آزار جنسی در راهروهای پارلمان انگلیس!

کدخبر: ۳۹۹۳۷۳
بر اساس تحقیقات انجام گرفته در پارلمان انگلیس، فساد اخلاقی و آزار جنسی در میان نمایندگان این کشور به لطف سکوت مقام‌ های ارشد این نهاد سیاسی به امری رایج بدل شده است.
آزار جنسی در راهروهای پارلمان انگلیس!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از جماران، روی پوسترهایی که چند روز پس از ناپدید شدن زن 33 ساله در اوایل ماه مارس در خیابان های جنوب لندن و تالارهای گفت و گوی رسانه های اجتماعی محلی به چشم می خورد، این متن نوشته شده: «لطفاً به دوست عزیزمان سارا اورارد کمک کنید»

 

_117565385_saraheverardposter3

این مسئله نگران کننده بود اما چنین درخواست هایی دقیقاً مناظر کمیابی نیستند و امید این بود که او به زودی سالم پیدا شود.

اما در روزهای بعد، وقتی پلیس تصویر دوربین مداربسته از سارا، و جزئیاتی از آخرین حرکات او را ارائه می داد، نگرانی به زنگ خطر، سپس ترس، سپس شوک و غم تبدیل شد. بله سارا به قتل رسیده بود.

این زن جوان روز سوم مارس شب‌ هنگام از آپارتمان یکی از دوستانش به قصد بازگشت به منزل خارج شد اما هرگز به مقصد نرسید.

جدول زمانی حادثه تکان دهنده

40374518-0-image-a-13_1615534000730

۳ مارس ؛ سارا اورارد پس از ملاقات با دوستش حوالی ساعت 21 در منطقه کلپهام ناپدید می ‌شود

۵ مارس ؛ پلیس با صدور بیانیه ‌ای در توئیتر نسبت به سرنوشت خانم اورارد ابراز نگرانی می‌ کند.

۶ مارس ؛ خانواده اورارد اعلام کردند که ناپدیدن شدن او غیر معمول است

۷ مارس ؛ شواهد نشان می ‌دهد که او تنها در مسیر منزلش در حال حرکت بوده اما پلیس می‌ گوید که مشخص نیست او به مقصد رسیده باشد

۹ مارس ؛ یک مامور در حین خدمت به همراه یک زن به ظن معاونت در این حادثه دستگیر می ‌شوند

۱۰ مارس ؛ معاون پلیس لندن تحولات در این پرونده را عمیقا تکان دهنده خواند. بعد از ظهر همان روز رئیس پلیس لندن از کشف بقایای یک جسد در جنگلی در منطقه کنت خبر داد

56853194_303

۱۱ مارس ؛ پلیس مظنون به دلیل جراحت در ناحیه سر به بیمارستان منتقل می ‌شود. زن همراه او، به قید وثیقه آزاد می ‌شود

۱۲ مارس ؛ پلیس اعلام کرد که جسد پیدا شده در کنت متعلق به خانم اروارد است

13 مارس ؛ نخستین جلسه دادگاه متهم.

بازتاب گسترده

ناپدید شدن سارا اورارد در رسانه‌ های انگلیس بازتاب گسترده ‌ای پیدا کرد؛ این ماجرا سپس با دستگیری و بازداشت شدن یکی از نیروهای پلیس پایتخت به اتهام دست داشتن در این جنایت ابعاد گسترده ‌‌تری پیدا کرد.

پلیس بازداشت شده حدود 40 ساله و از ماموران پلیس محافظ پارلمان و مراکز دیپلماتیک بوده است و وظیفه اصلی او گشت ‌زنی و مراقبت در محوطه مراکز دیپلماتیک بوده است. یک زن حدود 30 ساله هم همراه این مامور پلیس بازداشت شده است.

wayne-couzens-elena-couzens

پلیس مرکزی لندن می ‌گوید «وِین کوزنس» سال 2018 به عضویت این نیرو درآمده و اخیرا تحت فرماندهی یگان مامور حفاظت از اماکن پارلمانی و سفارتخانه‌ های خارجی از جمله سفارت آمریکا در لندن مشغول به خدمت شده بود.

کوزنس روز گذشته (شنبه) در حالی که لباس ورزشی خاکستری به تن داشت در دادگاه حاضر شد و در حالت ایستاده به اتهاماتی که در این جلسه کوتاه دادرسی قرائت شد، گوش داد.

این مامور پلیس تا پیش از حضور در جلسه دادگاه کیفری که روز سه‌ شنبه برگزار می ‌شود، تحت بازداشت موقت قرار گرفته است.

جسد سارا اورارد که وِین کوزنس متهم به قتل او شده روز چهارشنبه گذشته در منطقه ‌ای جنگلی در «کنت» واقع در جنوب شرق لندن پیدا شد.

PRI_186041640

سفر سارا اورارد یک مدیر بازاریابی، از «کلافام کامن» به «بریکستون» برای رسیدن به خانه اش، او را از بین مناطق پرجمعیت، پرنور و پیاده روی بسیار پایتخت عبور داده بود. صدها نفر - که بسیاری از آنها زن جوان هستند - هر روز در آن پیاده روها قدم می گذارند بنابرای همه، به خصوص زنان هنوز شوکه اند.

همزمان با افزایش تحقیقات پلیس، به زنان محلی اخطار داده شد که مراقب تنها بیرون رفتن هایشان باشند. هنگامی که یک افسر پلیس دستگیر شد - و متعاقب آن به قتل سارا متهم شد - «کرسیدا دیک» رئیس پلیس متروپولیتن اذعان داشت که زنان در لندن و فراتر از آن نگران خواهند شد و ممکن است احساس ترس کنند، اگرچه او گفت که ربوده شدن یک زن خارج از خیابان یک رویداد «فوق العاده نادر» بود.

اما این پرونده همه را عصبی کرده است، به ویژه اینکه راه رفتن به تنهایی یکی از معدود فعالیت هایی است که در طی شیوع ویروس کرونا در انگلیس مجاز بوده است.

ترس و نگرانی از امنیت زنان در انگلیس

بسیاری از زنان انگلیسی پس از ناپدید شدن سارا با انتشار مطالبی هشدارگونه در شبکه ‌های اجتماعی تجربیات خود را از آزار، تهدید‌ها و خشونت‌ هایی که هنگام قدم زدن بیرون خانه با آنها مواجه بودند با دیگر کاربران به اشتراک گذاشتند.

روزنامه‌ گاردین نیز گزارش کرده است که خشم عمومی و زنان در یک حالت تصاعدی و فزاینده قرار دارد.

سی ‌ان ‌ان گزارش داد شب گذشته صدها نفر از معترضان با تجمع در یک پارک در جنوب لندن قصد داشتند مراسم یادبودی را برای این زن برگزار کنند که با برخورد شدید نیروهای پلیس روبرو شدند.

تظاهرات کنندگان معترض علیه ماموران پلیس شعار سر می دادند: «ننگ بر شما».

210313144732-03-vigil-sarah-everard-london-0313-large-169

پلیس و معترضان به شدت با یکدیگر درگیر شده و نیروهای پلیس سعی کردند تا معترضان را متفرق کنند. پلیس مدعی شده است که این تجمع ناامن بوده و به خاطر شیوع ویروس کرونا، پروتکل های بهداشتی رعایت نشده است.

پلیس لندن برای متفرق کردن معترضان به شدت متوسل به زور شد و چندین نفر را بازداشت کرد.

معترضان در این تظاهرات از عملکرد پلیس و سایر نهادهای اجتماعی در ناتوانی در تامین امنیت زنان به شدت انتقاد کرده‌اند.

«هلنا وادیا» یکی از زنان انگلیسی گفت که می خواهد این موضوع را ابراز کند که در اینجا چقدر عادی است که زنان احساس امنیت نکنند.

وی گفت: اولین باری که در خیابان مزاحمم شدند، فکر می کنم حدود 12 سال داشتم. از آن زمان خودم پلیس خودم شده ام. ما همه چیز را تعدیل می کنیم: نحوه لباس پوشیدن، رفتار و ... اما این طاقت فرسا است. 

«کارولین کردیا پرز» فعال حقوق زنان و نویسنده‌ مشهور انگلیسی گفته است که تا کنون چنین احساس ترس و خشمی را تجربه نکرده است. وی در خصوص ماجرای خانم اروارد بیان داشت: «او فقط داشت به خانه می‌ رفت، کاری که هر روز همه‌ ما انجام می‌ دهیم».

در یکی از توئیت های اخیر از خانم های انگلیسی سوال شده است که آیا آنها تا به حال از سوی مردان در فضاهای عمومی تهدید شده اند و در خیابان مجبور به تغییر مسیر شده، یا حتی ترسیده اند؛ توئیتی که بیش از 1200000 بار لایک شد.

مردم حتی به اشتراک گذاشتن نکاتی در مورد برنامه هایی که برای کمک به ایمنی در زنان وجود دارد، را آغاز کردند.

«آنا بیرلی» یکی از صداها در روزهای اخیر است که گفته است روایت پیرامون ایمنی زنان باید تغییر کند.

وی گفت: آنچه بسیار ناراحت کننده است، نباید مشکل ما باشد. این تقصیر ما نیست. زنان دلیل حمله زنان نیستند.

در همین حال، مدافعان حقوق زنان پویشی را تحت «خیابان ‌ها را دوباره از آن خود کنیم» به راه انداخته اند که به نظر می رسد دنباله دار باشد.

آمار قابل تامل آزار جنسی

نتایج تکان دهنده تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می ‌دهد که تقریبا تمام زنان جوان در این کشور مورد آزار جنسی قرار گرفته و بدتر از آن، اعتماد خود را به حل این معضل از سوی مقامات مسئول از دست داده‌ اند.

مطالعات نهاد موسوم به «سازمان ملل و زنان انگلیس» حاکیست که 97 درصد زنان بین 18 تا 24 ساله مورد آزار جنسی قرار گرفته و هولناک ‌تر آنکه 80 درصد زنان از تمام گروه ‌های سنی گفته‌ اند که این معضل را در فضای عمومی تجربه کرده ‌اند.

7ca51e953003214f107cd966d1733512

«کلر بارنت» مدیر اجرایی این نهاد انگلیسی می‌ گوید: این یک بحران انسانی است و کافی نیست که فقط بگوییم حل این مشکل دشوار است. بلکه باید به آن پرداخته شود. شرایط به گونه‌ای شده که زنان جوان مدام رفتار خود را اصلاح می‌کنند تا هدف آزار جنسی قرار نگیرند. زنان مسن ‌تر هم نسبت به امنیت خود در شب ‌ها ابراز نگرانی جدی می ‌کنند.

در همین حال نتایج نظرسنجی موسسه معتبر «یوگاو» نشان می ‌دهد که بیشتر زنان در انگلیس اعتماد خود را به اراده مقامات این کشور برای رسیدگی به شکایت آنها از دست داده ‌اند. 96 درصد زنان هیچ مورد آزار جنسی را گزارش نکرده ‌اند، درحالی که 45 درصد معتقدند که این اقدام بی فایده است.

تحقیقات موسسه مطالعاتی موسوم به آزار جنسی روزانه نیز حاکیست که 52 درصد زنان در محیط کار مورد آزار قرار گرفته‌ا ند. یک پنجم از آنها این مساله را گزارش کرده و 16 درصد گفته ‌اند که اوضاع در نتیجه پیگیری ‌های صورت گرفته بدتر شده است.

موسسه «سازمان ملل و زنان انگلیس» ضمن گردآوری روایت 400 زنی که در این کشور مورد آزار جنسی قرار گرفته ‌اند در نامه‌ ای سرگشاده به رهبران انگلیس خواستار توجه و رسیدگی به این معضل شده‌ اند.

بازتاب ‌های سیاسی

این جنایت همچنین بازتاب ‌های سیاسی گسترده‌ ای در انگلیس به همراه داشته است؛ به نحوی که «جس فیلیپس» یکی از نمایندگان پارلمان در اعتراض به ناامنی‌ فزاینده برای زنان نام 118 زن به قتل رسیده در سال گذشته میلادی را قرائت کرد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز گفته است که این ماجرا وی را شوک زده و بسیار ناراحت کرده است.

«پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس نگرانی ‌های به اشتراک گذاشته شده زنان را «بسیار پرقدرت و موثر» توصیف کرد و گفت: «همه زنان باید با احساس امنیت کامل و بدون ترس از آزار و خشونت بتوانند در خیابان‌ های ما قدم بزنند.»

«مارک درکفورد» وزیر اول ولز هم در واکنش به این تحولات، از احتمال وضع مقررات منع عبور و مرور مردان در ساعاتی از شب برای تامین امنیت زنان خبر داد. او البته اظهار داشت که این سیاست به عنوان آخرین راه حل دیده می ‌شود.

«صادق خان» شهردار لندن از همکاری شهرداری با پلیس لندن برای جستجو در یافتن این دختر خبر داد و با خانواده و دوستان او همدردی کرد. او در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: »همه زنان و دختران باید بتوانند در هر ساعتی در خیابان های لندن احساس امنیت کنند. می‌ دانم که ناپدید شدن سارا و تحولات مربوط به این پرونده چقدر برای ساکنان لندن نگران کننده و شوکه کننده است.»

شماری از نمایندگان زن در مجلس انگلیس، از دولت این کشور خواسته اند در لایحه مربوط به جرایم که هفته آینده به مجلس ارائه خواهد شد، مجازات سنگین تری برای مهاجمان علیه دختران و زنان، در نظر بگیرد؛ زیرا خود آنها هم زمانی قربانی همین موضوع بوده اند.

آزار جنسی زنان در پارلمان انگلیس به عنوان نهاد قانون گذار نیز دو سال پیش خبر ساز و منجر به استعفای چند تن از اعضای دولت شد.

آزار جنسی در راهروهای پارلمان انگلیس!

این گزارش ‌ها در حالی منتشر می ‌شود که پیشتر رسانه‌ های انگلیسی از رسوایی اخلاقی قانون‌گذاران در پارلمان این کشور نیز پرده برداشتند.

merlin_155383830_8b1ebeac-eb56-49e6-9c01-67d8946f7a8f-videoSixteenByNineJumbo1600

بر اساس تحقیقات انجام گرفته در پارلمان انگلیس، فساد اخلاقی و آزار جنسی در میان نمایندگان این کشور به لطف سکوت مقام‌ های ارشد این نهاد سیاسی به امری رایج بدل شده است.

این تحقیقات که پس از رسوایی مفاسد اخلاقی ساکنان کاخ وست مینستر، توسط یک حقوقدان انگلیسی منتشر شد، حاکی است که براثر رواج فرهنگ سکوت و چاپلوسی در پارلمان، آزار و اذیت جنسی همچنان ادامه دارد و به عنوان یک معضل پنهان باقی مانده است.

«دیم لورا کاکس» در گزارش خود هشدار داده که مفاسد اخلاقی برخی از نمایندگان، کل اعتبار و مشروعیت پارلمان را زیر سوال برده است. وی خواستار رسیدگی و حل جدی این مساله شد، هرچند پیش ‌بینی کرد که برون رفت از این معضل در چارچوب مدیریت فعلی دشوار خواهد بود.

در دسامبر 2017 و پیش از انتخابات پارلمانی آن دوره، این معضل به شکلی برجسته خود را نشان داد. در آن زمان، 18 عضو زن پارلمان انگلیس گفتند که دیگر قصد ندارند در انتخابات حضور داشته باشند. بسیاری از نمایندگان زن پارلمان این کشور گفتند موجی از سوء استفاده به صورت آنلاین و آفلاین دلیل اتخاذ این تصمیم به شمار می ‌آید. به گفته این نمایندگان سوء استفاده، تهدید و فرهنگ ارعاب از دلایل مهم ترک پارلمان این کشور است.

به گزارش نیویورک تایمز، «هایدی آلن» نماینده حزب محافظه کار مجلس عوام انگلیس، می‎ گفت که «دیگر از تجاوز به حریم شخصی، شرارت و ارعاب رایج در پارلمان خسته شده است.»

آلن در میان بیش از 50 عضو پارلمان انگلیس به همراه 18 نماینده دیگر انتخابات 12 دسامبر را بایکوت کردند.

andrea-leadsom

فعالان حامی حقوق زنان در انگلیس ابراز نگرانی کردند که شرایط جوی حاکم بر پارلمان انگلیس ممکن است زنان دیگر را از ورود به سیاست باز دارد.

گروه ‌های حقوق بشری همچنین می ‌گویند که اوضاع سیاسی و سرگردانی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث شعله ور شدن آزار و اذیت جنسی نمایندگان زن شده است.

بسیاری از نمایندگان زن پارلمان انگلیس چه آنهایی که کاندیدای انتخابات هستند و چه آنهایی که قصد شرکت ندارند می ‌گویند که مورد سوء استفاده آنلاین، تهدید و ارعاب قرار گرفتند.

شرایط موجود در پارلمان انگلیس باعث شده تا 72 عضو از زنان پارلمان در نامه ‌ای از دشواری زندگی عمومی در انگلیس سخن بگویند.

73d03613-dea2-41c6-bf76-c0a355dc26c7

نیویورک تایمز در این گزارش آورده است که نمایندگان زن رنگین پوست در پارلمان انگلیس بالاترین میزان از سوء استفاده آنلاین را دارند.

آمار بالای تعرض و آزار زنان در ارتش انگلیس

در عین حال شبکه تلویزیونی راشاتودی گزارش داده است هزاران زن انگلیسی که در ارتش این کشور خدمت کرده اند، در اظهاراتی در جمع اعضای یکی از کمیته ‌های پارلمانی انگلیس از آزار و اذیت و تعرض به زنان در میان نیرو‌های نظامی این کشور پرده برداشتند.

«دایان آلن» سرهنگ بازنشسته ارتش می ‌گوید: «برای بسیاری از آنهایی که در موقعیت آسیب پذیری قرار دارند، شرایط بسیار خصمانه است. زمانی که شما آسیب پذیر هستید، مشکلات دقیقا از همان زمان برای شما شروع می‌ شود. زنان برای خدمت در ارتش هزینه ‌ای را می ‌پردازند که به شکل غیرضروری بالا است.»

پیوستن به نیروی نظامی یک کشور بالاترین شکل خدمت به کشور است، ولی به نظر می‌ رسد برخی‌ ها هزینه ‌های بسیار وحشتناکی را می ‌پردازند، زنانی که تجربه‌های تکان دهنده ‌ای را از زورگویی و آزار و اذیت گرفته تا تعرض جنسی در ارتش داشته اند.

به نظر می ‌رسد بسیاری از این موارد از سوی مقامات نظامی مورد رسیدگی قرار نمی‌ گیرد و به آسانی کنار گذاشته می ‌شود. بر اساس آمار وزارت دفاع انگلیس، در طول پنج سال منتهی به 2015، تقریبا 130 مورد تعرض جنسی در میان نیرو‌های ارتش توسط دادگاه ‌های نظامی مورد رسیدگی قرار گرفت که فقط درباره 10 درصد آنها حکم محکومیت صادر شد. بسیاری از پرونده‌ ها متاسفانه حتی به این مرحله هم نرسیدند. به نظر می‌ رسد برای زنانی که به دنبال حفاظت از کشور خود هستند، (مقامات) کشور هیچ کاری برای حفاظت از آنها انجام نمی‌ دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید