نشان نوروز بر سینه شخصیت‌های ایرانی و خارجی نشست

کدخبر: ۳۹۸۸۴۵
نشان نوروز امسال به شخصیت‌ها و نهادهای ادبی و فرهنگی از کشورهای ایران، افغانستان، ژاپن، عراق، فرانسه و ایتالیا اعطا شد.
نشان نوروز بر سینه شخصیت‌های ایرانی و خارجی نشست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، نشان نوروز با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگران عرصه فرهنگ و ادب و نمایندگان برخی از کشورهای همسایه، عصر امروز (پنجشنبه ۲۱ اسفند) طی آیینی در تالار وحدت، رونمایی شد.

در آغاز این آیین، حامد اکبری، دبیر رویداد فرهنگی روایت نوروز، گفت: «نورزو؛ روایت جغرافیای مردمانی است که هم‌زمان با نو کردن جامه‌هایشان، رفتار خود را نو می‌کنند. راویان رویداد نوروز می‌خواهند فرهنگ نوروز را گفتمان کنند و هر سال این نشان به راویان نوروز اعطا می‌شود تا فرهنگ همدلی بین مردم منطقه و جهان گسترش یابد.»

سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این‌باره گفت: «ایران فرهنگی، چنان در مستندات تاریخی متجلی است که تمسک به آن می‌تواند مقدرات نوسرزمین‌های قابل احترام را بهبود بخشد و بهانه مودت روزافزون باشد.»

در ادامه، علی‌اصغر شعردوست، زبان‌شناس و پژوهشگر ادبی گفت: «بعد از فروپاشی شوروی، در اولین نوروز به همراه یک گروه در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان بودم و مراسم نوروز را همان‌گونه دیدم که در زادگاهم تبریز دیده بودم. در دومین سال بعد از استقلال تاجیکستان، در دوشنبه بودم و دیدم که نوروز آنان همچون نوروز شیراز و مشهد و اصفهان بود و رسومی همچون سمنوپزان و خانه تکانی و سایر آداب ما را داشتند. در سال‌های بعد کشورهایی همچون ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز این گونه بود.»

شعردوست با انتقاد از کم‌رنگ شدن نوروز در کشورهایی مانند تاجیکستان و ترکمنستان در سال‌های اخیر گفت: «از این رنگ باختن دل آزرده‌ایم. کشورها تلاش می‌کنند چیزی را برای خود بتراشند که در تقویم جهانی دیده شوند و امیدوارم نشان نوروز به همت انسان‌های فرهیخته، دوباره در کشورهای آسیای میانه اوج بگیرد.»

نشان نوروز، به افرادی اهدا خواهد شد که در شناساندن فرهنگ نوروز در سطح کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند. قرار است هر سال، این نشان به فعالان این عرصه اهدا شود.

نشان نوروز، امسال به سرور بختی (پژوهشگر ادبی)، علی‌اصغر شعردوست (پژوهشگر ادبی و زبان‌شناس)، شفیق شرق (وابسته سفارت افغانستان)، نماینده سفارت ژاپن، امجد المظفر (رایزن فرهنگی و علمی سفارت عراق در تهران)، خان میریان قدس (ایرانشناس و مستشرق) از فرانسه و رافائل مارائلو (شرق‌شناس) از ایتالیا اهدا شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید