مراسم تکریم و تودیع رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات برگزار شد

نکوداشت مرد اخلاق و ادب

کدخبر: ۳۹۹۴۰۲
اقتصادنیوز :‌مراسم تکریم و تودیع محمد مهدی فرقانی، رئیس سابق دانشکده علوم ارتباطات و معارفۀ سید محمد مهدی‌زاده به عنوان رئیس جدید این دانشکده در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
نکوداشت مرد اخلاق و ادب

به گزارش اقتصادنیوز ، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با اشاره به سابقۀ آشنایی خود با دکتر فرقانی، گفت: آشنایی بنده با فرقانی به اوایل دهۀ ۶۰ برمی گردد. او از تحریریۀ روزنامه پا به عرصۀ تعلیم و آموزش روزنامه‌نگاری نهاده است، به همین جهت در این زمینه موفق و سربلند بوده است.

وی ادامه داد: دکتر فرقانی هیچوقت حوزۀ فعالیت «روزنامه‌نگاری اجتماعی» را با اغراض سیاسی درهم نیاموخت. چرا که روزنامه کارکرد خود را دارد و یک حزب سیاسی هم کارکرد خودش را دارد و با هم تفاوت دارند. در آن ایامی که دکتر فرقانی در عرصۀ روزنامه نگاری فعالیت داشتد، مطبوعات ما، نیاز به نوعی رفتار آرام‌بخشی داشت که به خوبی او این موضوع را دریافته بود.

​رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: تواضع و ادب دکتر فرقانی در برابر استادان خود از جمله دکتر معتمدنژاد زبان‌زد بود. بسیار خرسندم که امروز تکریم و بزرگداشت کسی است که خود در این سال‌ها به «اخلاق و ادب» زیسته است.

در ادامۀ این مراسم، دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی اظهار کرد: روایت باهم بودن بنده و دکتر فرقانی در میدان «حرفه و کار» آغاز شد. او دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان بود و من هم از بیرون روزنامه کیهان به عنوان عضو شورای سردبیری از سال ۱۳۶۱ وارد این روزنامه شده بودم. هر کدام از ما به دو جریان تعلق داشتیم. او روزنامه‌نگاری حرفه ای بود که میزبان ما در روزنامه کیهان بود. روزنامه‌ای که موثرترین رسانۀ غیردولتی در آن ایام بود و من به عنوان عضوی از جریانی که در گفتمان انقلاب قرار داشتند و ذوق و سلیقۀ روزنامه نگارانه هم داشتند، به این روزنامه رفتم.

رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در ادامه بیان کرد: این دو جریان هیچوقت احساس دوگانگی بینشان به وجود نیامد. آنچه که شکل گرفت «گفت‌وگو» و «دوستی» بود. این «درهم آمیختگی افق‌ها» اولین تجربۀ ما در حوزۀ حر‌فه‌ای بود. وظیفۀ دینی و اخلاقی من است که بیان کنم دکتر فرقانی در آن زمان نماینده و نماد یک روزنامه نگار مسئول و با اخلاق بود. بعدها در فراز و فرود ایام، ما همکاری های مشترک بسیاری با یکدیگر داشتیم.

​این استاد پیشکسوت ارتباطات با اشاره به دوران همکلاسی بودن خود با دکتر فرقانی تصریح کرد: تجربۀ همکاری ما به همکلاسی شدن ما تبدیل شد. در اولین دورۀ کارشناسی ارشد و دکتری ارتباطات با یکدیگر همکلاس شدیم. همۀ ما با کوله‌باری از «مسئله» وارد دانشگاه شده بودیم و جزو اولین کسانی بودیم که به جمع بزرگان ارتباطات از جمله دکتر معتمدنژاد و دکتر بدیعی پیوستیم و گروه ارتباطات را شکل دادیم.

دکتر خانیکی یادآور شد: به مرور این رشته، گام به گام استقلال و توسعه پیدا کرد. پس از استقلال دانشکده، گروه های مختلفی با پویایی خاصی شکل گرفت. این دانشکده یکی از «دستاوردهای دانشگاه» در سال های اخیر است. یکپارچگی و همدلی ایجاد شده در دانشکده علوم ارتباطات نتیجۀ تلاش های دکتر فرقانی در این سال ها است. این دانشکده دارای میراث گران‌بهایی است که نتیجۀ تلاش یک خانواده از درون از جمله دانشجویان، کارکنان و استادان و حمایت از بیرون از جمله رئیس دانشگاه، ساختمان و فضای مستقل آن است.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات با اشاره به معرفی دکتر مهدی‌زاده به عنوان رئیس جدید دانشکده ارتباطات گفت: ایشان بنا بر پاسداری از میراث گران‌بهای دانشکده، این مسئولیت را پذیرفت. تواضع و فروتنی دکتر مهدی‌زاده همیشه زبانزد بوده است.

 وی در پایان با بیان دو خواسته از رئیس جدید دانشکده علوم ارتباطات تصریح کرد: خواستۀ نخست این است که همچنان پیوند دکتر فرقانی با دانشکده حفظ شود و این رابطه قطع نشود. خواستۀ دوم، پاسداشت فضای صمیمیت، اخلاق و همدلی در دانشکده است.

​در ادامۀ مراسم، دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس سابق دانشکده علوم ارتباطات بیان کرد: نزدیک به نیم قرن توفیق داشتم که در خدمت جامعۀ مطبوعاتی، رسانه‌ای و دانشگاهی کشور باشم. در سال ۱۳۵۲ وارد تحریریۀ روزنامۀ کیهان شدم و در سال ۱۳۶۵ به دعوت مرحوم دکتر معتمدنژاد و دکتر بدیعی برای تدریس به دانشکده علوم اجتماعی آن زمان دعوت شدم و از سال ۱۳۷۵ عضو رسمی هیئت علمی شدم. در تمام این ایام هر آنچه که در توان داشتم و هرآنچه که برای رشد و اعتلای روزنامه‌نگاری و جامعۀ آکادمیک بود را دریغ نکردم.

وی ادامه داد: «استقلال دانشکده علوم ارتباطات» یک دستاورد مهم و بزرگ برای آموزش عالی کشور و بالاخص دانشگاه علامه‌طباطبائی بود. قبول مسئولیت برای راه‌اندازی ساختمان جدید دانشکده فقط برای به سر منزل رساندن این هدف بزرگ بود و خدا را شاکرم که این نهاد در حال حاضر آنقدر بالنده و شکوفا شده که می تواند رو به جلو حرکت کند و روز به روز پیشرفت کند.

دکتر فرقانی تاکید کرد: این دانشکده در حال حاضر به برندی برای دانشگاه علامه طباطبائی و کل کشور تبدیل شده است. جایگاه، حضور و تاثیرگذاری این دانشکده در عرصۀ ملی بر همگان آشکار شده است که این اتفاق کم و کوچکی نیست.

این استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس محترم دانشگاه، دانشجویان، کارکنان و استادانی که در این پنج سال استقلال دانشکده تلاش شبانه‌روزی داشتند، تشکر می کنم.

​در ادامۀ این مراسم، دکتر سید‌محمد مهدی‌زاده رئیس جدید دانشکده علوم ارتباطات طی سخنانی گفت: از حمایت های رئیس محترم دانشگاه در راستای استقلال این دانشکده تقدیر و تشکر می کنم. زمانی ما فقط یک گروه آموزشی در دل دانشکده علوم اجتماعی بودیم اما در حال حاضر ۲۴ عضو هیئت علمی، بیش از ۶۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی، ۳۴۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۶۵ دانشجو در مقطع دکتری و ۲۴ دانشجوی خارجی در این دانشکده مشغول هستند.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: رشتۀ مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی در سال های اخیر مورد بازنگری و اجرا قرار گرفت. همچنین رشتۀ مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی شده است. کلیات مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ روابط عمومی با پنج گرایش در شورای تحول تصویب شده است که ان‌شاءالله به زودی آن هم اجرا خواهد شد. دورۀ ارشد روزنامه نگاری هم مورد بازنگری قرار گرفته است. یک دورۀ ارشد ارتباطات سلامت هم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال تدوین و برنامه ریزی است که آن هم اجرایی خواهد شد. همچنین بازنگری دورۀ کارشناسی ارشد علوم ارتباطات در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفتۀ رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات، کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو هم در دانشکده راه اندازی شده است که این کرسی تاکنون حدود ۱۸ نشست، کارگاه و همایش برگزار کرده است.

دکتر مهدی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس محترم دانشگاه بابت اعتمادی که به بنده داشتند تشکر می کنم و امیدوارم با همکاری همۀ همکاران بتوانیم از لحاظ کمی و کیفی دانشکده را رو به جلو پیش ببریم. توسعۀ فعالیت های آموزشی و پژوهشی، راه اندازی مرکز رشد دانشکده، فعال‌تر کردن کرسی های علمی، ترویجی و نظریه پردازی، ان‌شاءالله با جدیت پیگیری خواهد شد.

دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی طی سخنانی گفت: در حال حاضر، همۀ بخش های جامعه، همۀ کنش های اجتماعی و حتی شکل دادن به نیت‌مندی های اجتماعی در درون رسانه ها اتفاق می افتد. از یک طرف شاهد گسترش ارزش های جدید و گشورگی فضای روابط اجتماعی هستیم و از طرف دیگر شاهد تلاطم‌هایی در وضعیت اخلاق، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی مانند دکتر فرقانی جزو آن دسته از شخصیت ها هستند که با منش ها و ویژگی هایی که دارند می توانند راهنمای گریز از ناهنجاری های شرایط کنونی و تقویت فرصت های پدید آمده از رسانه ها باشند.

به گفتۀ رئیس دانشگاه، دکتر فرقانی یک الگو برای افراد جوان‌تر است. اخلاق‌مداری، دین‌داری، مدارا، شناخت عمیق از مسائل اجتماعی و دارا بودن دانش گسترده در زمینۀ علوم ارتباطات از دیگر ویژگی های ایشان است.

این استاد دانشگاه در ارتباط با نحوۀ شکل‌گیری دانشکدۀ علوم ارتباطات تصریح کرد: با مطالعاتی که انجام شد متوجه شدیم هیچ دانشکده ای از لحاظ موضوعی اندازۀ دانشکده علوم ارتباطات ضروری نیست. در حال حاضر دانش ارتباطات بر تمام حوزه های علوم اجتماعی تاثیرگذار است و این نشان‌دهندۀ میزان اهمیت راه‌اندازی دانشکده مستقل آن بود.

​ سلیمی با بیان اینکه برای این راه اندازی دانشکده نیاز به شخصیتی بود که هم بتواند مقاومت های ساختاری دانشگاه در برابر تغییرات بزرگ را بشکند و هم بر هیاهوهای احتمالی با تدبیر و سلامت نفس غلبه کند، گفت: در این زمینه دکتر فرقانی بهترین گزینه بود و این انتقال و استقلال دانشکده را به بهترین نحو ممکن انجام داد. این امر با شکل گیری «هویت جمعی» کارکنان، استادان و دانشجویان شکل گرفت.

رئیس دانشگاه در ادامه اظهار کرد: در ابتدای شکل گیری دانشکده، نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۸۵ بود که در حال حاضر به نسبت ۱ به ۳۸ رسیده است که البته باید بهتر هم شود. تولیدات پژوهشی دانشکده هم بسیار رشد داشته است. علاوه بر اینها استادان جوان و فرهیختۀ بسیاری هم در این دانشکده جذب شده اند که آیندۀ آن را درخشان‌تر می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم کماکان شاهد حضور دکتر فرقانی در دانشکده باشیم تا از اخلاق، معرفت و دانش ایشان بهره‌مند باشیم و این دانشکده همچنان بتواند شرایطی را برای شکوفایی دانش ارتباطات و اخلاق رسانه ای فراهم کند.

​ ​

​ ​

​ ​

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید