این ماده غذایی سلامت قلب و عروق شما را تضمین می کند

کدخبر: ۳۹۵۶۱۶
مصرف سبزیجات نه تنها می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شود، بلکه سلامت قلب و عروق را نیز تضمین می‌کند. افرادی که روزانه ۳ فنجان سبزیجات در طول روز مصرف می‌کنند ۳۰ درصد کمتر به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی دچار می‌شوند.
این ماده غذایی سلامت قلب و عروق شما را تضمین می کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی اس پی نت، از رژیم غذایی مدیترانه‌ای تا رژیم‌های غذایی مختلف برای افزایش یا کاهش وزن، سبزیجات نقش پررنگی دارند. سبزیجات سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی بوده که برای کارکرد مناسب بدن ضروری هستند.

در این گزارش به ۱۰ حقیقت شگفت انگیز درباره سبزیجات می‌پردازیم:

۱- احتمالا به اندازه کافی سبزیجات مصرف نمی‌کنید

تحقیقات نشان داده است باید یک فرد به طور معمول ۳ فنجان سبزیجات در طول روز مصرف کند. با این حال، متاسفانه بسیاری از مردم این میزان سبزیجات را در طول روز مصرف نمی‌کنند. سعی کنید به طور متوسط نیمی از بشقاب غذای خود را در هر وعده غذایی به سبزیجات اختصاص دهید؛ همچنین استفاده از سبزیجات به عنوان تنقلات هم بهترین روش برای گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی است.

۲- سبزیجات کم کالری هستند

تقریباً به سختی می‌توان مواد غذایی دیگری را یافت که همزمان با داشتن خواص بی شمار، کالری پایینی نیز داشته باشند. می‌توانید سبزیجات را به غذا، دسر و حتی سس‌هایی که مصرف می‌کنید بیافزایید. به جای استفاده از تنقلات پرکالری مانند چیپس می‌توانید به راحتی از سبزیجات استفاده کنید. این امر به کاهش وزن شما نیز کمک خواهد کرد.

۳- سبزیجات کلید سلامت قلب و مغز

تحقیقات متعدد نشان داده است مصرف سبزیجات نه تنها می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شود، بلکه سلامت قلب و عروق را نیز تضمین می‌کند. بررسی ۲۰ مطالعه مختلف که روی بیش از یک میلیون انسان انجام شده بود نشان داد افرادی که روزانه ۳ فنجان سبزیجات در طول روز مصرف می‌کنند ۳۰ درصد کمتر به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی دچار می‌شوند.

۴- کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است. بررسی ۲۰ مطالعه مختلف که نزدیک به یک میلیون زن را مورد تحقیق قرار داده است نشان می‌دهد مصرف سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

۵- حفاظت از چشمان

سبزیجات دارای برگ‌های سبز غنی از لوتئین و زکسانتین هستند. این دو ماده برای سلامت چشم بسیار ضروری هستند؛ همچنین بتاکاروتن موجود در سبزیجات می‌تواند آسیب‌های وارده بر چشم را کاهش دهد. تحقیقات روی بیش از ۱۰۰ هزار نفر طی ۲۵ سال نشان می‌دهد مصرف میزان کافی از لوتئین و زکسانتین می‌تواند باعث کاهش ۴۰ درصدی بیماری انحطاط پیشرفته ماکولا شود. ماکولا به بخش مرکزی شبکیه چشم اطلاق می‌شود که مسئول دید مرکزی است و به انسان برای دیدن جزئیات و تفکیک آن‌ها کمک می‌کند.

۶- کاهش فشار خون

سبزیجات دارای سطح بالایی از پتاسیم است. این عنصر به کاهش فشار خون کمک کرده و از همین رو، باعث کاهش فشار به دیواره رگ‌ها می‌شود. تحقیقات نشان داده است کسانی که به اندازه کافی سبزیجات مصرف می‌کنند به دلیل کاهش فشار خون، خطر ابتلا به سکته مغزی در آن‌ها کاهش می‌یابد.

۱۰ حقیقت شگفت انگیز درباره سبزیجات/ تاپ نیوز

۷- کاهش خطر ابتلا به دیابت

سبزیجات دارای سطح مناسبی از عنصر منیزیم هستند. تحقیقات نشان داده است کسانی که از رژیم غذایی حاوی میزان مناسب سبزیجات استفاده می‌کنند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن‌ها کاهش می‌یابد. منیزیم موجود در سبزیجات می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. منیزیم به ویژه در سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند اسفناج به وفور وجود دارد.

۸- تقویت استخوان‌ها

سبزیجات دارای ریزمغذی‌هایی هستند که می‌تواند منجر به تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان شود. تحقیقات روی ۱۴۲ هزار نفر در آمریکا و اروپا نشان می‌دهد افراد بالای ۶۰ سال که به میزان کافی از سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنند در خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی قرار دارند.

۹- تمامی سبزیجات برای سلامت مفید هستند

گرچه برخی سبزیجات خواص بیشتری نسبت به دیگری دارند، اما باید بدانید که تمامی سبزیجات دارای خواص بوده و مصرف آن‌ها برای سلامت بدن مفید است.

۱۰- سبزیجات خوشمزه هستند

برخلاف تصور عموم که غذا‌های سالم بدمزه هستند، این موضوع درباره سبزیجات صادق نیست. سبزیجات را می‌توانید به روش‌های مختلف از خام تا پخته شده مصرف کنید و از مصرف آن لذت ببرید. با این حال، باید در نظر داشت برخی خواص سبزیجات در مقابل گرما و در فرآیند پخت و پز از بین می‌رود. برای مثال، ویتامین C به گرما حساس است. از این رو، مصرف سبزیجات به طور خام خواص بیشتری دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید