دولت « جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا بزودی گزارش امنیتی اما غیرمحرمانه قتل هولناک «جمال خاشقچی» شهروند عربستانی و روزنامه نگار« واشنگتن پست» را به کنگره می فرستد.
گزارش قتل خاشچقی به کنگره آمریکا فرستاده می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سالیوان جمعه شب در گفت وگو با « کریستین امانپور» خبرنگار شبکه سی ان ان، افزود: "کنگره قانونی را تصویب کرده و دولت فعلی آمریکا موظف است گزارش طبقه بندی نشده پرونده قتل خاشقچی و عاملان این قتل وحشتناک و وحشیانه را ارائه کند و ما تصمیم داریم بزودی این کار را انجام دهیم. 

خاشقچی در اکتوبر سال ۲۰۱۸ به طرزی فجیع در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه به قتل رسید.

وی گفت که به پیوست این گزارش، گزارش دیگری را هم در باره چگونگی اطمینان از پاسخگویی عاملان این جنایت و قتل به کنگره ارائه می کنیم.

در سال ۲۰۱۹ میلادی، در گزارش مستقل گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد  شواهد مفصلی ارائه شده است که نشان می دهد مقامات عالی رتبه سعودی برای قتل و تکه تکه کردن جنازه خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه برنامه ریزی و آن را اجرا کرده اند.

دراین گزارش آمده است که مقامات ارشد سعودی همچنین درمورد چگونگی پنهان کردن قتل خاشقچی از جامعه بین المللی برنامه ریزی کرده اند.

این گزارش حاکی است که «محمد بن سلمان» حاکم واقعی پادشاهی سعودی است و اگرچه سازمان امنیت مرکزی آمریکا (سیا )به این نتیجه رسید که ولیعهد سعودی شخصاً دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است اما« دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا با قاطعیت از او دفاع کرد.

عربستان سعودی در ماه سپتامبر گذشته «احکام نهایی» علیه هشت مظنون را اعلام و پنج نفر از آنها را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد اما خبری از محاکمه و مجازات بن سلمان تاکنون شنیده نشده است.

« جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که از این پس تنها از طریق « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی مناسبات دو کشور را پیش می برد.

ناظران این تصمیم بایدن را به معنای نادیده گرفتن بن سلمان ارزیابی کرده و به همین دلیل برعکس ترامپ تاکنون حاضر نشده است با او تماس بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید