دستفروشان مترو جانمایی می‌شوند

کدخبر: ۳۹۷۶۱۱
اقتصادنیوز: معاون شرکت بهره برداری متروی تهران خبر از برگزاری جلسات ساماندهی دستفروشان در مترو و جانمایی آن‌ها داد.
دستفروشان مترو جانمایی می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،ناصری معاون شرکت بهره برداری متروی تهران در رابطه با جزییات و هدف طرح ساماندهی دستفروشان مترو گفت: با تبریک به مناسبت بیست و دومین سالگرد راه اندازی مترو تهران، از این زمان تا به امروز نزدیک ۱۰ میلیارد سفر توسط شرکت مترو مدیریت شده است که این مقدار عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود.

معاون شرکت بهره برداری متروی تهران در خصوص پدیده دستفروشی بیان کرد: در رابطه با موضوع دستفروشی بهتر است کلمه پدیده به کار گرفته شود تا معضل یا یک آسیب، پدیده دستفروشی با دلایل زیر بنایی اجتماعی، اقتصادی و... بسیاری در جامعه پدیدار می‌شود.

او در ادامه افزود: شرکت بهره برداری کارهای پژوهشی متنوعی را با نهادهای حاکمیتی و مراکز دانشگاهی انجام داده است تا بتواند ریشه اصلی پدیده دستفروشی داخل ایستگاه‌ها و قطارهای مترو را به درستی شناسایی و برای آن راه مناسب پیدا کند.

ناصری در رابطه با طرح ساماندهی دستفروشان مترو توضیح داد: در این طرح افراد دستفروش و کالاهای آن‌ها توسط ما شناسایی شده و همه ابعاد و حوزه‌های این پدیده تحت کنترل ما خواهد بود. وظیفه‌ی شرکت بهره برداری مترو حفظ سلامت، ایمنی و امنیت مسافران خواهد بود و هدف این است که این موارد توسط هیچ فرد و یا ارگانی آسیب نبیند، به همین دلیل تلاش می‌کنیم با ساماندهی دستفروشان بتوانیم میزان نظارت و کنترل خود را بر روی آن‌ها بیشتر کنیم.

او درباره اجرایی شدن این برنامه عنوان کرد: مقدمات این برنامه به دست همکاران بنده در حوزه ساماندهی در حال انجام است، امیدوارم تا پایان سال جاری این برنامه عملیاتی شود.

ناصری در رابطه با جزییات طرح ساماندهی دستفروشان مترو و اقدامات انجام شده تاکید کرد: افرادی که قصد این گونه از فعالیت اقتصادی را دارند و تصمیم به فروش محصولاتی را می‌گیرند یک درجه به ما نزدیک‌تر می‌شوند و تحت کنترل ما قرار می‌گیرند، البته متولی اصلی این طرح شرکت بهره برداری متروی تهران نیست بلکه هماهنگی اصلی این طرح با ما خواهد بود.

او ضمن اشاره به این موضوع که تمایل شرکت بهره برداری مترو به حداقل رسیدن دستفروشان مترو است یادآور شد: با این طرح و شناسایی افراد می‌توانیم افراد مجاز و غیر مجاز را از یکدیگر تفکیک کنیم تا از این طریق توانایی مدیریت آن‌ها را بدست آوریم.

ناصری در مورد جانمایی دستفروشان مترو توسط شرکت ساماندهی مترو و دیگر دستگاه‌های مرتبط گفت: در حال حاضرما برای فروشندگانی که قصد فروش محصولات خاص به صورت مقطعی را دارند غرفه و فضایی مناسب در اختیارشان قرار می‌دهیم. اما در این طرح فرد اجازه‌ی فروش در بعضی از خطوط مترو را دارد تا بدین وسیله ما بتوانیم میزان و تعداد این افراد در سامانه را در سیستم کنترل کنیم و توزیع مناسب و منطقی داشته باشیم.

او در خصوص شناسایی و ساماندهی افراد دستفروش مترو تهران تاکید کرد: این عملکرد توسط همکاران ما در حوزه ساماندهی مشاغل صورت می‌پذیرد.

ناصری در رابطه با نقش بسزای مردم در تکمیل شدن و به سرانجام رسیدن طرح ساماندهی دستفروشان افزود: مشکل همیشگی ما این است که مسافرین در برخورد با دستفروشان به دو دسته موافق و مخالف تقسیم می‌شوند، به عنوان کسی که وظیفه جا به جایی مسافر را داریم انتظار داریم که هیچ اتفاقی غیر از جا به جایی مسافر در سیستم مسافربری و قطارها رخ ندهد، اما پدیده دستفروشی با نگاه کلی ما به این موضوع منافات داشت. در این طرح هم به نفع دستفروشان و هم مسافران توجه شده است همچنیم تکریم هر دوسته از افراد جامعه صورت گرفته است.

او در خصوص برخورد با افرادی که خارج از این طرح ساماندهی اقدام به دستفروشی کنند توضیح داد:

یقینا با افرادی که مسیر ما را برای مشخص کردن صلاحیت آن‌ها برای فروش محصولات مشخص می‌کند طی نکنند با آن‌ها برخورد خواهد شد.

ناصری با اشاره اینکه تکدی گری شامل این طرح نخواهد شد گفت: تکدی گری به عنوان یک معضل جدی جامعه است و برنامه ریزی‌های خاص مربوط به خود را دارد، متاسفانه این معضل همان طور که در سطح شهر دیده می‌شود در مترو و واگن‌های مترو یافت می‌شوند، اما این موضوع باید خارج از سازمان مترو مدیریت شود.

او در خصوص بالا رفتن میزان استفاده مردم از مترو تمهیدات لازم در شرایط خاص کرونایی عنوان کرد: بیش از یکسال از شروع کرونا می‌گذرد ما در مترو به قطارهای مسافربری به چشم ستون فقرات حمل و نقل شهری نگاه می‌کنیم، تجربه نشان داده است که هر چه قدر شهر و خدمات شهری به سمت تعطیلی و نیمه تعطیلی کشانده شود، اما حمل و نقل عمومی، خصوصا از نوع انبوه بر همانند مترو نمی‌تواند تعطیل شود پس باید ما در تمام ایام سال و شرایط بهداشتی و پزشکی حاکم بر جامعه بایستی جا به جایی مسافر را انجام دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید