دو نشانه اختصاصی کرونا را بشناسید

کدخبر: ۳۹۴۸۴۶
اقتصادنیو ز:‌عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت درباره علائم و عوارض بیماری کرونا توضیحاتی ارائه کرد.
دو نشانه اختصاصی کرونا را بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از منیبان، مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در اوایل بیماری کرونا اطلاعات زیادی از آن به صورت جامع و کامل نداشتیم.

او افزود: روزانه اطلاعات جامعه از بیماری کرونا افزایش پیدا می‌کند و شاید هیچ بیماری همانند آن باعث افزایش تولید مقالات علمی نشده است.

مردانی تصریح کرد: خیلی از افراد به ویروس کرونا مبتلا شده اند و یا دوره آن را به اتمام رسانده اند، اما در حال حاضر با مراجعه به پزشک ادعا می‌کنند که انرژی، خواب یا تمرکز آن‌ها کاهش پیدا کرده و دیگر همانند روز‌های قبل از ابتلا به بیماری نیستند و آدم دیگری شده اند، در واقع یکی از عوارض مهم بیماری کرونا کم خوابی یا بی خوابی است که درمان‌های متفاوتی برای آن مانند دارو‌های گیاهی، دارو‌های آرام بخش و ... ذکر شده است.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تمامی افراد دچار عوارض کرونا نمی‌شوند و درصد کمی ممکن است آن را تجربه کنند که در اینصورت افراد بعد از بهبود بیماری اگر با کم خوابی، عدم تمرکز یا کاهش انرژی و ... مواجه شدند نباید سریعا تست پی سی آر، سی تی اسکن و ... بدهند یا گمان کنند که مجدد به کرونا مبتلا شده اند بنابراین افراد در این زمان باید خونسردی خود را حفظ کنند چرا که احتمال زیادی دارد که در زمان مراجعه به پزشک دچار بیماری‌های دیگری شوند و سلامت آنان به خطر بیفتد.

او با بیان اینکه از عوارض دیگر بیماری کرونا افزایش استرس و نگرانی در میان افراد است، تاکید کرد: بعضی اوقات بیماران کرونایی بهبود می‌یابند و یا عکس ریه آنان کاملا سالم است، اما با مراجعه به پزشک با استرس می‌گویند که شاید به علت این بیماری از دنیا برویم چرا که از آشنایان و اطرافیان ما چنین موضوعی را تجربه کرده اند بنابراین بیماری‌های ویروسی به خصوص کرونا باعث ایجاد افسردگی، اختلالات خلق و خو، استرس و... خواهد شد.

مردانی درباره از دست دادن حس چشایی و حس بویایی در دوران کرونا گفت: از دست دادن حس چشایی و حس بویایی یکی از وجه مشخصه‌های بیماری کروناست و نشانه بروز بیماری دیگر نیست و به دست آوردن مجدد این دو حس حدود ۲ هفته تا ۲ ماه زمان خواهد برد و حتی در موارد نادر بیش از ۳ یا ۴ ماه طول می کشد که بهتر است با مراجعه به پزشک گوش، حلق و بینی این معضل را حل کرد.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: حتی در مواردی دیگر برخی از افراد ممکن است بو‌هایی عجیب را نسبت به برخی از مواد غذایی و ... حس کنند که تا به حال چنین احساسی را نداشته اند و باید بگوییم که بروز چنین عاملی هم یکی دیگر از علائم ابتلا به کروناست و در چنین زمانی احتیاج به مصرف دارو نیست. 

مردانی درباره سندرم خستگی گفت: بیماری سارس به دنبال سفر‌های هوایی اتفاق افتاد و ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر بعد از ابتلا به آن از دنیا رفتند، اما با کوشش سازمان جهانی بهداشت این بیماری در نطفه افراد از بین رفت و دیگر خبری از ابتلای فرد به سارس نبود.

او افزود: در برخی از موارد هم بهبود یافتگان به بیماری سارس دچار کاهش انرژی و افزایش خستگی می‌شدند و متخصصان بعد از بررسی‌های لازم به این نتیجه دست یافتند که این افراد دچار سندم خستگی مزمن شده اند و این موضوع بعد از ابتلای آنان به عفونت‌های ویروسی رخ داده است که در اینصورت افراد باید بدانند که به احتمال بسیار زیاد بعد از ابتلا به ویروس کرونا و در زمان بهبود هم دچار خستگی، بی حالی و ضعف‌های زیادی می شوند و تاکنون هیچ درمانی برای این معضل وجود نداشته است و افراد خود به خود بهبود خواهند یافت.

مردانی در پایان یادآوری کرد: افزایش روحیه به مبتلایان کرونایی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود بیماران داشته باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید