سنگ‌اندازی امارات در مسیر آشتی مصر و ترکیه

کدخبر: ۴۰۱۰۶۲
منابع آگاه تصریح کردند که تلاش‌های نوپا برای همگرایی میان ترکیه و مصر که نخستین گام‌های خود را برمی‌دارد، با سنگ‌اندازی‌هایی از جانب امارات مواجه است.
سنگ‌اندازی امارات در مسیر آشتی مصر و ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سایت العربی الجدید نوشت، منابع از تلاش‌های امارات برای به تعویق انداختن همگرایی مصر و ترکیه که گام‌های اولیه آن اخیراً برداشته شده است، خبر دادند.

منابع آگاه تصریح کردند که تلاش‌های نوپا برای همگرایی میان ترکیه و مصر که نخستین گام‌های خود را برمی‌دارد، با سنگ‌اندازی‌هایی از جانب امارات مواجه است.

منابع مصری تصریح کردند که ابوظبی از این اقدام مصر در حال حاضر استقبال نمی‌کند و عنصر زمان در این گام، علت اصلی مخالفت محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی با آن است.

منابع خاطرنشان کردند که در عین حال، امارات بر این باور است که إعمال فشار بیشتر بر ترکیه، باعث خواهد شد تا شرط‌های مربوط به حمایتش از اخوان المسلمین و جریان اسلام سیاسی در منطقه عربی و نیز شرط‌هایی درخصوص پرونده‌های دیگر را بپذیرد. امارات بر این باور است که باید حضور ترکیه در پرونده‌هایی همچون بحران سوریه به کم‌ترین سطح برسد، همچنین آنکارا به صورت کامل اندیشیدن درخصوص حضور در بحران یمن و خاک عراق را کنار بگذارد.

منابع تصریح کردند که ابوظبی در ناکام گذاشتن حرکت عربستان به سمت ترکیه و دست‌یابی به تفاهم‌های اولیه با ترکیه به دور از امارات شکست خورد، به همین دلیل، امارات به صورت گسترده بر به تعویق انداختن آن گام از جانب مصر حساب باز کرده و می‌کند تا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را وادار به پذیرش خواسته‌های امارات کند.

منابع عنوان کردند، تماس‌هایی اخیراً میان مصر و امارات انجام شد که با محوریت تماس‌های اخیر مصر و ترکیه و درخواست‌های آنکارا برای تسریع در روند برقراری آرامش میان دو طرف بود، این‌ها تماس‌هایی است که قاهره کاملا به دور از ابوظبی اقدام به آنها می‌کند، چراکه تفاوت‌هایی در دیدگاه‌ها میان دو طرف از چند ماه قبل شکل گرفته است.

منابع فاش کردند که ابوظبی به صورت آشکارا خواهان به تعویق انداختن گام همگرایی مصر و ترکیه وشده است تا نفع بیشتری به مصر و امارات برساند؛ نه اینکه فقط به اصلاح سیاست‌های تریبون‌های رسانه‌ای مصری که از ترکیه پخش می‌شود، بسنده شود.

منابع افزودند که ابوظبی تمایل دارد که به تفاهم‌های اخیر مصر و عربستان با ترکیه بپیوندد. سستی و تردیدی نیز دست کم در حال حاضر از جانب مسئولان ترکیه‌ای در داشتن همان تمایل یا رویکرد با امارات وجود دارد.

منابع در عین حال تاکید کردند، اگر منفعت مشترکی برای قاهره و ابوظبی وجود داشته باشد بدون آنکه به منافع مصر ضرر وارد شود در این صورت رهبری مصر در لحاظ کردن این امر تاخیر نخواهد کرد.

منابع افزودند مصر اخیراً پیام‌هایی به ابوظبی فرستاده که بر تمایل آن برای ادامه روابط متمایز میان دو طرف تاکید می‌کند اما در عین حال از ابوظبی خواسته است تا به منافع مصر احترام بگذارد.

منابع تاکید کردند که مشکل اصلی دو طرف ترکیه‌ای و اماراتی با مساله زمان و شرایط داخلی کنونی است و چه بسا هر طرفی تلاش کند تا بر طرف دیگر برای رسیدن به بیشترین میزان از دستاوردها فشار وارد کند.

منابع عنوان کردند، رویکرد قاهره در حال حاضر همان چیزی است که اجرا و به طرف ترکیه‌ای ابراز و بیان شده است و ترکیه نیز همپایی خود را با آن ابراز کرده است. تمامی طرف‌ها طی سال‌های گذشته درک کرده‌اند که زمانی که منافع در یک مسیر باشد، همگان با یکدیگر تماس برقرار می‌کنند اما در حال حاضر ترکیه نسبت به همپایی با خواسته‌های امارات، تردید دارد به ویژه که آنکارا ابوظبی را به دست داشتن در تلاش برای کودتا علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۵ متهم می‌کند و این مساله‌ای مهمی برای ترکیه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید