نتایج افکارسنجی مخاطبان اقتصادنیوز درباره مصوبه مجلس؛

با وام ۱۵۰میلیونی بچه‌دار می‌شوید؟

کدخبر: ۳۹۸۱۷۷
در پی تصویب طرح نمایندگان مجلس مبنی بر اعطای وام تشویقی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در ازای بچه‌دار شدن خانواده‌ها، اقتصادنیوز نظر مخاطبان خود درباره این مصوبه را جویا شد.
با وام ۱۵۰میلیونی بچه‌دار می‌شوید؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۳ اسفند و در ادامه بررسی تبصره‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، با تصویب ردیف (۱) بند (ه) تبصره (۱۶) ماده واحده لایحه بودجه، بانک مرکزی را نسبت به ارائه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن به خانوارها برای تولد فرزند سوم، مکلف کردند.

مجلس

اقتصادنیوز با طرح این پرسش که «آیا حاضرید در ازای دریافت وام ۱۵۰ میلیون تومانی بچه‌دار شوید؟» نظر مخاطبان خود درباره این مصوبه را جویا شده است.

از بین حدود ۹هزار و ۲۰۰ مخاطبی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند، حدود ۸۱ درصد به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند و حدود ۱۹ درصد گزینه بله را انتخاب کرده‌اند.

 

نظرسنجی

بر اساس این مصوبه، در سال آینده «­بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است، از طریق بانک های عامل مبلغ نه هزار میلیارد (۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از هر محل از جمله منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده­های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم به بعد شده یا می‌شوند، به میزان یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اقدام کند».

همچنین بر اساس جزء الحاقی این بند بانک مرکزی مکلف شد تا از طریق بانک های عامل مبلغ چهار هزار و ششصد میلیارد (۴.۶۰۰.۰۰۰.۰۰.۰۰۰) ریال از هر محل از جمله منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۱۰ ساله برای خانواده‌­های فاقد مسکن به شرح زیر اقدام کند:

۲-۱- خانوارهای صاحب دو فرزند تا سقف دو هزار میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به هر یک از زوجین به میزان یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۲- خانوارهای  صاحب یک فرزند تا سقف هزار و ششصد میلیارد (۱.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به هر یک از زوجین به میزان هشتصد میلیون (۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۳- خانوارهای دو نفره(زوج و زوجه) تا سقف هزار میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به هر یک از زوجین به میزان پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اقدام کند».



برخی از کامنت‌های مخاطبان اقتصادنیوز را در ادامه بخوانید:

* «من با ۱۵۰ تومن زنم نمیرم بگیرم چه برسه بچم بیارم.»

* «بچه‌دارشدن مثل رفتن به میدان مین است.»

* « اون بچه یه آدمه نیازهایی داره باید تامین بشه. با هوا و تخیل که نمیشه بچه بزرگ کرد. به بچه میتونی بگی تحریمیم ندارم؟؟؟ هر وقت خودمون سر راحت زمین گذاشتیم بدون استرس آینده اونوقت یکی به این دنیا با همه بدبختی هاش اضافه میکنیم»

* «فکر کن بفهمی که به خاطر مبلغی معادل وام خرید یک خودروی از رده خارج در اروپا به دنیات آوردن. چه حسی بهت دست می‌ده؟»

* «نسل ما جزو‌ بی‌عرضه‌ترین‌ نسل های بشری هست به شخصه ترجیح میدم حداقل یه ترسوی‌ دیگه رو وارد این دنیا نکنم و‌ فکر میکنم مردم‌ هم چنین کاری کنند هم به خودشون لطف میکنند هم به دنیا.»

* «بچه مگه گلدونه ک پاش آب بدی بزرگ بشه.»

* «باید امید ب آینده داشت، باید آرامش داشت، باید اعصاب داشت. بچه ک بلیط بخت آزمایی نیست بخری یا بفروشی.»

* «آقا یه سوال هدف از دادن این پولا برا چی هست؟ میخان جمعیت زیاد بشه؟ چه نوع جمعیتی؟ برای اضافه کردن جمعیت راهکار دارم خفن: فقط کافیه متولیان امر چالش‌های موجود سر راه جمعیت کنونی را برداشته و برای جمعیت آینده تضمین عدم چالش‌ داشته باشه والسلام.»

* «فقط 10 میلیون هزینه پوشک تا 2 سالگی اش میشه.»

* «من حاضرم وام بدم به اونایی که این قانون تصویب کردن ، با همون شرایطی که خودشون وام میدن ، چندتا بچه می تونن بیارن برام؟»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید