درخواست ملتمسانه وزیر بهداشت برای در خانه ماندن مردم

کدخبر: ۳۹۸۴۲۸
معاون امنیتی وزارت کشور هم اعلام کرد سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است.
درخواست ملتمسانه وزیر بهداشت برای در خانه ماندن مردم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، امروز وزیر بهداشت، با کلمات التماس‌آمیزی از مردم خواست از سفرهای نوروزی و خرید شب عید منصرف شوند. همچنین برخی از استان‌ها مانند مازندران، خوزستان و هرمزگان اعلام کردند قرنطینه سختی را در مبادی ورودی انجام خواهند داد.

کم کم مشکل سال گذشته برای شیوع کرونا خود را نشان می دهد: خریدهای شب عید و مسافرتهای نوروزی. هر دوی این مشکلات هم توسط کسانی ایجاد می شود که می گویند ناچار هستند از خانه خارج شوند. اینطور می شود که مسئولان بهداشتی از جمله معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان می گویند: «بازار» محیط مستعدی برای شیوع کرونا گسترده است.

ظاهرا گریزی از خرید شب عید برای بسیاری از خانواده ها نیست که سنت نوروز را امسال به شور و ذوق بیشتری دنبال می کنند چون دو سال است نوروز رنگ باخته، نوروز 97 به دلیل سیلابهای شدید و بارندگی هایی که امان مردم را برید، سال گذشته به خاطر شیوع کرونا و امسال هم باز کرونا است که در بازارها می چرخد و مردم را مبتلا می کند.

خواهش وزیر بهداشت برای در خانه ماندن مردم/ قرنطینه برخی استان‌ها

با این همه برای راه دوم گسترش ویروس، یعنی سفرهای نوروزی، از همین الان مقامات محلی برخی استانها و شهرها دست و آستین بالا زده اند و منطقه خود را قرنطینه کرده اند تا جلوی آلودگی بیشتر ویروسی را بگیرند. از جمله در استان مازندران که رئیس پلیس راهور آن استان اعلام کرده پلیس تمام ورودی ها را مسدود کرده و هر خودروی غریبه ای وارد مازندران شود، با جریمه 500 هزار تومانی روبرو و بازگشت داده می شود .

همچنین مسئولان استانداری هرمزگان هم محدودیتهای سختی را وضع کرده و می گویند: از ۲۰ اسفندماه در همه ورودی‌های هرمزگان آزمایش کرونا انجام می‌شود که مسافران بدون تست کرونا اجازه ورود به شهرستان‌های هرمزگان را ندارند.

در برخی شهرهای دیگر از جمله شیراز و تهران البته مسئله به گونه ای دیگر است، محدودیتهای تردد شبانه همچنان وجود دارد و ورود به آرامستانها و تجمع در پایان سال ممنوع شده است. همچنین معاون امنیتی وزارت کشور هم اعلام کرد سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در شصتمین جلسه این کمیته، دستورالعمل‌های سفرهای نوروزی در شرایط کرونا را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروزی گفت: اصل بر نرفتن سفر و پرهیز هر گونه جابجایی بین شهری می‌باشد.سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفند ماه که رنگ‌بندی شهرها اعلام می‌شود، تا ۱۵ فروردین ماه به همان منوال خواهد بود. 

در کنار این تمهیدات و امر و نهی ها، کار مسئولان بهداشتی به «التماس» به مردم کشیده است تا با کارهای بی پروای خود از جمله سفر و خروج از خانه، وضع را از این بدتر نکنند.

در این رابطه وزیر بهداشت، سعید نمکی امروز گفت: به عنوان وزیر تقاضا کردم که بحث سفر را منتفی کنیم و از مردم تقاضا کنیم که مردم همراهی کنند؛ هرچند مردم روزهای سختی را گذرانده‌اند و از دیدن بزرگترها محروم مانده‌اند و مردم مشتاق‌تر از قبل هستند که به سفر بروند اما اطمینان دارم که مردم می‌دانند که هر آمد و شد به معنای شیوع بیماری است، از سفر رفتن پرهیز می‌کنند.

وی یادآور شد: در سفر فرد ناقل ویروس جهش یافته را به سایر نقاط منتقل می‌کند و التماس کردیم که سفر نباشد، وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود. انتظار ما این است که به عرایض دلسوزانه وزیر بهداشت توجه شود.

وزیر بهداشت بیان داشت: وقتی مردم جا به جا می‌شوند و جمعیت مواج است اجرای طرح سخت است اما در جمعیت ساکن و غیر مواج مدیریت بسیار ساده‌تر خواهد شد؛ به همین دلیل التماس و خواهش می‌کنم که مردم به سفر نروند و اگر به سفر بروند ضرر می‌کنند و خدا نکند که چند خوزستان در آن واحد خلق کنیم، اگر چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی‌توان روی تاب آوری نظام سلامت قسم خورد.

 با وجود این تمهیدات آمار مرگ و میر هموطنان بر اثر کرونا بسیار بالاست و از آن بالاتر، آمار مبتلایان قطعی جدید است که روزانه از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود. امروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸۵۵۴ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد.

خواهش وزیر بهداشت برای در خانه ماندن مردم/ قرنطینه برخی استان‌ها

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور توضیح داد: از دیروز تا امروز ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۹۷ نفر از آنها بستری شدند.

وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۵۶ هزار و  ۷۵۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.  سه هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

متاسفانه در کنار این اخبار، استاندار تهران هم گفت میزان ابتلای کودکان به کرونا افزایش محسوسی داشته که به وضوح زنگ خطر ویروس انگلیسی را برای همه خانواده ها به صدا درآورد.

در میان این اخبار، خبر رسید که واکسیناسیون سالمندان تحت پوشش بهزیستی کلید خورد ه و بالاخره این بخش از جامعه هم تحت درمانهای لازم در مقابل ویروس کرونا قرار گرفتند.

همچنین خبر امیدوارکننده دیگر آن است که امروز رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حاشیه بازدید از بیمارستان سیار احسان در جمع خبرنگاران گفت: فاز اول تست بالینی کوو ایران برکت با موفقیت پایان یافته و آماده ورود به فاز بعدی این طرح مطالعاتی است.

محمد مخبر ادامه داد: وزارت بهداشت پس از انجام بررسی های لازم تایید کرد که این واکسن با بالاترین استاندارها در حال تست بالینی است.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز می شود، گفت: اوایل خرداد ماه سال آینده واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی کرونا آغاز می شود .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید