آشنایی با سه گونه کووید -19 که کد ژنتیکی یکسان دارند

5 نشانه کرونای انگلیسی، برزیلی و آفریقایی

کدخبر: ۳۹۴۷۴۳
در روزهای همه گیری ویروس مرگبار کرونا، باید مراقب همه علائم و نشانه‌های کرونا بود و در صورت بروز علائم مراجعه به پزشک، آزمایش و قرنطینه را به عنوان امری حیاتی در نظر داشت.
5 نشانه کرونای انگلیسی، برزیلی و آفریقایی

به گزارش اقتصادنیوز، دانشمندان علوم پزشکی به ما می‌گویند ویروس ها به طور مداوم از طریق جهش‌یافتن تغییر می‌کنند و با گذشت زمان این ماجرا ادامه پیدا می‌کند. گاهی اوقات انواع جدیدی که پدیدار می‌شوند از بین می روند و در مواقعی دیگر انواع جدید به ورژن غالب تبدیل شده و پایدار می‌مانند. انواعی از ویروس که اولین بار در کشورهای انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده‌اند در حال حاضر توانسته‌اند پایداری و قدرت انتشار بیش‌تری از خود نشان دهند.  طبق گزارش ها، هر سه‌ی این انواع کد ژنتیکی یکسانی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از سیستم دفاعی بدن فرار کنند و منجر به ابتلای سریع شوند.

هنوز از میزان انتشار این انواع ویروس در دنیا اطلاعات دقیقی وجود ندارد، با این حال نوع انگلیسی این ویروس (که B117 خوانده می شود) به سرعت در دنیا در حال گسترش است و بیش از 80 کشور تاکنون مبتلایان به آن را ثبت کرده‌اند. سرعت انتشار و آسیب‌رسانی بالاتر این ویروس از مشخصات شاخص آن است. آژانس بهداشت عمومی سی‌دی‌سی رعایت دقیق و افزایش انطباق‌پذیری با استراتژی‌های بهداشت عمومی مانند واکسیناسیون ، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، شست‌شوی مکرر دست‌ها و قرنطینه رابرای محدود کردن شیوع این نوع ویروس ضروری می‌داند.

تاکنون دانشمندان علائم زیر را عموما در مبتلایان به این بیماری مشاهده کرده‌اند:

1. درد عضلانی (درد بدن)

در حال حاضر از میالژی (درد عضلانی یا بدن‌درد) یکی از شایع‌ترین علائم مبتلایان به این نوع از ویروس صحبت شده است.  در حالی که این علامت در میان مبتلایان قبلی تا حدودی مشاهده می‌شد، افرادی که ابتلایشان با نوع جدیدتر تشخیص داده می‌شوند، به طور فزاینده‌ای از درد عضلانی شکایت می‌کنند. بنابراین بدن درد به عنوان مهم‌ترین علامت اولیه شناخته می‌شود. بدن‌درد می‌تواند همراه با التهاب عضلانی وحشتناک باشد و اغلب برای مدتی طولانی و طولانی ادامه دارد.

13

2. خستگی‌های مزمن

خستگی یکی دیگر از علائم رایجی است که در صورت‌های پیشین مبتلایان نیز وجود داشت، اما در انواع جدید مبتلایان به شکل گسترده تری گزارش می‌شود. خستگی مزمن، حواس‌پرتی و بی‌حسی می‌تواند ناشی از تب بالا و سایر علائم مرتبط با کرونا باشد.

14

3. سرفه مداوم

سرفه مداوم همراه با گلو درد نیز به عنوان علامت مشترک مبتلایان با سویه جدید این ویروس است. تقدم این علامت هم در مقایسه با دیگر علائم مشاهده شده است. سرفه، گلودرد، التهاب در گلو اغلب از جمله علائمی است که نشان‌دهنده گسترش ویروس در سیستم تنفسی است. در این شرایط علائمی مانند آبریزش بینی و تنگی نفس را نیز می توان تجربه کرد.

15

4. تب

اگر چه تب نیز در مبتلایان به این نوع از ویروس مشاهده شده، اما در برخی موارد هم مشاهده نشده و با مطالعه اخیر اثبات شده است.

18

5. از دست دادن بویایی/چشایی

در کمال تعجب، از دست دادن بویایی/ چشایی، که در  بیش‌تر از شصت درصد مبتلایان سابق مشاهده می شد،  در بیماران مبتلا به این نوع جدید بسیار کم‌تر گزارش می‌شود، بنابراین کارشناسان حدس می‌زنند که انواع جدید در این زمینه مشکل کم‌تری را به وجود می‌آورند.

17

در شرایطی که بسیاری از کشورها در حال حاضر درگیر نوع انگلیسی ویروس کرونا شده‌اند، به گزارش تایمز هند ، نوع آفریقای جنوبی این ویروس در هندوستان به سرعت در حال انتشار است. بر اساس این گزارش، این نوع از ویروس به لحاظ علائم مبتلایان، مشابهت‌های بسیار زیادی با نوع انگلیس (از قبیل سرفه مداوم ، خستگی ، دردهای عضلانی ، گلودرد و تب) دارد.

دانشمندان تاکنون نسبت به مصونیت‌بخشی واکسن‌های در دسترس در برابر انواع جدید ویروس کرونا اظهار خوش‌بینی کرده‌اند. با این حال باید به یاد داشت که در حالی که هنوز مطالعاتی برای تائید این یافته‌ها در جریان است‌، باید مراقب همه علائم و نشانه‌های کرونا بود و در صورت بروز چنین علائمی مراجعه به پزشک، آزمایش و قرنطینه را به عنوان امری حیاتی در نظر داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید