بلینکن: چین به دنبال تضعیف نظم بین الملل است

کدخبر: ۴۰۲۲۹۷
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن به دنبال مهار چین نیست و هدفش از تقابل با این کشور، دفاع از نظم بین الملل است!
بلینکن: چین به دنبال تضعیف نظم بین الملل است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با روزنامه ایتالیایی «لا استامپا» مدعی شد که چین به دنبال تضعیف نظم جهانی به رهبری آمریکا است.

همچنین وی چین را به عدم پیروی از قوانینی متهم کرد که از بعد از جنگ جهانی دوم بر دنیا حاکم بوده است.

بلینکن در ادامه ادعاهای خود افزود: رابطه ما و بسیاری از متحدانمان با پکن در برخی موارد رقابتی است، در پاره ای از موارد بر پایه همکاری است حال آنکه در بقیه موارد نیز همچنان غیردوستانه است. با این حال، یک استاندارد مشترک وجود دارد مبنی بر اینکه باید از موضع قدرت با چین مواجه شویم که این مسئله از اتحادهای قوی، هماهنگی و همکاری (با شرکایمان) آغاز می شود.

بلینکن همچنین مدعی شد که آمریکا قصد ندارد متحدانش را در دو راهی انتخاب میان واشنگتن یا پکن قرار دهد. وی در ادامه این ادعا افزود: هدف آمریکا مهار چین یا تضعیف آن نیست بلکه به دنبال حفظ نظام قانون محور بین الملل هستیم که همه ما طی ۷۵ سال گذشته، بر روی آن تا این حد سرمایه گذاری کرده ایم و منافع مان را به خوبی تأمین کرده است.

بلینکن در ادامه توجیه رفتار چین هراسانه آمریکا افزود: وقتی کسی نظام (بین الملل) را به چالش می کشد؛ خواه چین باشد یا هر کشور دیگری، وقتی قانونمندانه بازی نمی کنند و به قوانین احترام نمی گذارند یا تلاش می کنند که تعهدات انجام گرفته از سوی سایرین را بی ارزش کنند؛ همه ما حق مخالفت (با کشور خاطی) را داریم.

این اظهارات در حالی ایراد شد که آمریکا تحت ریاست جمهوری جو بایدن، در راستای تسریع رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک که با هدف ممانعت از قدرت یابی پکن انجام می شود؛ اتهامات حقوق بشری را علیه چین مطرح کرده و این کشور را چالشی علیه نظام بین الملل جلوه می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید