هشدار؛ نشانه های مهم ابتلای «کودک» به «دیابت»

کدخبر: ۳۹۵۶۳۲
متخصص طب ایرانی اطفال گفت: پُر ادراری، ادرار شبانه، بی اختیاری در ادرار، پُرنوشی، پرخوری و کاهش وزن از علامت های ابتلای کودکان به دیابت است.
هشدار؛ نشانه های مهم ابتلای «کودک» به «دیابت»
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ارمغان سادات کیهان مهر، متخصص طب ایرانی اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره « علایم دیابت در کودکان »، اظهار داشت: دیابت بیماری مزمنی است که با افزایش پایدار قند خون تعرف می‌شود و شایع ترین اختلال متابولیکی در دوره کودکی است.

وی ادامه داد: دلیل آن کم بودن ترشح انسولین و اختلال در عملکرد آن است. از دو نوع دیابت یک و دو، نوع یک در کودکان شایع‌تر است. وظیفه انسولین انتقال قند به سلول و استفاده از آن است.

این متخصص طب ایرانی اطفال افزود: وقتی در کودکان انسولین کم ترشح می‌شود، مبتلا به دیابت نوع یک می‌شوند. آغاز این دیابت از 7 تا 15 سال متغیر است و 40 درصد نوع یک متعلق به افراد زیر 20 سال است.

کیهان مهر افزود: وقتی قند بالا می‌رود و غیر قابل کنترل می‌شود کتواکسیدوز ایجاد می‌شود که عامل بیش از 50 درصد مرگ و میر دیابتی در کودکان است؛ کتواکسیدوز در 20 تا 40 درصد کودکان اولین علامت محسوب می‌شود.

وی پر ادراری، ادرار شبانه، بی اختیاری در ادرار، پُرنوشی، پرخوری، کاهش وزن و عفونت قارچی در دستگاه تناسلی دختران و مشکلات پوستی که به صورت تیره شدن پوست زیربغل، کشاله ران و پشت گردن نمایان می‌شود را از علامت های دیابت برشمرد.

این متخصص طب ایرانی اطفال بیان داشت: علامت کتواکسیدوز به صورت درد شکم، تهوع و استفراغ، بوی میوه در دهان کودک، افزایش ضربان قلب، تنفس عمیق و سنگین و تند، فشار خون، خواب آلودگی و کما نمایان می‌شود که معمولا با استرس و عفونت بروز می‌کند.

کیهان مهر با اشاره به اینکه در این حالت قند خون دچار بحران می‌شود،متذکر شد:در دیابت عوارض طولانی مدتی هم وجود دارد که می‌تواند کلیه، چشم، قلب و عروق و اعصاب را درگیر کند.

وی با تاکید بر آگاهی والدین از کار کردن با انسولین،گفت:معمولا درمان دیابت در کودکان با انسولین انجام می‌شود، اما دیابت نوع یک ادامه دار است و تا بزرگسالی می‌رسد.

این متخصص طب ایرانی اطفال با بیان اینکه کودکان دیابتی باید شبها زود بخوابند، خاطرنشان کرد:این کودکان در طول روز نخوابند و از مواد غذایی استفاده کنند که قند خون را ثابت نگه می‌دارد.

کیهان مهربا بیان اینکه یبوست در این کودکان باید کنترل شود، ابراز داشت: استفاده از پروتئین‌ها و فیبر به مقدار زیاد برای آنها توصیه می‌شود. مصرف میوه‌هایی مثل انار، سیب وگلابی باید در برنامه غذایی آنها باشد و بعد از وعده غذایی یک قاشق چای خوری رب انار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مصرف سبزیجات؛ به ویژه شنبلیله در برنامه غذایی توصیه می‌شود،تصریح کرد:  نوشیدنی‌های تخم شربتی و خاک شیر برای کودکان دیابتی لازم است. بادام در مغزیجات، نان سبوسدار به ویژه نان جو و خورشت‌های کرفس، اسفناج، به آلو، سیب آلو نیز پیشنهاد می‌شود و در میان وعده ها باید از تنقلات مناسب برای آنها استفاده کرد. 

این متخصص طب ایرانی اطفال با تاکید بر اینکه کودکان دیابتی باید شبها زود بخوابند،گفت: حجامت به درمان کمک می‌کند ولی باید تحت نظر پزشک باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید