5 هشدار: در نوروز کدام کارها پوست شما را خراب می کند

کدخبر: ۴۰۰۹۷۰
اقتصاد نیوز:5 عادت در تعطیلات نوروزی می تواند پوست شما را خراب کند این 5 عدت چیست؟
5 هشدار: در نوروز کدام کارها پوست شما را خراب می کند

تعطیلات سال نو همیشه فرصت فوق‌العاده‌ای برای لذت بردن از اوقات فراغت و خوشگذرانی‌های مختلف بوده است اما این دوره زمانی جذاب می‌تواند آثار چشمگیر و مهمی هم برای پوست داشته باشد که بعضی از آنها قطعا خوب نیستند. البته واقعیت این است که خیلی از افراد درباره این آثار مخرب هیچ اطلاعی ندارند بنابراین قصد داریم در ادامه شما را با بدترین اتفاقات برای پوست در تعطیلات سال نو و بهترین راهکارها برای مقابله با آنها آشنا کنیم.

بدترین عادت‌ها؛ کدام کارها پوست شما را در تعطیلات خراب می‌کنند؟

1. کمبود خواب و اختلال در ترمیم خودکار پوست: لذت بردن از غذاها و خوراکی‌های مختلف و همچنین بیدار ماندن تا پاسی از شب با فراغ بال و آرامش از اینکه روز بعد تعطیل است از محبوب‌ترین کارهای تعطیلات سال نو هستند اما همین کارها معمولا خواب شبانه کافی و باکیفیت را مختل می‌کنند که یکی از پیامدهایش اختلال در روند ترمیم خودکار پوست است. مغز در ساعات خواب باید هورمون‌های ترمیم‌کننده بدن را ترشح کند که همگی برای ترمیم بافت‌های بدن و بازسازی سلول‌ها ضروری هستند، درحالی که ترمیم ساختار عصبی هم به خواب شبانه مرتبط است. از سوی دیگر، کمبود خواب مداوم باعث افزایش کورتیزول در بدن می‌شود که نتیجه‌اش افزایش سطح استرس در بدن است. از آنجایی که پوست بزر‌گ‌ترین اندام بدن انسان محسوب می‌شود، معمولا اولین آسیب‌های ناشی از کمبود خواب را در خودش نمایان می‌کند. سیاهی دور چشم‌ها و پف‌کردگی چشم‌ها فقط دو مورد از ساده‌ترین این آسیب‌ها هستند. متخصصان پوست بارها تاکید کرده‌اند که اگر می‌خواهید از سلامت پوست خودتان محافظت کنید، باید 7 تا 8 ساعت خواب شبانه باکیفیت داشته باشید تا پوست بتواند خودش را در این مدت‌ بازسازی و ترمیم کند.

اگر می‌خواهید در دوران تعطیلات سال نو واقعا خواب شبانه خوبی داشته باشید، نباید در ساعات نزدیک به خواب، خوراکی بخورید. مصرف دمنوش‌های تهیه‌شده از اسطوخودوس و بابونه هم در ساعات نزدیک به خواب می‌تواند بدن شما را برای خواب بهتر آماده کند.

2. زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌های قندی و تسریع پیری پوست:

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، باید بگوییم مصرف خوراکی‌های قندی و شیرین واقعا یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های تعطیلات سال نو است اما زیاده‌روی در مصرف این خوراکی‌ها با شکل‌گیری روند گلیکاسیون همراه می‌شود که اصلا برای پوست خوب نیست. به‌گفته متخصصان، روند گلیکاسیون زمانی اتفاق می‌افتد که قند به دیگر مولکول‌ها در بدن مانند پروتئین و لیپیدها متصل می‌شود، درحالی که این روند از چند جنبه برای پوست شما زیانبار است. اول اینکه گلیکاسیون عملکرد سلول‌های بدن را مختل می‌کند و سپس باعث شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که نتیجه‌اش چیزی نیست جز آسیب‌رسانی هرچه بیشتر به سلول‌ها. درنهایت هم مولکول‌های پوست که باید چهره شما را شاداب و جوان نگه دارند (یعنی مولکول‌های کلاژن و الاستین) دیگر قادر به انجام دادن وظیفه خودشان نخواهند بود. کنار اینها، شکل‌گیری روند گلیکاسیون در بدن برابر است با آسیب‌پذیری بیشتر پوست در برابر عوامل استرس‌زای زیست‌محیطی مانند اشعه‌های ماورای بنفش،‌ ذرات آلودگی هوا و دود سیگار.

اگر در تعطیلات سال نو از انواع خوراکی‌های شیرین استفاده می‌کنید، باید حجم بالایی از خوراکی‌های حاوی مواد مغذی و مفید برای پوست را هم مصرف کنید. بهترین گزینه برای شما انواع میوه‌ها و سبزی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانند با اثر رادیکال‌های آزاد مقابله کنند و از پوست در برابر روندهای پیری محافظت به عمل آورند.

3. پاک نکردن ترکیبات آرایشی از روی صورت قبل از خواب شبانه:

درحالی که افزایش تعداد دفعات استفاده از لوازم آرایشی در دوران تعطیلات سال نو لزوما باعث شکل‌گیری جوش‌های صورت نمی‌شود، پاک نکردن ترکیبات آرایشی از روی صورت قبل از خواب شبانه قطعا می‌تواند با گرفتگی روزنه‌های پوستی همراه باشد و حتی صورت شما را به بستر مناسبی برای رشد باکتری‌های مختلف تبدیل کند. به‌گفته متخصصان پوست‌ومو، بی‌اعتنایی به پاک کردن ترکیبات آرایشی از روی صورت در طول تعطیلات سال نو شدیدا بیشتر می‌شود و همین عادت نادرست از مهم‌ترین عوامل در افزایش جوش‌های پوستی در این دوران از سال است. اگرچه شستشوی کامل صورت و پاکسازی ترکیبات آرایشی از روی پوست پس از یک روز طولانی واقعا کار سختی است، اما اگر به سلامت پوست خودتان علاقه‌مند هستید، هیچ راه دیگری پیش رویتان نیست.

4. استرس و به‌خطرافتادن سد دفاعی پوست:

برخلاف تصورات رایج میان مردم، تعطیلات سال نو یکی از استرس‌زاترین موقعیت‌های سال است. همان‌طور که می‌دانید، استرس هم یکی از مخرب‌ترین عوامل برای پوست به‌شمار می‌رود. شکل‌گیری جوش‌های پوستی و ترشح چربی اضافی فقط دو مورد از پیامدهای جانبی استرس برای پوست هستند.

به‌گفته متخصصان، افزایش استرس با افزایش ترشح کورتیزول در بدن همراه می‌شود که می‌تواند سلول‌های فولیکول موها را ضخیم‌تر کرده و ترشح چربی پوست را بیشتر کند. تداوم همین روند است که باعث شکل‌گیری جوش‌های پوستی یا آکنه‌ها می‌شود. استرس مزمن همچنین می‌تواند سد دفاعی پوست را هم دچار اختلال کند؛ همان سد دفاعی مهمی که باید از پوست در مقابل نفوذ عناصر مخرب محافظت کند و همچنین رطوبت پوست را درون بافت پوست نگه دارد. وقتی که این سد دفاعی طبیعی دچار اختلال شده باشد، پوست هم دچار کم‌آبی و تحریک‌پذیری می‌شود و درنهایت مشکلاتی مانند خطوط ریز پوستی و چین‌وچروک‌های پوستی خودشان را نشان می‌دهند.

بهترین کار برای کمک به پوست در روند محافظت از خودش، تقویت سد دفاعی پوست است. امروزه محصولات مناسبی برای محافظت از سد دفاعی پوست در دسترس قرار دارند که حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده و آنتی‌اکسیدانی مهمی هستند و درنتیجه می‌توانند گزینه کمکی بسیار خوبی برای تعطیلات سال نو باشند.

5. بی‌نظمی در برنامه‌های روزانه و اختلال در روال منظم مراقبت از پوست:

روزهای نزدیک به شروع تعطیلات سال نو و خود این دوران چند‌روزه همیشه روزهای شلوغ و پرمشغله‌ای هستند. به همین دلیل هم یکی از اولین جنبه‌های زندگی ما که از روال منظم خودش خارج می‌شود، برنامه منظم مراقبت از پوست است. کارهایی مثل مرطوب‌سازی روزانه پوست هم در این دوران به‌درستی انجام نمی‌شوند، چه برسد به کارهای خاصی مانند لایه‌برداری و استفاده از ماسک‌های مخصوص ترمیم پوست. به‌گفته متخصصان، همین روند باعث می‌شود سلول‌های پوستی مرده در سطح پوست باقی بمانند و درنتیجه استفاده از محصولاتی مانند مرطوب‌کننده‌ها نیز دیگر نتیجه مطلوبی نداشته باشد چون سلول‌های پوستی مرده مانع از نفوذ ترکیبات مرطوب‌کننده درون لایه‌های پوستی می‌شوند. حتی ترکیبات آرایشی هم در این شرایط به‌درستی روی پوست قرار نمی‌گیرند و پوست شما در بیشتر روزهای تعطیلات کدر و بی‌روح به نظر می‌رسد بنابراین اگر واقعا می‌خواهید در دوران تعطیلات سال نو حتما پوست درخشان و شفافی داشته باشید، تحت هیچ شرایطی نباید روال منظم مراقبت از پوست را تغییر دهید یا بخش‌هایی از آن را حذف کنید.

Capture

بهترین راهکارها؛ کدام ترفندها به مراقبت از پوست در تعطیلات کمک می‌کنند؟

1. پوستتان را مرتب پاکسازی کنید: در دوران تعطیلات سال نو باید هر صبح را با پاکسازی کامل پوست صورت شروع کنید. جدی گرفتن این کار به شما کمک می‌کند تا هم در این مدت دچار جوش‌های پوستی نشوید و هم پوست شما برای پذیرفتن ترکیبات آرایشی آماده شود. بهتر است سراغ محصولات پاک‌کننده‌ای بروید که با هدف مقابله با جوش‌های پوستی بر پایه اسید سالیسیلیک ساخته شده‌اند و پوست را هم بدون خشک کردن بیش از حد آن به‌خوبی پاکسازی می‌کنند.

2. از پرایمرهای آرایشی غنی‌شده کمک بگیرید: با توجه به اینکه بیشتر افراد در روزهای تعطیلات سال نو بیشتر از همیشه آرایش می‌کنند، پیشنهاد ما این است که حتما از پرایمرهای آرایشی غنی‌شده با ترکیبات مغذی پوست برای آرایش روزانه کمک بگیرید تا هم پوست شما پس از آرایش جلوه خیلی خوبی به خودش بگیرد و هم از فواید ترکیبات مغذی به‌کاررفته در این پرایمرها بهره‌مند شود.

3. استفاده از بالم لب را فراموش نکنید: روزهای تعطیلات سال نو معمولا با نوسانات دمایی خاصی همراه می‌شود. بعضی از ساعات در این روزها زمستانی به نظر می‌رسند و بعضی ساعات نیز بهاری بنابراین حتما یک بالم لب مرطوب‌کننده همراه خودتان داشته باشید تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده کنید. این ترفند هم به مرطوب‌سازی لب‌ها کمک می‌کند و هم آنها را برای تماس با ترکیبات آرایشی مختلف مانند رژ لب آماده خواهد کرد.

4. حتما از محصولات مناسب برای پاک کردن آرایش کمک بگیرید: پاک کردن ترکیبات آرایشی از روی پوست صورت قبل از خواب شبانه باید در سخت‌ترین شرایط هم انجام بگیرد. اگر می‌خواهید این پاکسازی به بهترین نحو پیش برود، حتما از میسلار واتر و مرطوب‌کننده صورت کمک بگیرید تا بیشترین محافظت را از پوست صورت به عمل آورده باشید. پیشنهاد ما استفاده از میسلار واتر حاوی ویتامینC است چون این محلول ترکیبی هم تمامی ذرات آرایشی را به‌خوبی از روی پوست پاکسازی می‌کند و هم نقش موثری در شفاف‌تر کردن پوست دارد.

5. حتما در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید: روزهای تعطیلات سال نو معمولا با استفاده از انواع خوراکی‌ها و حجم بیشتری از آنها همراه است. بعضی از این خوراکی‌ها آب بدن را کاهش می‌دهند، در حالی که این کمبود آب به کیفیت پوست شما آسیب می‌رساند بنابراین باید در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید و همچنین از محصولات مرطوب‌کننده برای مرطوب‌سازی بافت بیرونی پوست کمک بگیرید.

6. از سرم پوستی ویتامینC برای تقویت درخشندگی پوست استفاده کنید: برای اینکه با کدر شدن پوست در تعطیلات سال نو مقابله کنید و درخشندگی پوست را افزایش دهید، باید از سرم‌های پوستی ویتامینC کمک بگیرید. این سرم‌ها هم درخشش پوست را افزایش می‌دهند، هم از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و هم مشکلاتی مانند هایپرپیگمنتاسیون را به حداقل می‌رسانند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید