کرونای انگلیسی خوزستان را درنوردید/عادی انگاری شهروندان و طاقت طاق شده کادر درمان

کدخبر: ۳۹۴۹۲۵
خیز مجدد بیماران سرپایی و پر شدن گنجایش بیمارستان‌ها در خوزستان حکایت از افزایش مبتلایان و سخت شدن شرایط دارد.
کرونای انگلیسی خوزستان را درنوردید/عادی انگاری شهروندان و طاقت طاق شده کادر درمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در سالگرد تعطیلی گسترده و شیوع ویروس کرونا در ایران و همچنین نگرانی‌ها از آغاز موج چهارم این ویروس در کشور، تعداد مبتلایان در خوزستان به شدت در حال افزایش است.

بیش از یکسال است که سایه سنگین کرونا بر سر جهانیان سنگینی می‌کند، ویروسی که اولین موارد دچار شده به آن در چین شناسایی و به سرعت عالم را درنوردید. اوایل بهمن ماه پارسال نخستین مورد مبتلا به کرونا ویروس در ایران از سوی مقامات اعلام و پس از آن در سراسر کشور چرخید.

از همان ابتدا نیز برخی از افراد از به رسمیت شناختن خطر کرونا برای سلامت مردم و پوشیدن ماسک امتناع می‌کردند، اما زمانی این قشر به اشتباه خود پی برد که دیر شده بود؛ عده‌ای یا خود قربانی این جدال بی رحمانه شدند یا آنکه خانواده خویش را گرفتار و عذاب وجدان آن برایشان باقی ماند.

هم اکنون نیز جامعه خوزستان با معضلی بزرگ تحت عنوان عادی انگاری ویروس دست و پنجه نرم می‌کند، خرید ماسک از داروخانه‌ها کاهش یافته و همزمان، میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و تعداد مبتلایان به کرونا افزایش داشته است. کادر درمان کرونا که پس از شیوع این ویروس روز‌های سختی را پشت سر گذاشته اند، حالا و با اوج گرفتن تعداد مبتلایان به کرونا در خوزستان، مرخصی آن‌ها نیز تا اطلاع ثانوی لغو شد.

کودکی با ماسک در حال قدم زدن در خیابان

لغو مرخصی کادر درمان خوزستان

فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیشتر گفته بود، در سراسر کشور با کمبود پرستار مواجه شده ایم و برای خدمات رسانی بیشتر به مردم مرخصی کادر درمان تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود و با انجام اقداماتی به دنبال مقابله با ویروس هستیم که از جمله آن‌ها افزایش تخت‌های بیمارستانی از طریق به تعویق انداختن عمل‌های غیر ضروری است.

فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ۱۰۰ تخت بخش مراقبت‌های ویژه در خوزستان به زودی آماده و برای خدمت رسانی مهیا می‌شوند، گفت: ۵۰ تخت در بیمارستان‌های شهرستان بستان، الوار گرمسیری اندیمشک و بخش «سی» و «بی» بیمارستان بهبهان هستند که در صورت تامین اعتبارات تا پیش از عید نوروز به بهره برداری می‌رسند.

بخش بیماران کرونایی در بیمارستان

او با نگران کننده بودن افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در خوزستان، افزود: سرعت ابتلا به کرونا ویروس بالا است به طوری که تنها طی یک هفته گذشته موارد بستری در خوزستان با رشد ۶۵ درصدی همراه بوده و دچار شدگان به ویروس ۷۵ درصد افزایش داشتند که به دلیل سهل انگاری در رعایت شیوه نامه‌ها و عادی انگاری از سوی شهروندان است.

ابول‌نژادیان بیان کرد: اخیرا این ویروس (که احتمالا نوع جهش یاقته کرونای انگلیسی است)، به شکل عجیبی موجب بالا رفتن تعداد مبتلایان شده و هر دچار شده می‌تواند چند ده نفر را مبتلا کند. این خیز تند تنها طی ۲ هفته اخیر رخ داده و ۱۰ شهرستان را در وضعیت قرمز قرار داده است به طوریکه گنجایش پذیرش بیماران در برخی بیمارستان‌ها پر شده و مراکز درمانی دیگری را وارد سیکل درمان مبتلایان به کرونا کردیم.

«آژیر قرمز» کرونا در خوزستان

از مدت‌ها پیش «آژیر قرمز» کرونا در خوزستان به صدا در آمد و نتیجه آن نیز بر اساس گفته‌های فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تعداد زیاد مراجعان به بیمارستان‌ها و لبریز شدن تحمل طاق شده کادر درمان است. برای مدت‌ها استان خوزستان علی رغم پهنه گسترده آن در ردیف استان‌های با تعداد کمترین جانباخته و موارد بستری بود که حالا وضعیت با عادی انگاری متفاوت شده است.

تردد برخی مردم در خیابان های نادری بدون ماسک

شرایط شکننده کرونا در بهبهان

بهبهان یکی از شهر‌های استان خوزستان است که اگرچه وضعیت شیوع کرونا در آن به رنگ قرمز تغییر نیافته است، اما آمار نسبتا بالایی از مبتلایان وجود دارد و به گفته علوم پزشکی این شهرستان نیز با توچه به همچواری بهبهان با شهر‌های قرمز انتظار می‌رود طی روز‌های آینده در وضعیت قرمز کرونا قرار بگیرد؛ همچنین شایان ذکر است که برخی از مراجعان به بیمارستان محل بستری بیماران کرونایی در این شهرستان از جوابگویی نامناسب برخی از کادر درمان گلایه‌مند بودند.

قدرت‌اله شاکری‌نژاد رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان گفت: اگرچه این شهرستان در وضعیت زرد کرونا قرار دارد، اما شرایط ناپایدار و شکننده است، یکی از دلایل تثبیت وضعیت زرد طی هفته‌های گذشته در بهبهان به دلیل اجرای طرح شهید سلیمانی و افزایش بیمار یابی بوده است، اما احتمالا به زودی شرایط و رنگ بندی کرونا در شهرستان تغییر کند.

او همچنین از اعمال محدودیت‌هایی برای جلوگیری از ورود بهبهان به وضعیت قرمز خبر داد و افزود: دغدغه اصلی ما در شهرستان بهبهان برگزاری مراسمات شادی و جشن در تالار‌ها و باغ ویلا‌ها است که با توجه به روند افزایشی کرونا تالار‌ها و محدود و با ورود دادستان از باغ ویلا‌ها نیز تعهد گرفتیم که ملک خود را برای برگزاری مراسمات عروسی در اختیار افراد قرار ندهند.

دو مردم با رعایت فاصله اجتماعی در کنار هم

یوسف زمانی، فرماندار بهبهان نیز پیشتر گفت: موج جدید ویروس کرونا جهش یافته از نوع انگلیسی و دارای شیبی تند است که می‌طلبد تمامی دستگاه‌ها از جمله علوم پرشکی و نیروی انتظامی به شکل سختگیرانه تری مردم را ملزم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نمایند.

اقدامات سختگیرانه برای حفظ جان مردم

بهرام جباری معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه از زمان اوج گرفتن مجدد شیوع ویروس در استان، نظارت‌ها نیز با شدت بیشتری انجام می‌شوند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۰ واحد صنفی پلمب شدند و تنها اصناف گروه یک اجازه فعالیت دارند که این دست اقدامات سختگیرانه برای حفظ جان و سلامتی مردم لازم است.

تیغ دو لبه سلامت و معیشت مردم

مردم خوزستان در حالی به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شوند، که دلهره ابتلا به شیوع ویروس کرونا را دارند. بسیاری از افراد دارای کسب و کار که امسال سود چندانی نصیب آن‌ها نشد، چشمان خود را به روز‌های آخر سال ۹۹ دوخته بودند تا بلکه با فروش بیشتر بتوانند ضرر و زیان یک سال را جبران نمایند، اما بازگشایی صنوف همانند تیغ دو لبه است که سلامت و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فعالیت اصناف در بازار

رضا دهقان پرستار بخش کرونا در استان خوزستان گفت: شرایط در بیمارستان‌ها «وخیم» بوده و هر روز نیز بر تعداد مبتلایان و مراجعه کنندگان افزوده می‌شود و این در حالی است که همه امکانات نیز برای بیماران فراهم نیست؛ گرچه شهروندان باید برای حفظ جان و سلامتی خود، بهداشت را رعایت کنند.

مرضیه مرادی یکی از بیماران بهبود یافته از کرونا در شهرستان بهبهان به خبرنگار ما و در حالی که بعض گلویش را گرفته بود، گفت: به تازگی همسر خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده ام و خود نیز همچنان با مشکلاتی از جمله نداشتن حس بویایی و چشایی مواجه هستم، امیدوارم دیگر افراد با پوشیدن ماسک و حضور نیافتن در اماکن شلوغ خود را در معرض خطر قرار ندهند تا با وضعیت ما گرفتار نشوند.

نوید روزهای خوش

هرچند شرایط در خوزستان قرمز است، اما همه چیز سیاه نیست و شرایطی در حال رخ دادن است که امید برای رسیدن روز‌های عادی را زود‌تر از انتظار فراهم می کند. واکسیناسیون سراسری در کشور آغاز شده و به زودی نیز با راه اندازی خط تولید واکسن‌های ایرانی، وضعیت به روز‌های پیش از کرونا بر می‌گردد، اگرچه این امیدواری به معنای نادیده انگاشتن سلامت نیست و همچنان نیز می‌طلبد تا مردم حداقل در پوشیدن ماسک جدیت بیشتری به خرج دهند.

پرستاران بخش کرونای بیمارستان رازی اهواز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید