بارش برف و باران در ۲۵ استان؛

هواشناسی هشدار داد؛ وزش بادهای شدید ۱۱۰ کیلومتری در 20 استان کشور

کدخبر: ۴۰۱۳۳۲
سازمان هواشناسی با اعلام بارش برف و باران در ۲۵ استان نسبت به وزش باد شدید و خیلی شدید با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر و خسارت‌های ناشی از آن هشدار داد.
هواشناسی هشدار داد؛ وزش بادهای شدید ۱۱۰ کیلومتری در 20 استان کشور

به گزارش اقتصادنیوز ، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 24 ساعت آینده برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان بارش باران و در ارتفاعات بارش برف، برای استان‌های کرمانشاه، لرستان، زنجان، قزوین، تهران، البرز، گیلان، غرب مازندران نیز بارش‌های پراکنده پیش بینی شده است.  شدت بارش‌ها مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و غرب کردستان خواهد بود.

فردا در اکثر مناطق کشور به‌جز استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و بوشهر بارش پیش بینی شده است. شدت بارش‌های فردا پنجشنبه 5 فروردین 1400 برای استان‌های تهران، البرز، قزوین، گیلان، مازندران، زنجان و کردستان است و بارش‌ها در غرب کشور همراه با رعدوبرق خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جمعه 6 فروردین در شرق سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌های پراکنده و وزش باد روی می‌دهد و سامانه بارشی از شمال شرق کشور خارج خواهد شد.

شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرامی حاکم است و طی این روز با گذر امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور بارش‌ها در شمال غرب آغاز خواهد شد. یکشنبه هفته آینده 8 فروردین در شمال غرب، سواحل دریای خزر و شمال استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش روی می‌دهد.

طی دو روز آینده در برخی مناطق جنوب غرب، غرب، جنوب، مرکز، شرق و شمال شرق وزش باد شدید و گردوخاک پیش بینی شده است. همچنین طی این روزها بخش‌های غربی و مرکزی خلیج‌فارس و روزهای جمعه تا یکشنبه هفته آینده دریای خزر مواج پیش بینی شده است.

سازمان هواشناسی  همچنین طی اطلاعیه‌ای به شرح زیر نسبت به وزش باد با سرعت بیش از 110 کیلومتر و کاهش دما در برخی استان‌های کشور هشدار داد؛

  توصیف سامانه اول: افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: باد شدید( سرعت متوسط 60 تا 90 کیلومتر برساعت) وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از 110 کیلومتر بر ساعت به صورت لحظه ای و محلی

منطقه اثر:

چهارشنبه 1400/01/4 : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، اصفهان، قم، قزوین، سمنان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مازندران، البرز، تهران.

پنج‌شنبه 1400/01/5 : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، تهران، سمنان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، شمال کرمان.

جمعه 1400/01/6 : اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، غرب خراسان رضوی، قم، مرکزی.

شنبه 1400/01/7 : اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قم.

اثر مخاطره: خسارت به گلخانه ها و احتمال شکستن شاخه های درختان

توصیه: استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق بندی و محافظت از کندوها ، محافظت از محصولات گوجه فرنگی و صیفی جات جنوب کشور، تهویه و کنترل دما در سالن های مرغداری در شرایط باد شدید، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی بر روی زمین، جمع آوری شاخه های هرس شده از کف باغ، عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد گرم، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش ها

توصیف سامانه دوم: نفوذ هوای سرد به نوار شمالی کشور

زمان شروع: اوایل وقت یک‌شنبه 1400/01/08

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه 1400/01/09

نوع مخاطره:

یکشنبه 1400/01/08 : کاهش 8 تا 10 درجه دما در شمال غرب کشور و سواحل دریای خزر

 دوشنبه 1400/01/09 : کاهش 10 تا 12 در جه دما در شمال شرق کشور و کاهش 5 تا 8 درجه دما در دامنه های جنوبی البرز

منطقه اثر:

یک‌شنبه 1400/01/8 : شمال غرب و سواحل شمالی

دوشنبه 1400/01/9: شمال شرق و دامنه جنوبی البرز

اثر مخاطره: سرمازدگی درختان میوه در مرحله گلدهی

توصیه: استفاده از کود دامی در پای درختان، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما.

محافظت از تاأسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی.

تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون).

عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، مالچ پاشی در سطح باغات

توصیه به عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، کنترل سرما قبل از تورم جوانه ها، از طریق مبارزه با باکتری های مولد هسته یخ با استفاده از باکتری کش ها

تخلیه آب و جمع‌ آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر

استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما

استفاده از روغن ولک برای جلوگیری از باز شدن شکوفه ها، پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید