اسرائیلی‌ها پشت بن‎‌سلمان درآمدند

کدخبر: ۳۹۹۴۵۱
یک روزنامه چاپ سرزمین اشغالی نوشت که حضور محمد بن سلمان در قدرت، برای رژیم صهیونیستی ضروری است و دولت آمریکا باید از وی حمایت کند.
اسرائیلی‌ها پشت بن‎‌سلمان درآمدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، روزنامه جروزالم پست چاپ سرزمین اشغالی در گزارشی نوشت که دولت جو بایدن نباید «محمد بن سلمان» را در تنگنا قرار دهد.

در این گزارش به قلم «سیت فرانتسمن» آمده است که محمد بن سلمان در جریان سفر قریب‌الوقوع نتانیاهو به ابوظبی آماده است با او دیدار کند و نتانیاهو و تیم او نیز در حال انجام مذاکراتی با کشورهای امارات عربی متحده و عربستان سعودی هستند تا دیدار با بن‌سلمان در ابوظبی را محقق کنند و تغییر در روابط ریاض و تل آویو صرفا به دلیل دیدار نوامبر گذشته میان نتانیاهو و بن سلمان در شهر «نئوم» نیست، بلکه تغییرات گسترده منطقه‌ای موجب نزدیکی دو طرف شده است.

جروزالم پست، مسأله ایران و حمایت ادعایی تهران از «حوثی‌ها» و همچنین تغییرات رخ داده در یک دهه گذشته در عربستان را از اساسی‌ترین دلایل نزدیکی ریاض و تل آویو دانست. این روزنامه در ادامه نوشت، این تحلیل که ایالات متحده آمریکا قصد کاهش تمرکز خود بر غرب آسیا را دارد، موجب شده است تا دولت سعودی توسعه روابط با رژیم صهیونیستی را ضروری بداند.

طبق این گزارش، سلسله وقایع سال‌های گذشته موجب نزدیکی عربستان سعودی و رژیم اسرائیل شده است. روابط ریاض و واشنگتن در دوره باراک اوباما در پی امضای توافق هسته‌ای با ایران به تیرگی گرایید و همزمان سعودی‌ها به یمن حمله کردند تا مانع بسط نفوذ «حوثی‌ها» در یمن و تسلط بر «عدن» و گذرگاه «باب المندب» به عنوان گروه مورد حمایت ایران شوند. در سال ۲۰۱۷ خبرگزاری رویترز گزارش داد که ارتباطات مخفی میان رژیم اسرائیل و عربستان سعودی جریان دارد. همزمان «ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات سعودی نیز در نشست اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن نیز با «یعقوب عمیدرور» از مشاوران نتانیاهو دیدار کرد که سر و صدای زیادی برانگیخت.

در سال ۲۰۱۸، رژیم اسرائیل گزارش‌ها در خصوص فروش سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» به عربستان سعودی را تکذیب کرد. گزارش‌ها در خصوص نزدیکی دو رژیم همزمان با توافقات صلح (سازش) امارات و بحرین چند برابر شد، به طوریکه طبق گزارش‌ها دولت ریاض نقش حامی و تسریع کننده این توافقات را بر عهده داشت.

«سیت فرانتسمن» در ادامه نوشت که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی اکنون به دلیل نقش وی در قتل جمال خاشقچی در معرض طوفان انتقادات قرار گرفته است. اما نباید دولت سعودی به دلیل سیاست انتقادی آمریکا در تنگنا قرار گیرد، بلکه باید اتحاد با ریاض برای مقابله با ایران مستحکم‌تر از گذشته شود.

بنابراین گزارش، دولت سعودی پشتیبانی ایالات متحده آمریکا را در حملات علیه یمن از دست داده و پیام‌های وارده از واشنگتن حاکی این است که آمریکا در پی بازنگری در سیاست‌های خود در قبال عربستان سعودی است.

جروزالم پست در بخش پایانی مدعی شد که عربستان سعودی در سال‌های اخیر شاهد تحولات زیادی بوده و تلاش دارد اتهام تبلیغ تندروی را از خود رهانیده و به سمت اصلاحات سیاسی، اقتصادی و دینی پیش برود. 

به ادعای این روزنامه تغییرات وسیع در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آغاز شده و عربستان سعودی به عنوان رهبر شواری همکاری خلیج فارس، نقش اصلی در پیشبرد این تغییرات را دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید