اولین واکنش شورای نگهبان به کاندیداتوری نظامیان در انتخابات 1400

کدخبر: ۳۹۹۰۸۶
سخنگوی شورای نگهبان گفت: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود
اولین واکنش شورای نگهبان به کاندیداتوری نظامیان در انتخابات 1400

به گزارش اقتصادنیوز، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود ضمن ارائه گزارشی از مصوبات و بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: در طول یکی دو ماه گذشته مصوباتی درباره طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی و طرح استخدام معلمان حق‌التدریسی داشتیم که عدم مغایرت آنها اعلام شد.

وی افزود: طرح اصلاح مواد یک و هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز عدم مغایر قانون اساسی و شرع شناخته شد.

کدخدایی در ادامه درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال آینده نیز عنوان کرد: هنوز پاسخ رسمی در این باره ندادیم و دوستان مجلس عجله کردند. 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از  فارس و ایرنا بخوانید؛

*دوستان مجلس نظرات غیررسمی ما را اعلام کردند چرا که ممکن است این ایرادات تغییر کند. 

* نمایندگان مجلس لازم نیست نظرات و جلسات غیررسمی را اطلاع رسانی کنند. ایراداتی که درباره بودجه ۱۴۰۰ مطرح شده در چند بند قابل بیان است. 

* ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور وارد کرد همیشه نسبت به لوایح داریم. ایراداتی به اصل ۵۲ و ۵۳ وارد شد که مربوط به تعیین ردیف و تعیین سقف بود که ۱۰ مورد بود. 

*{ با اشاره به ۵ ایراد شورای نگهبان به اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی}: مغایرت با اصل ۴۴ نیز ۵ مورد ایراد بود که شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ داشت. 

* مغایرت با سیاست های کلی نظام را  ۵ مورد است و ۴ مورد هم فقهای شورای نگهبان ایراد خلاف شرع داشتند. مغایرت با اصول ۳ بند۹ نیز وجود داشت که تبعیض ناروا شناخته شد که این ایرادات نیز ۲ مورد بود. 

* بند ۱۰ اصل ۳ نیز ۷ مورد بود. مواردی از بندها دارای ابهام بود که باید روشن شود. در برخی ایرادات مقصود قانونگذار معلوم نیست لذا وجه مقصود قانون‌گذار باید مشخص شود. هنوز این ایرادات رسما به مجلس ارائه نشده و ممکن است تغییر داشته باشد.

*{ در خصوص حضور نظامیان در انتخابات}: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود. البته دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها خبرهایی درباره توصیه شورای نگهبان به کاندیداهای احتمالی منتشر کرده‌اند، آیا این شورا پیغام یا توصیه ای به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری داشته است؟}: خیر تاکنون نداشتیم و اگر چنین اتفاقی بیفتد اعلام خواهیم کرد.

*{ در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات غیرمجاز کاندیداهای ریاست جمهوری }: قطعا تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی را در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار داده و لحاظ خواهیم کرد. 

* تعداد صندوق‌ها در انتخابات ۱۴۰۰، حدود ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت، هیچ گاه شورای نگهبان نمی تواند سقف برای عداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را درنظر بگیرد لذا قانون اساسی برای ما ملاک است. 

* شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش درباره فعالیت‌های انتخاباتی ندارد و این گزارش ها در زمان قانونی مدنظر قرار گرفته و بررسی خواهد شد.

*{ در خصوص عملکرد شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شوراها و ریاست جمهوری}: هیئت های نظارت شورای نگهبان در همه استان ها، شهرستان ها و بخش ها تشکیل شده و ۳۵۰۰ حکم برای اعضای هیئت های نظارت صادر شده است. چاپ تعرفه های انتخابات انجام شده، شورای نگهبان بر چاپ تعرفه‌ها نظارت داشته و این نظارت تا زمان توزیع تعرفه ها ادامه خواهد داشت.

*{ با اشاره به هماهنگی کامل شورای نگهبان و وزارت کشور}: با توجه به شرایط کرونایی پیش بینی هایی انجام شده است.

*{ با اشاره به بررسی طرح‌ها و لوایح ارسالی از سوی مجلس در شورای نگهبان}: لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. علاوه بر این طرح تعیین تکلیف بیمه کارشناسان بیمه کشاورزی نیز مورد ابهام شورای نگهبان قرار گرفت و به مجلس بازگردانده شد.

*{ از مغایرت قانونی طرح اصلاح ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگری}: دو موافقتنامه بین ایران و روسیه پیرامون معاضدت در پرونده‌های حقوقی و جزایی و همچنین انتقال محکومین بین ایران و روسیه مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد.

* اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد تحت سرپرستی سازمان بهزیستی مورد تأیید شورا قرار گرفته اما اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری به دولت اعاده شد.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان چه برنامه‌ای برای برگزاری باشکوه انتخابات دارد}: آن چیزی که شورای نگهبان می تواند انجام دهد، رعایت مرّ قانون است. طبیعتاً ما وظیفه خود در این باره را در گذشته انجام داده و در آینده هم بر اساس قانون عمل خواهیم کرد.

*{ درباره تعیین سقف معین برای نامزدها، گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ما به چه رئیس جمهوری و با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم}: ویژگی هایی که در قانون اساسی و اصل ۱۱۵ این قانون ذکر شده است، باید مورد توجه قرار گیرد و ان‌شاءالله مردم به این ویژگی ها توجه کنند و آینده کشور رو به پیشرفت باشد.

*{ درباره طرح مجلس در زمینه مسکن}: طبیعتاً اگر دوستان در مجلس مصوبه‌ای را برای حل مشکلات اقتصادی یا مشکل مسکن دارند و توجه کنند که مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس نداشته باشد، ما هم استقبال می‌کنیم.

*{ درباره نحوه بررسی صلاحیت احمدی‌نژاد و اینکه آیا کسی که دو بار تایید صلاحیت شده و یک بار ردصلاحیت شده است، ممکن است که دوباره تایید صلاحیت شود}:  تی بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی دانم نسبت به افرادی که ثبت‌نام می‌کنند یا ثبت نام خواهند کرد، شورای نگهبان چه نظری خواهد داشت و باید منتظر بمانیم و ببینیم که شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت ها نظرش چه خواهد بود و نظر جمعی شورای نگهبان ملاک خواهد بود.

* نسبت به افراد هم طبیعتاً قانون این طور حکم کرده است که ما برای هر دو انتخابات، بررسی صلاحیت را جداگانه داشته باشیم. تا زمانی که کسی ثبت‌نام نکند، نمی‌توانیم اظهارنظر نسبت به آنها داشته باشیم.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا شما از پیشنهاد شورای نگهبان برای تفکیک انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به منظور تضمین سلامت مردم در انتخابات، سخن گفتید. مقداری درباره آخرین وضعیت این پیشنهاد صحبت کنید}: به موجب قانون هر دو انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در یک دوره برگزار می شود.

* به دلیل اینکه انتخابات شوراها یک انتخابات محلی - منطقه ای است، پیشنهاد کارشناسی ما این بود که اگر بتوانیم این انتخابات را به صورت محلی و منطقه ای برگزار کنیم و این مسئله می تواند توجه شورای نگهبان و وزارت کشور را بیشتر  معطوف به انتخابات ریاست جمهوری کند.

*{ در پاسخ به سوالی‌ درباره ممنوعیت ثبت‌نام سران قوا در انتخابات}: قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل ثبت‌نام استعفا دهند.

*{ درباره آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات با شرایط کرونایی}: ما تابع قانون هستیم. جلسات هماهنگی برای آنچه در اختیار ما و وزارت کشور ‌است، برگزار شده است.

* صندوق‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و آنچه تاکنون ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است و بنابراین ما در تجمعات محدودیت داریم.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما ایراداتی به قانون انتخابات گرفتید و اگر ایرادات شورای نگهبان پس از تعطیلات عید از سوی مجلس رفع شود، آیا این قانون برای انتخابات امسال اجرایی می شود}: بنده نمی‌توانم از طرف مجلس اظهار نظر کنم، منتظر می‌مانیم تا ببینیم این قانون در مجلس چه زمانی بررسی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید