مصرف قرص آسپرین این خطرات را دارد

کدخبر: ۳۹۶۰۵۱
اقتصادنیوز :آسپرین یک داروی رایج برای تسکین دردهای جزئی، دردها و تب ها است، همچنین افراد از آن به عنوان ضد التهاب یا رقیق کننده خون نیز استفاده می کنند. آسپرین در گروه داروهای بدون نسخه قرار می گیرد و موارد استفاده روزمره آن شامل تسکین سردرد، کاهش تورم و تب است. مصرف روزانه آسپرین خطر بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته را در افراد در معرض خطر بالا کاهش می دهد، بنابراین پزشکان احتمال می رود بلافاصله پس از حمله قلبی با تجویز آسپرین از لخته شدن بیشتر و مرگ بافت قلب جلوگیری کنند.
مصرف قرص آسپرین این خطرات را دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز ، در این مقاله مروری بر آسپرین از جمله موارد استفاده، خطرات، تداخلات و عوارض جانبی احتمالی آن وجود دارد.

آسپرین چیست؟

آسپرین یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) است و نخستین داروی کشف شده در این گروه به شمار می آید. آسپرین حاوی سالیسیلات، ترکیبی که در گیاهانی مانند درخت بید و گل مینا یافت می شود، است و نخستین استفاده آن به حدود 4 هزار سال پیش برمی گردد. بقراط از پوست درخت بید برای تسکین درد و تب استفاده می کرده و برخی افراد هنوز هم از پوست درخت بید به عنوان داروی طبیعی برای تسکین سردرد و دردهای جزئی استفاده می کنند. NSAID ها گروهی از داروها با اثرات زیر هستند:

تسکین درد

کاهش تب

کاهش التهاب در دوزهای بالاتر

این داروها استروئید نیستند استروئیدها اغلب مزایای مشابه NSAID دارند، اما برای همه گزینه مناسبی نیستند و می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند و به عنوان مسکنNSAID ها غیرمخدر هستند. آسپرین علامت تجاری متعلق به شرکت دارویی آلمان بایرآگ است و اصطلاح عمومی آسپرین استیل سالیسیلیک اسید است.

 کاربرد آسپیرین

آسپرین کاربردهای زیادی از جمله تسکین درد و تورم، مدیریت بیماری های مختلف و کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در افراد با خطر بالا دارد. در ادامه این مصارف را با جزئیات بیشتری شرح می دهیم.

درد و تورم

آسپرین درد خفیف تا متوسط، تورم یا هر دو را در ارتباط با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله موارد زیر را تسکین می بخشد:

سردرد

سرماخوردگی یا آنفولانزا

پیچ خوردگی و کشیدگی

گرفتگی های قاعدگی

شرایط طولانی مدت مانند آرتروز و میگرن

برای درد شدید پزشک احتمال می رود استفاده از آسپرین را کنار داروی دیگری مانند مسکن درد یا NSAID دیگر توصیه کند.

جلوگیری از بیماری قلبی عروقی

استفاده روزانه از آسپرین با دوز پایین خطر بیماری قلبی عروقی را در برخی افراد کاهش می دهد، اما با این وجود برای همه افراد گزینه مناسبی نیست و سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف آسپرین را فقط با نظارت و تجویز پزشک مجاز می داند. در افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند مصرف آسپرین با دوز کم با جلوگیری از تشکیل لخته خون خطر را کاهش می دهد. یک پزشک ممکن است روزانه دوز پایین آسپرین را برای افراد زیر تجویز کنند:

بیماری قلبی یا عروقی داشته باشند

شواهدی از جریان خون ضعیف در مغز داشته باشند

کلسترول خون بالا دارند

فشار خون بالا

دیابت دارند

افرادی که سیگار می کشند

با این حال، برای افرادی که این مشکلات را ندارند خطرات استفاده طولانی مدت از آسپرین می تواند از مزایای آن بیشتر باشد. توصیه های سال 2016 کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده اذعان می دارد بزرگسالان 50 تا 59 سال ممکن است به طور روزانه از آسپرین استفاده کنند تا از بروز سرطان روده بزرگ، همچنین بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کنند. با این حال، این راهنمایی فقط برای بزرگسالان در محدوده سنی اعمال می شود:

حداقل 10 درصد 10 ساله در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستند

خطر خونریزی زیادی ندارند

امید به زندگی حداقل 10 سال داشته باشد

حداقل 10 سال مایل به مصرف دوز کم روزانه هستند

جراحی رواسکولاریزاسیون مانند آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس کرونر

حمله ایسکمیک کوچک یا سکته مغزی

سکته ایسکمیک که در اثر لخته شدن خون ایجاد می شود

کاربردهای دیگر آسپرین

همچنین آسپرین به درمان درد و تورم مرتبط با شرایط مزمن سلامتی زیر کمک می کند:

شرایط روماتیسمی از جمله آرتریت روماتوئید، آرتروز و سایر بیماری های التهابی مفصل

لوپوس اریتماتوز سیستمیک

التهاب در اطراف قلب معروف به پریکاردیت

پزشکان آسپرین با دوز کم را به افراد زیر توصیه می کنند:

با آسیب شبکیه که رتینوپاتی نیز نامیده می شود

که بیش از 10 سال دیابت دارند

که داروهای ضد فشارخون مصرف می کنند

با خطر سرطان روده بزرگ

آیا مصرف آسپرین برای کودکان بی خطر است؟

پزشکان به طور معمول مصرف آسپرین را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی کنند این به این دلیل است که خطر یک بیماری جدی به سندروم ری یا نشانگان ری را افزایش می دهد که می تواند پس از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آبله مرغان ظاهر شود، این سندرم منجر به آسیب دائمی مغز یا مرگ می شود. با این حال، یک پزشک بالینی در صورت ابتلا کودک به کاوازاکی یا جلوگیری از تشکیل لخته خون پس از جراحی قلب می تواند مصرف آسپرین را برای کودک تحت نظارت تجویز کند. برای کودکان پزشکان به طور معمول به جای آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن را در دوزهای مناسب توصیه می کنند.

خطرات و اقدامات احتیاطی درباره مصرف آسپرین

افرادی که شرایط زیر را دارند باید در مصرف آسپرین محتاط باشند و فقط در صورت توصیه پزشک آن را مصرف کنند:

اختلالات خونریزی مانند هموفیلی

فشار خون کنترل نشده

آسم

زخم معده

بیماری کبد یا کلیه

تحت نظر پزشک افرادی که باردار یا شیرده هستند ممکن است از دوز پایین آسپرین استفاده کنند. پزشکان به طور معمول مصرف آسپرین با دوز بالا را در دوران بارداری توصیه نمی کنند. هر فردی که حساسیت شناخته شده ای به آسپرین یا هر NSAID دیگری مانند ایبوپروفن دارد باید از مصرف این داروها خودداری کند. پزشکان هنگام سکته آسپرین تجویز نمی کنند زیرا تمام سکته های مغزی ناشی از لخته شدن خون نیست. در برخی موارد آسپرین می تواند سکته مغزی را تشدید کند، همچنین هر فردی که به طور مرتب الکل می نوشد یا تحت درمان دندانپزشکی یا جراحی قرار دارد قبل از مصرف آسپرین باید با پزشک خود مشورت کند.

تداخلات دارویی با آسپرین

تداخل دارویی باعث کم اثر شدن یک دارو یا خطرناک بودن ترکیب می شود. آسپرین با بسیاری از داروها تداخل ایجاد می کند. برخی از این موارد عبارتند از:

مسکن های ضد التهابی: نمونه هایی مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن وجود دارد. این نوع داروها همراه با آسپرین خطر خونریزی معده را افزایش می دهند.

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و سایر داروهای ضد افسردگی: به عنوان مثال می توان به سیتالوپرام، فلوکستین، پاروکستین، ونلافاکسین و سرترالین اشاره کرد. در ترکیب با آسپرین هر یک از این موارد می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

وارفارین: همراه با این رقیق کننده خون آسپرین می تواند اثرات ضد انعقادی دارو را کاهش داده و خطر خونریزی را افزایش دهد، اما در برخی شرایط خاص این ترکیب مفید است.

متوترکسات: در ترکیب با این دارو که در درمان سرطان و برخی بیماری های خود ایمنی استفاده می شود از بین بردن آسپرین می تواند دارو را سخت تر کند و به طور بالقوه منجر به مسمومیت متوترکسات شود.

اثرات جانبی مصرف آسپرین

شایع ترین عوارض جانبی آسپرین عبارتند از:

سوزش معده یا روده

سوءهاضمه

حالت تهوع

عوارض جانبی زیر کمتر رایج است:

تشدید علائم آسم

استفراغ

التهاب و خونریز معده

کبودی

همچنین آسپرین عوارض جانبی بسیار جدی مانند خونریزی در مغز یا معده یا نارسایی کلیه ایجاد می کند که یکی از عارضه های جانبی نادر مصرف آسپرین با دوز کم روزانه سکته مغزی خونریزی دهنده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید