این آگهی ها روح و روان شما را نشانه رفته اند

کدخبر: ۳۹۹۶۲۶
اقتصادنیوز : آگهی‌هایی وجود دارد که نه‌تنها روح و روان شما را آزار می‌دهد که ممکن است عواقب خطرناکی را هم برای شما در پی داشته باشد.
این آگهی ها روح و روان شما را نشانه رفته اند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه خراسان ، «شکل و محتوای آگهی‌ها در برخی سایت‌های اینترنتی فروش در ظاهر جذاب است اما وقتی کمی دقیق می‌شوی می‌بینی چه فاجعه‌ای می‌تواند پشت این جذابیت ظاهری و کاذب پنهان شده باشد. به نظر می‌رسد برخی از این سایت‌ها برای بیشتر دیده‌شدن یا نبود نظارت کافی آگهی‌هایی را منتشر می‌کنند که در میان آنها آگهی‌های هنجارشکن، غیر اخلاقی و ... هم دیده می‌شود. امروز به برخی از این آگهی‌های عجیب که بعضی از آنها می‌تواند برای شما درد سر ایجاد کند، اشاره کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چیزهایی که در دکان هیچ عطاری پیدا نمی‌شود

اگر به دنبال عتیقه‌جاتی هستید که از یافتن آنها در بازار قطع امید کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به برخی از سایت‌های فروش اینترنتی آنها را پیدا کنید؛ از تمبرها و اسکناس‌های قدیمی گرفته تا ظروف مسی و سفالی. گاهی آگهی فروش اجناسی در این سایت‌ها دیده می‌شود که قدمت آنها به چند دهه می‌رسد؛ شاید یک آفتابه مسی هشتاد و چند ساله یا حتی یک مجسمه زیرخاکی که معلوم نیست چقدر قدمت دارد. کتابی که نام آن تحت‌ عنوان «بیانات شاه» شما را متعجب می‌کند، تمبرها و پول‌های قجری، مجله‌ها و روزنامه‌های دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، همه و همه کالاهای نایاب و غافلگیرکننده‌ای هستند که در این سایت‌های فروش اینترنتی پیدا می‌شوند. حتی برخی پا را فراتر می‌گذارند و به شوخی یا جدی موی سبیل چنگیزخان مغول را هم در این سایت‌ها به فروش گذاشته‌اند. اما سوال مهم این است که این ‌گونه اجناس و کالاها از کجا می‌آیند و چه کسی بر معرفی و عرضه آنها نظارت می‌کند؟ البته آگهی‌هایی مثل فروش دفتر شعر و سروده‌های چاپ‌نشده را هم می‌توان دید.

بازار داغ مجوزفروشی برای سفر

شاید باورتان نشود اما در برخی از سایت‌های اینترنتی آگهی فروش مجوز تردد وجود دارد. بازار این آگهی‌ها در روزهای منتهی به سفرهای نوروزی بسیار داغ و سخت‌گیری‌ها برای سفر به شهرهای قرمز و نارنجی باعث گران‌ترشدن صدور این مجوزهای تقلبی شده است. با آن که به گفته وزیر کشور ورود و خروج خودروها به شهرهای زرد و آبی مشکلی ندارد و خودروهای شخصی می‌توانند به این شهرها سفر کنند اما شاهد آن هستیم که فروشندگان این مجوزها در سایت‌های فروش اینترنتی مدعی شده‌اند که در روزهای آینده سخت‌گیری‌ها بیشتر می‌شود و ممکن است اجازه تردد به خودروها را ندهند و با این ترفند بازار داغی برای فروش مجوزهایی را که به احتمال زیاد تقلبی و غیر قانونی هستند، فراهم می‌کنند. ممکن است برای کسانی که این مجوزها را می‌خرند به دلیل استفاده از مجوز تقلبی که مهر و سربرگ سازمان‌هایی را جعل کرده‌اند مشکلاتی به وجود بیاید که باید از خرید این مجوزها صرف نظر کرد.

جذب نیرو در سایت‌های قمار به اسم کار در منزل

اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که مدت‌هاست متقاضی یک شغل هستید، مراقب باشید که گول آگهی‌های کار در خانه‌ای را که در برخی از سایت‌ها می‌بینید نخورید. به‌تازگی رئیس مرکز تشخیص جرایم سایبری فتا در گفت‌وگویی تلویزیونی از ترفند جدید کلاهبردارانی گفت که در پوشش آگهی کار در منزل اقدام به اغفال کارجویان و از کارت بانکی آنها سوء استفاده می‌کنند. شگرد این افراد به این شکل است که افراد کلاهبردار با این ادعا که گردش مالی شرکت بالاست از شما طلب یک کارت بانکی می‌کنند و در حالی که شما روح‌تان هم خبر ندارد این کارت در اختیار سایت‌های شرط‌بندی قرار می‌گیرد و بعد از مسدودشدن کارت به دلیل استفاده مجرمانه از آن مشکلات زیادی برای شما به وجود می‌آید. پس این نکته را به خاطر داشته باشید که از قراردادن اطلاعات حساب بانکی‌تان خودداری کنید.

انتشار تصاویر مستهجن و آگهی‌های غیر اخلاقی

در بین آگهی‌هایی که در برخی سایت‌های خرید و فروش اینترنتی وجود دارد، می‌توان آگهی‌های غیر اخلاقی را در ظاهری دیگر دید. بعضی از این آگهی‌ها حرف شان کمک است و بهانه‌شان کمک مالی اما این آگهی‌ها بر خلاف ظاهرشان در باطن نیت‌های شومی دارند! البته در این میان آدم‌هایی هم هستند که واقعا کمک می‌کنند اما قبول دارید که برای کمک‌کردن هزاران راه مختلف وجود دارد و لازم نیست «آگهی کمک‌کردن» منتشر کرد؟ به طور مثال آگهی‌های عجیب و غریبی با عناوینی مثل «کمک مالی به خانم»، «کمک مالی و غیر مالی»، «کمک مالی به خانم نیازمند»، «کمک مالی به خانم دانشجو» و ... وجود دارد که در قسمت توضیحات آنها آمده است که فقط به دختران و زنان نیازمند کمک می‌کنند و می‌خواهند خودشان هم حضوری این کمک را ارائه دهند. بعد هم نوشته‌اند که باید از طریق تلگرام یا واتس‌اپ عکس و مشخصاتشان را ارائه کنند تا اگر مورد پسند قرار گرفتند این کمک‌ها صورت بگیرد! از این گونه آگهی ها در زمینه‌هایی مثل «به دنبال همخانه»، «همسفر» و ...  هم وجود دارد.

نبود نظارت و عزمی برای بهبود

همان طور که پیش از این خواندید در این سایت‌ها آگهی‌هایی وجود دارد که نه‌تنها روح و روان شما را آزار می‌دهد که ممکن است عواقب خطرناکی را هم برای شما در پی داشته باشد. اما این سوال وجود دارد که چه کسی بر معرفی و عرضه این گونه موارد که پیش از این ذکر شد، نظارت می‌کند؟ چگونه می‌توان به‌راحتی کالایی را در این سایت‌ها برای فروش گذاشت؛ در حالی‌ که هیچ ضمانتی برای واقعی‌بودن آن وجود ندارد؟ و این سوال مهم هم وجود ندارد که چرا سازمان‌های مختلف به این موضوعات وارد نمی‌شوند. به طور مثال چرا نهادهایی مانند میراث فرهنگی که حراست و حفاظت از گنجینه‌های تاریخی بر عهده آنهاست، در حوزه فروش عتیقه‌جات در این سایت‌ها وارد نمی‌شوند و با چنین سوءاستفاده‌های عیان و آشکاری مقابله نمی‌کنند؟ البته نبود نظارت مدیران این سایت‌ها بر آگهی‌هایی که منتشر می‌شود با توجه به آن چه گفتیم به نظر می‌رسد عزمی برای بهبود اوضاع وجود ندارد چون این احتمال می رود که برخی از مدیران این سایت‌ها از این آگهی‌ها برای بیشتر دیده‌شدن کمک می‌گیرند!»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید