اعتراف مکرون به شکنجه و قتل آزادی‌خواه الجزایری

کدخبر: ۳۹۷۰۱۵
رئیس جمهور فرانسه به شکنجه و قتل یک مبارزه الجزایری به دست ارتش فرانسه اعتراف کرد و روایت آن هنگام پاریس را رد کرد.
اعتراف مکرون به شکنجه و قتل آزادی‌خواه الجزایری

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده است که علی بومنجل رهبر میهن پرست الجزایری در سال ۱۹۵۷ بر اثر شکنجه جان باخته است و آنگونه که پاریس برای سرپوش گذاشتن قتل وی در آن زمان عمل کرده، خودکشی نکرده است.

بر اساس گزارش القدس العربی، وی روز سه شنبه اعتراف کرد که علی بومنجل، مبارز آزادی خواه الجزایری در طول جنگ استقلال این کشور شکنجه شده و سپس به قتل رسیده است. این اعتراف در حضور نوه‌های بومنجل صورت گرفت.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت: بومنجل در جریان نبرد الجزیره بدست ارتش فرانسه دستگیر و شکنجه شد و سپس در ۲۳ مارس ۱۹۵۷ کشته شد. بر اساس این بیانیه، ماکرون به نوه‌های بومنجل گفت: علی بومنجیل خودکشی نکرد.

بر اساس این بیانیه؛ ارتش فرانسه در آن هنگام وی را به سلول انفرادی برده، او را شکنجه داده و سپس ۲۳ مارس ۱۹۵۷ کشته است.

این بیانیه می‌افزاید: پل اوسارسس، رئیس سابق اطلاعات فرانسه در الجزایر در سال ۲۰۰۰ اعتراف کرد که دستور مرگ بومنجل را داده و قتل را خودکشی اعلام کرده است.

این حرکت نمادین بخشی از سیاست تنش زدایی میان الجزایر و فرانسه در ماههای اخیر است.

پیش از این رئیس جمهوری فرانسه از یک مورخ مشهور، بنجامن استورا خواسته بود تا با تهیه یک گزارش شفاف و بی جهت نقش دولت فرانسه در جریان انقلابی که منجر به استقلال الجزایر شد را گزارش دهد.

علی بومنجل در اوج نبرد الجزایر، بین نیروهای استقلال طلب و نظامیان فرانسوی استعمارگر، در ۲۳ مارس ۱۹۵۷ توسط نظامیان فرانسوی ربوده می شود و پس از شکنجه به قتل می رسد.

خانواده بومنجل در دهه های اخیر بارها از دولت وقت فرانسه به عنوان آمر و عامل قتل این رهبر استقلال طلب شکایت کرده بودند. کاخ الیزه با ارسال بیانیه ای اعلام کرده است که «پذیرش حقیقت از سوی رییس جمهوری فرانسه نشان تعهد فرانسه مبنی بر شناخت حقایق تاریخی است که در گذشته صورت گرفته است.»

نوزدهم مارس سال ۱۹۶۲ انقلابیون الجزایری موفق شدند کشورشان را پس از سالها مبارزه به استقلال برسانند.

الجزایر که سیزدهمین کشور جهان از لحاظ وسعت است از سال ۱۸۳۰، در زمان ناپلئون بناپارت، به یکی از مهم ترین مستعمره های فرانسه تبدیل شد.

در نبردهایی که به طی ۸ سال به استقلال الجزایر انجامید بیش از ۲۵۰ هزار شهروند الجزایری جان خود را از دست دادند. ۲۵ هزار نظامی فرانسه هم در این هشت سال کشته شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید