وضعیت عمومی ۵۶ داوطلب تزریق کننده واکسن ایرانی کرونا

کدخبر: ۳۹۴۵۲۸
محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت با بیان اینکه فاز اول مطالعات بالینی یعنی مصون بودن واکسن را پشت سر گذاشتیم و دو نوبت تزریق روی ۵۶ انجام شد و عارضه مهمی نداشتیم گفت: حال همه داوطلبان خوب است.
وضعیت عمومی ۵۶ داوطلب تزریق کننده واکسن ایرانی کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مینو محرز در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه برایم جای افتخار دارد که با طی مراحل مطالعات بالینی، واکسن سازی بعد از سال ها در کشور رنگ دیگری به خود می گیرد و دیگر احتیاجی به کشورهای بیگانه نداریم، گفت: امیدوارم چند وقت دیگر این خبر خوب را با خوشحالی بعد از طی مراحل مطالعاتی واکسن به مردم اعلام کنم.

وی افزود: فاز اول یعنی مصون بودن واکسن را پشت سر گذاشتیم و دو نوبت تزریق روی ۵۶ انجام شد و عارضه مهمی نداشتیم. حال همه آنها خوب است و خیلی خوشحالیم که بعد از سال ها چنین برنامه ای راه افتاده و داوطلبان هم رضایت داشتند.

محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت با اشاره به اینکه ۵۰ سال است طبابت و کار علمی انجام میدهم و از رعایت اصول و استانداردهای بین المللی که در بررسی بالینی واکسن صورت می گیرد خوشحالم، گفت: اینجا هستم که پس از بررسی مراحل کارآزمایی بالینی به مردم بگویم با خیال راحت واکسن را بزنید که هم تاثیر دارد و هم ضرر ندارد.

محرز درباره هزینه تمام شده واکسن کووایران برکت گفت: در یک پاندمی، کشورها موظف هستند واکسن رایگان در اختیار دهند. در همه جای دنیا کشورها موظفند این واکسن را تهیه و مجانی در اختیار مردم قرار دهند.

وی درباره تفاوت واکسن کووایران برکت و واکسن کووپارس گفت: واکسن کووایران ویروس ضعیف شده است که سابقه طولانی در تهیه این نوع واکسن ها وجود دارد. واکسن کووپارس اینگونه است که آنتی ژن را از ویروس چینی آورده اند. البته هنوز سازنده جزئیات کاملی را نگفته است.

محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت با بیان اینکه واکسن کووایران برکت روی ویروس انگلیسی موثر است تاکید کرد که این بیماری را نباید آسان گرفت. اگر ستاد پروتکل می‌دهد باید ضمانت اجرایی داشته باشند. سختگیری ها بسیار لازم است و اگر مراقب نباشیم ویروس های جهش یافته وارد و شیوع می یابند.

وی افزود: از اول هم گفتم یک سری پروتکل گذاشته اید و اموزش داده اید و اگر مردم رعایت نمیکنند باید جریمه شوند.  باید سختگیری کرد تا واکسن هم بیاید.

محرز درباره علت دیر ساخته شدن واکسن در ایران گفت: باور نمی‌کنید با وجود تحریم ها مقدمات ساخت واکسن با چه شرایطی فراهم و زیربناها آماده شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید