فرد واکسینه شده با واکسن برکت تا چه مدتی ایمن از کروناست؟

کدخبر: ۳۹۹۵۷۷
اینکه گفته می‌شود واکسن برکت برای اقشار کم درآمد است، حرف افراد نادان است که قصد دارند جو را ملتهب کنند و به دنبال اهداف سیاسی هستند و نگاه سیاسی به واکسن کرونا دارند.
فرد واکسینه شده با واکسن برکت تا چه مدتی ایمن از کروناست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، جمشیدی رئیس هیات مدیره گروه دارویی برکت در نشست خبری آغاز فاز دو و سه تزریق بالینی واکسن کرونا اظهار داشت: غیر از ساخت واکسن کرونا و پلتفرم غیرفعال این واکسن، در ستاد اجرایی فرمان امام، همزمان پروسه تولید انبوه و احداث ساختمان تولید واکسن را جلو بردیم به طوری که پس از 84 روز از آغاز احداث این ساختمان امروز 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: در بخش نیمه صنعتی تولید واکسن کرونا 100درصد آمادگی داریم و تولید را در این فاز آغاز کرده‌ایم.

واکسن کرونا

جمشیدی افزود: همچنین در بخش نرم‌افزاری هم اقدامات خوب پیش رفتند و خوشبختانه تولید واکسن DNA را که تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای دارد را هم آغاز کرده‌ایم و در مرحله تست حیوانی قرار داریم که نتایج بسیار خوبی داشته است.

رئیس هیات مدیره گروه دارویی برکت تاکید کرد: تولید واکسن کرونا از نوع MRNA که واکسن فایزر هم از همین نوع است را آغاز کرده‌ایم و پیشرفت خوبی داشته و پروپوزال آن را برای مجوز دریافت تولید برای تست به سازمان غذا و دارو ارسال کرده‌ایم.

جمشیدی افزود: همچنین تهیه واکسن از سلول مزانشیم را آغاز کرده‌ایم که در حال حاضر این واکسن نتایج خوبی بر روی تست موش و میمون داشته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود واکسن برکت برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین تولید و ساخته می‌شود و دهک‌های بالا احتمالا از واکسن‌های خارجی استفاده خواهند کرد، گفت: در نظرسنجی‌هایی که برکت انجام داده است 75 درصد مردم اعلام کرده‌اند آمادگی دریافت واکسن ایرانی کرونا و تولید شرکت دارویی برکت را دارند که این آمار در حال افزایش است.

رئیس هیات مدیره گروه دارویی برکت افزود: از سوی دیگر با حجم زیادی از تقاضا از سوی اساتید برجسته و پزشکان برای دریافت واکسن کرونا مواجه هستیم که البته تا مراحل تست و آزمایش به اتمام نرسد نمی‌توانیم تزریق واکسن ایرانی برکت را بر این افراد آغاز کنیم چرا که در مراحل مطالعاتی حضور نداشتند.

جمشیدی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود واکسن برکت برای اقشار کم درآمد است، حرف افراد نادان است که قصد دارند جو را ملتهب کنند و به دنبال اهداف سیاسی هستند و نگاه سیاسی به واکسن کرونا دارند.

وی بیان داشت: در نظرسنجی ما تمام اقشار هم اقشار پردرآمد و هم اقشار ضعیف حضور داشتند که اعلام کردند حاضرند واکسن ایرانی برکت را دریافت کنند.

همچنین در ادامه این مراسم، دکتر صالحی عضو تیم نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کرونا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا اظهار داشت: امروز خانم دکتر رسولی‌نژاد و همسر ایشان دکتر مرادمند که هر دو استاد تمام طب هستند، واکسن ایرانی کرونا را تزریق کردند و هر دوی این افراد امکان و دسترسی به واکسن خارجی کرونا را داشتند اما ترجیح دادند واکسن ایرانی را دریافت کنند.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود واکسن کرونا باید مانند واکسن‌هایی چون آنفلوآنزا هر سال تمدید و تکرار شود، یادآور شد: باید دید ایمنی واکسن در طولانی‌مدت چقدر پایدار است که آیا نیاز به تکرار دارد یا نه.

وی افزود: واکسن کرونا 6 ماه تا یک سال و شاید طولانی‌تر ایمنی دارد اما این بحث بستگی به این دارد که والیانت‌ها و سویه‌های جدید چه تاثیرگذاری‌هایی خواهند داشت و این واکسن تا چه حد بر این سویه‌ها می‌تواند اثرگذار باشد. اگر واکسن نسبت به والیانت‌های جدید اثرگذار نباشد قطعا باید تکرار شود.

همچنین مینو محرز با تاکید بر اینکه در مرحله تست واکسن ایرانی کرونا زنان باردار و کودکان حضور ندارند، تصریح کرد: در فاز اول هم داوطلبان از زنان باردار و کودکان نبودند و در این فاز دوم و سوم داوطلبان بین رده‌های سنی 18 تا 50 سال و بالاتر از 50 سال هستند.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه نتایج فاز اول تست بسیار مثبت و موفق بوده است، بیان داشت: در مرحله اول 56 نفر حضور داشتند که خوشبختانه هیچ عارضه مهمی در این افراد ندیدیم.

وی ادامه داد: خوشحالیم که در حالی که دنیا با کمبود واکسن کرونا مواجه است ما توانستیم واکسن تولیدی داخل را به مرحله تست دوم و سوم ببریم و با همین تجهیزات در اختیار به زودی میلیون‌ها دوز واکسن ایرانی تهیه می‌کنیم و احتمالا زودتر از سایر کشورها مردم کشورمان را واکسینه خواهیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید