واکسیناسیون مجروحان شیمیایی در برابر کرونا از هفته آینده

کدخبر: ۳۹۵۶۷۴
اقتصادنیوز :‌یک متخصص ریه اعلام کرد از هفته آینده واکسیناسیون مجروحان شیمیایی در برابر کرونا آغاز می شود .
واکسیناسیون مجروحان شیمیایی در برابر کرونا از هفته آینده

به گزارش اقتصادنیوز ،اولین رادیو وبینار علمی کشور با همکاری رادیو سلامت، مرکز تحقیقات سلامت دفاعی و دانشگاه بقیه الله الاعظم با موضوع حملات شیمیایی، تجربیات و چالشها برگزار شد. در این وبینار علمی اساتید رشته های مختلف علوم پزشکی به ارائه اطلاعات علمی درخصوص مهمترین سرفصلهای مطرح در موضوع حملات شیمیایی پرداختند. این وبینار از ساعت 8:30 صبح 8 اسفند ماه با سخنرانی دکتر حسن ابوالقاسمی ریاست دانشگاه بقیه الله الاعظم افتتاح شد.

 عرب خردمند، رئیس مرکز تحقیقات سلامت دفاعی درخصوص این وبینار گفت: امروز 8 اسفند ماه، سالگرد و بزرگداشت هشتم اسفند  سال 1364 است که بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) چوئبده آبادان مورد حمله شیمیایی قرار گرفت. 

وی در ادامه افزود: در جنگ جهانی اول سابقه حملات شیمیایی به نیروهای نظامی در تاریخ جنگها ثبت شد و در جنگ های دیگر افراد غیر نظامی و مناطق غیر جنگی و مسکونی مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، مانند: جنگ آمریکا و ویتنام، اما برای اولین بار در تاریخ جنگهای دنیا، حمله شیمیایی به بیمارستانها در جنگ تحمیلی ایران و عراق صورت گرفت که مکرراً هم انجام شد. از جمله حمله به بیمارستان ارتش در سومار که منجر به شهادت شهید همتی و شهید رستم پور شد و حمله به بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) چوئبده که نمونه بارزی از این حملات بود. دکتر عرب خردمند گفت: در زمان جنگ تحمیلی پزشکان و متخصصین ما اطلاعات چندانی از اثرات حملات شیمیایی و نیز شیوه های درمانی نداشتند و در دنیا هم مراجع معتبری در این مورد وجود نداشت و اگر هم اطلاعاتی بود در اختیار پزشکان ما قرار نمی گرفت، در نتیجه سالهای جنگ، سالهای سختی از جهت تحقیق و پژوهش یافتن روشهای درمانی و کنترل صدمات این حملات برای دانشمندان و متخصصان و پزشکان کشور بود، اما به لطف تلاش ها و همت متخصصان ما در این حوزه به جایی رسیدیم که امروز با کمال قدرت و افتخار اعلام می کنیم که کشور ما در تنظیم پروتکلهای بهداشتی و درمانی درخصوص حملات شیمیایی مرجعیت دارد و پیشتاز است و این گواه روشنی بر توانمندی پژوهشگران و متخصصان ایرانی است که در کلیه رشته ها و پژوهش های پزشکی و درمانی حرف برای گفتن دارند، همانگونه که امروز محققان همگام با پیشروترین کشورها در زمینه های پژوهش سم شناسی و ساخت واکسن مشغول به کار هستند.

دکتر عراقی زاده دبیر علمی این رادیو وبینار درخصوص این وبینار علمی گفت: این وبینار در 4 بخش با موضوعات: پیامدهای حوزه سلامت ناشی از حملات شیمیایی، دستاوردهای درمان در ارتقاء سطح سلامت جانبازان شیمیایی، مبانی حقوقی و چالشهای آینده در مجروحان شیمیایی و اهمیت مطالعات در حوزه سلامت مصدومان شیمیایی برگزار می شود و در هر موضوع متخصصان همان حوزه توضیحات مبسوطی در این خصوص ارائه می کنند که هم برای عموم قابل استفاده است و هم جهت استفاده متخصصین و اعضای هئیت علمی، دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در دسترس است.

وی در ادامه گفت: بخش پایانی این رادیو وبینار به افتخار دکتر فقیه زاده به اهمیت مطالعات کوهورت در حوزه سلامت و مصدومین حوادث شیمیایی می پردازد، دکتر فقیه زاده اولین طراح متودولوژی کوهورت مطالعات مجروحان شیمیایی،  در دنیا به عنوان مرجع شناخته می شود و تاکنون مقالات مختلفی از ایشان در مجلات معتبر سم شناسی  دنیا به چاپ رسیده است.

 یکی از موضوعات مهم مطرح شده در  این وبینار صحبتهای دکتر قانعی متخصص ریه و رئیس پنل دوم وبینار بود که درخصوص مراقبتهای ویژه جانبازان شیمیایی در برابر کووید 19 صحبت کردند و اعلام کردند در هفته پیش رو واکسیناسیون جانبازان شیمیایی در برابر کرونا آغاز خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید