تحلیل‌گر مسائل روسیه و خاورمیانه:

روسیه ایران را برای نزدیکی به کشورهای عرب خواهد فروخت؟

کدخبر: ۴۰۱۱۶۳
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به منطقه خاورمیانه سفر کرده است به این امید که نفوذ آمریکا را کاهش دهد. ممکن است که این امر روابط ایران و روسیه را تحت تأثیر قرار دهد.
 روسیه ایران را برای نزدیکی به کشورهای عرب خواهد فروخت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، کیریل سِمِنوف، تحلیل‌گر مسائل روسیه و خاورمیانه، در یادداشتی برای وبسایت ال مانیتور ادعا کرده است که هدف اصلی سفر سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به عربستان سعودی، قطر، و امارات متحده عربی کاهش نفوذ آمریکا در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است. این کارشناس معتقد است که سفرهای لاوروف که از 9 تا 11 ماه مارس صورت گرفتند با توجه به این مسئله بودند که این کشورها با توجه به روی کار آمدن دولت جو بایدن از آینده روابط خود با آمریکا اطمینان ندارند و بنابراین ممکن است که برای گسترش روابط خود با روسیه و همچنین افزایش گزینه‌ها و متحدین خود آماده روی آوردن به روسیه باشند.

سمنوف می‌نویسد روسیه در نظر دارد که به مقام‌های ریاض و ابوظبی پیشنهاد پیوستن به یک اتحاد استراتژیک بدهد که شامل ترکیه نیز می‌شود. روسیه معتقد است که ترکیه یکی از نمونه‌های موفق همکاری است و بنابراین لاوروف قصد دارد در ادامه تلاش‌های روسیه برای نزدیک شدن به کشورهای عرب منطقه فواید رابطه نزدیک ترکیه با روسیه را به این کشورها یادآوری کند - از جمله تأسیس یک نیروگاه هسته‌ای در ترکیه با کمک دولت روسیه.

اما نکته مهم این مقاله برای ایران این است که سمنوف معتقد است که روسیه برای دستیابی به این هدف ممکن است بخشی از روابط خود با ایران را فدا کند. این نویسنده معتقد است که روسیه به امارات وعده داده است که در صورت گسترش روابط، به این کشور امکان حضور در سوریه را خواهد داد و همچنین برای کاهش نفوذ ایران در سوریه با کشورهای عرب و اسرائیل همراهی خواهد کرد. تحلیل کلی این نویسنده این است که در نهایت گسترش روابط با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اولویت بیشتری نسبت به حفظ روابط با ایران برای دولت ولادیمیر پوتین دارد.

در مقابل این حرکت از طرف روسیه، کشورهای عرب منطقه نیز آماده هستند که حکومت بشار اسد بر سوریه را بپذیرند. محمد بن زاید، ولیعهد امارات که از نظر متخصصین قدرت واقعی این کشور محسوب می‌شود، به تازگی در اظهاراتی بیان کرده بود که ممکن است بتوان فرآیندی تدریجی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تعریف کرد. امارات همچنین در مذاکرات ابراز آمادگی کرده که در فرآیند دور زدن تحریم‌ها علیه سوریه مشارکت کند و شرکت‌های تجاری اماراتی را به سوریه بازگرداند. همچنین با توجه به رابطه نزدیک کردهای سوری با امارات، روسیه امیدوار است که این همکاری برای حل مسئله مناطق تحت تسلط کردها نیز مفید باشد.

این بدان معنا است که امارات تحت تأثیر روسیه تا همین لحظه موضع خود به نسبت سوریه را تلطیف کرده و به طور مشخص از موضع آمریکا در این زمینه فاصله گرفته است و مسیر را برای پذیرش اسد باز کرده است، مسئله‌ای که سمنوف آن را یک «نقطه عطف» در خاورمیانه می‌داند. در مجموع این مواضع نشان می‌دهند که امارات شریکی استراتژیک برای روسیه است و کلید ورود روسیه به کشورهای عرب خلیج فارس محسوب می‌شود، امری که برای آمریکا اصلاً خوشایند نخواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید